2007: Max 800cc i MotoGP och ingen 2-takt

Chris Ash skrev:
Vad menar du med "250-mått"?
En mindre hoj än nuvarande RC211 passande 250 åkare högre kurvhastighet inte lika brutalt.
Spekulerarar i en V3 4T med minivikt på 125kg mot dagens V5 på 145kg , mindre effekt och vikt och gyromassa ger mer 250 lika mått.

En viss liknelse med att Aprilia och honda hade under 2T tiden i 500VM V2 som utvecklade mindre effekt och lägre vikt men var till viss del framgångsrika som var i Aprilias fall en direkt utv fr deras 250.

Chris Ash skrev:
Du menar att 800-kubikarnas mindre effekt kommer att göra att man kan använda en elakare trimningsgrad? Fattar jag det rätt nu?

Jag tror inte det, vi pratar ändå om 200 hk+, trimningsgraden kommer nog att vara likvärdig. Visst kan man plocka ur nästan 300hk/liter ur en fyrcylindrig fyrtaktare men det krävs enorma varvtal och smala effektregister blir resultatet. Coolt, javisst, men knappast användbart.

Tror han menar att för att få effekten 220 till 230bhp som i dagens GP moppar ur en 800cc motor så behöver man trimma den mer än en 998cc motor. Detta skulle i sånt fall kunna resultera i sämre hållbarhet. Inte för att någon bryr sig eftersom dom har dollares bland de där moppepojkarna. Materialen ändras säkert också med tiden.

Cris Ash skrev:
Vad menar du med "250-mått"?
Cm, mm... mått... du vet sånt som man mäter med :7peta Det snackades ju t.ex. idag om hondas projekt till en förare nästa år. 250 chassie med 800cc motor :3freak Hur pålitligt det är att höra det på Eurosport vet jag dock inte.

vågen skrev:
Det snackades ju t.ex. idag om hondas projekt till en förare nästa år. 250 chassie med 800cc motor :3freak Hur pålitligt det är att höra det på Eurosport vet jag dock inte.
Det ryktet har cirkulerat sedan början av året.

Farmer skrev:
... till att börja med utvecklar de olika fabrikaten fortfarande 2-takt...
Honda presenterade precis stora förändraringar till -06 på sina 4-taktscrossar och inga alls på 2-taktarna. Slump eller..?

Ninjaboy skrev:
Honda presenterade precis stora förändraringar till -06 på sina 4-taktscrossar och inga alls på 2-taktarna. Slump eller..?

Nej absolut inte. Hondas fyrtaktscrossar är det sämsta skitet på länge så de behöver alla förändringar de kan få :hihi

2ono skrev:
En mindre hoj än nuvarande RC211 passande 250 åkare högre kurvhastighet inte lika brutalt.
Spekulerarar i en V3 4T med minivikt på 125kg mot dagens V5 på 145kg , mindre effekt och vikt och gyromassa ger mer 250 lika mått.

En viss liknelse med att Aprilia och honda hade under 2T tiden i 500VM V2 som utvecklade mindre effekt och lägre vikt men var till viss del framgångsrika som var i Aprilias fall en direkt utv fr deras 250.

Ja men tex Aprilias 400-twin hade verkligen "250-mått" då det i princip var en uppborrad och viktad RSW250. Var har du fått siffran 125 kilo ifrån? Såvitt jag vet gäller 138 kilo för en trecylindrig hoj och det kan inte ens med bästa vilja kallas för "250-mått" om det inte är en 250 SP de menar.....

vågen skrev:
Tror han menar att för att få effekten 220 till 230bhp som i dagens GP moppar ur en 800cc motor så behöver man trimma den mer än en 998cc motor. Detta skulle i sånt fall kunna resultera i sämre hållbarhet. Inte för att någon bryr sig eftersom dom har dollares bland de där moppepojkarna. Materialen ändras säkert också med tiden.

För det första är effekten snarare 250 hk än 220 och för det andra, varför skulle man vilja det? En mindre hoj får såklart mindre effekt än en större, knappast lika mycket.

250 hk ur en 800 cc innebär 312 hk/liter, med en trea eller fyra är detta helt uteslutet. Med en V8 och varvtal runt 24-25000 skulle man kunna fixa fram så många pållar och det är givetvis orimligt.

Chris Ash skrev:
För det första är effekten snarare 250 hk än 220 och för det andra, varför skulle man vilja det? En mindre hoj får såklart mindre effekt än en större, knappast lika mycket.

250 hk ur en 800 cc innebär 312 hk/liter, med en trea eller fyra är detta helt uteslutet. Med en V8 och varvtal runt 24-25000 skulle man kunna fixa fram så många pållar och det är givetvis orimligt.

:fatta! Bevisa motsatsen men du har fel, 220 till 230bhp beroende på förare och önskemål :tungan

edit: Du vet säkert vad du pratar om men du utger dig för att vara en knasboll ibland. Förklara ordentligt i början istället :7peta :lol

vågen skrev:
Tror han menar att för att få effekten 220 till 230bhp som i dagens GP moppar ur en 800cc motor så behöver man trimma den mer än en 998cc motor.
I dag är väl gränsen 990cc och inte 998?

En sak som talar för 3 cylindriga maskiner är att det nya reglementet har en minimivikt baserat på exakt antal cylindrar.
3 kommer att ha en vikt, 4 en högre osv.
Idag buntar de ihop tex 4 och 5.

En nackdel med att ha 800 cc är ju att många då på allvar kommer att tycka att SBK är en värre klass. Inga namn nämnda. :tungan

Sandstream :D

Last edited:
Chris Ash skrev:

Skulle vara skönt om det kom en v8 och började åka på GP banorna IGEN. Det lilla jag hört på film så är var det ett hemskt skönt ljud

Det vore riktigt kul om den nya 800cc-regeln lockade fram nya och mer prototypmässiga motorkonfigurationer. Yamahas och Kawasakis radfyror är ju lika spännande som hushållsost. Jag hoppas t.ex. att Honda lanserar en högvarvig V3 med ovala kolvar - måste ljuda ruskigt konstigt.

Borsiin JR skrev:
Möjligt men inte särskilt troligt då en 450 fyrtakt skulle få väldans svårt att hänga med en 250 tvåtakt...

Kan någon förklara för mig varför det skulle vara så? :va

För att de inte skulle kunna få ner vikten till gränsen?

JA V8:or ovala kolvar och 8ventiler / cylinder vill vi ha !

Vilket ljud...

Bara Hondas 6 cylindriga 250 vrålade ju som inget annan :eek:

Ninjaboy skrev:
En nackdel med att ha 800 cc är ju att många då på allvar kommer att tycka att SBK är en värre klass. Inga namn nämnda. :tungan

Sandstream :D
Nu förstår jag ingenting :rolleyes:
Så länge de går fortare än en WSBK-hoj är det okej.

Du är bara bitter för att din überhoj inte kan hävda sig i de stora mästerskapen med riktigt proffs bakom styret :arsele ;)

sandstream skrev:
Du är bara bitter för att din überhoj inte kan hävda sig i de stora mästerskapen med riktigt proffs bakom styret :arsele ;)
När det gäller MotoGP har ju ingen av oss mycket att glädjas åt. :pannkyss

sandstream skrev:
Nu förstår jag ingenting :rolleyes:
Så länge de går fortare än en WSBK-hoj är det okej.

Mmm fast det kommer nog inte ens att gå lika fort som superbikehojarna. Kolla och jämför tider får du se, redan nu ligger inte superbikehojarna lång efter, och dom som åker snabbast kör snabbare en dom sämsta GP hojarna.....

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back