2007: Max 800cc i MotoGP och ingen 2-takt

sandstream skrev:
Iaf till en början, efter ett par år går det lika fort som tidigare.
Jäpp, det kommer att bli samma fenomen som i F1, nya begränsningar hämtas hem av utvecklingen på en säsong eller två.

valmers skrev:
Det var på tiden.
Har femhundrorna stört dig sista säsongerna ?
sdb76834.gif

Loranga skrev:
Följdfråga: Kommer det gå långsammare med 800cc?

Det tror jag nog inte det kommer att göra, i så fall ytterst marginellt. Sen ska man ju veta att utvecklingen på däck/fjädring kapar en sekund eller två på de flesta banor varje säsong.

Om det fortfarande hade funnits tvåtakts 500:or hade de förmodligen kört jämnt med dagens motogp-hojar i rena varvtider, skillnaden mot en 800cc hade varit att de hade hängt med under acceleration och toppfart också och därmed kunnat utmana dem även på racen.

Loranga skrev:
Ja precis, visst borde det bli svårare och dyrare eftersom man nu måste utveckla 800cc-motorer som ligger väldigt nära maxeffekten till skillnad från dagens 990cc-motorer, som ligger ganska långt ifrån teoretisk maxeffekt.

Varför måste man det? En vråtltrimmad 800 får ett precis lika oanvändbart register som en 1000.....

sandstream skrev:
Frågan är hur de har tänkt sig att 125 och 250 ska gå vidare?
Om 2-takt förbjuds 2011 (det jag läste här sist) måste de ju ersättas av något annat och då kanske skillnaden i kubik blir rätt liten mellan "250" och 800.
125 kanske blir 400 och 250 blir 600?

Tycker dock att de gör helt rätt som tar bort 2-takt från alla typer av motorsport :tummenupp

Borde inte 125 bli 250-fyrtakt och 250 bli 450-fyrtakt, som det är i motocross?

ceasar skrev:
Varför inte 500cc fyrtakt med förgasare och max ett tändstift som i isracing.....

ceasar skrev:

Det kommer antagligen bli något åt det hållet när/om ett fyrtaktsreglemente kommer för de mindre klasserna.

Det är dock långt ifrån säkert när/om detta blir av och det är i första hand 250 man tänker sig ändra på tidigast 2011 (Är väl senaste budet, från början var det 2007 och sen 2009). 125 finns vad jag vet inga planer på att ändra inom överskådlig framtid.

Problemet är pengar, teamen i 125 och 250 är inga jättekolosser som de i Moto GP och de har det knapert som det är redan nu.

ceasar skrev:

Möjligt men inte särskilt troligt då en 450 fyrtakt skulle få väldans svårt att hänga med en 250 tvåtakt och att helt plötsligt föbjuda all tvåtakt över en natt och därmed slå omkull möjligheten för alla småteam är nog inget FIM vill...

Ok! Glömde bort porblematiken med prototyper när jag jämförde med motocross.

Ja det innebär ju lite högre kostnader när det handlar om prototyper, i motocross använder man ju sig av produktionscyklar.
Motocross kanske kan jämföras lite med superbike?

Jämförelsen är särskilt långsökt men i motocross är det faktiskt inte skrivet i reglerna att standardmotorcyklar skall användas något det är i superbike.
Sen kör ju motocrossfabrikerna med något som med lite god vilja åtminstone på ytan ser ut som standardcyklar, fast det görs nog mest för att kunna säga att det vi racear är det vi säljer.

Chris Ash skrev:
Varför måste man det? En vråtltrimmad 800 får ett precis lika oanvändbart register som en 1000.....

Därför att man måste hänga med. Jag pratar inte om "vråltrimmat", men jag hävdar att den körbara trimningsgraden på en 800cc kommer ligga mycket närmare motorhaverigränsen än vad de gör på dagens 990cc-motorer. Rätta mig om jag har fel.

Loranga skrev:
Därför att man måste hänga med. Jag pratar inte om "vråltrimmat", men jag hävdar att den körbara trimningsgraden på en 800cc kommer ligga mycket närmare motorhaverigränsen än vad de gör på dagens 990cc-motorer. Rätta mig om jag har fel.

Du menar att 800-kubikarnas mindre effekt kommer att göra att man kan använda en elakare trimningsgrad? Fattar jag det rätt nu?

Jag tror inte det, vi pratar ändå om 200 hk+, trimningsgraden kommer nog att vara likvärdig. Visst kan man plocka ur nästan 300hk/liter ur en fyrcylindrig fyrtaktare men det krävs enorma varvtal och smala effektregister blir resultatet. Coolt, javisst, men knappast användbart.

De trimmar 1000cc rätt hårt redan idag. Det går ju att få körbarhet i kombination med hög toppeffekt.
Synd att de fegade ur med tvåtaktarna. Men samtidigt tror jag 800cc kommer göra sig bättre på banan. Gyrokrafterna kommer minska kraftigt, plus att man kanske kan hoppas på lite viktminskning.

Samma resonemang hade man i F1 då man bantade från 3500cc till 3000cc sen gick det för fort och ribbade slicks vart standard och massa chassie restriktioner trots detta går det fortare än nånsin.

2007 kommer mindre hojar med högre kurvhastigheter motorer på 3-4cyl.
Men då heter nog inte mästaren Rossi längre tror jag.
tvi takten är dödsdömd på sikt.

Det går ju rykten om att Honda ska använda ( och förminska ) sin V6:a när 800cc gränsen införs.

Honda har haft en 4-takt prototypmotor (2-cyl) på 250cc med turbo och ovalkolvar o åtta ventiler / cylinder , gick att ta ut 150 hp under mkt kort period.

Ryktet gör gällande att honda är i full färd att prova fram en 3 cyl 800cc med 250cc mått.
Vikten prioriteras i högre grad än nu på fåcylindriga maskiner.

RS "Alex" skrev:
2006 gäller för cross tror jag fortfarande...

haha det tror inte jag... till att börja med utvecklar de olika fabrikaten fortfarande 2-takt... hmm eftersom största delen som kör cross fortfarande kör 2 takt... vad skulle hända med alla tvitaktar cyklar om dom förbjöds redan 06?.... inte nästa år men vi kanske får vänta 5 år till...

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back