älgar

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
man ska köra försiktigt på kvällen, man ska akta sig för älgar! fast det är det ingen som bryr sig om. en katt höll på att råka illa ut, så jag tänkte att det var bäst att köra försiktigt ändå, för katternas skull. i natt drömde jag faktiskt att min katt råkade ut för en motorcykelolycka. lill-Ester var och tittade på motorcyklar, cralle tror jag det var. hon var så nyfiken att hon gick för nära. plötsligt hände en olycka och lill-katten blev förlamad från midjan och neråt. det vore hemskt om nåt sånt hände på riktigt, så det var helt enkelt bäst att köra försiktigt.

annars hade jag inte hunnit se dom, dom två stora inte-kossorna som stod mitt i en raps-åker efter södertäljevägen. huah, älgar är läskiga. ringde Mattias och skrek att jag inte alls borde ha kört, för att det var onda hungriga aggro-älgar överallt.

att dom stod och tuggade gula blommor var iofs ett bevis för att dom inte skulle äta upp mig, så jag tänkte att jag iaf kunde köra samma väg tillbaka. plötsligt var älgarna tre.

vände igen. en sprang in i skogen. och jag vände en gång till. entvåtrefyrafemsex.... VAHHH???? SEX ÄLGAR SAMTIDIGT!!

och av den anledningen kommer jag hädanefter att kalla södertäljevägen för älgvägen, för det är precis det som den är. nästa gången ska jag ha med mig kamera och älg-godis.

Alltid lika kul att höra stadsbornas reaktion när de ser älgen. "En ÄLG, DET ÄR EN ÄLG DÄR, jösses vad stor den är!!!!! OCH NU ÄR DOM FLER!!!!!!" .Halledudane då.

I mina hemtrakter så fick vi schasa ut älgen ur trädgården när vi åkte till jobbet på morgonen. Dom åt upp våra äpplen! :6surkart .
Hoppas att äpplena jäste i magen på dom!

*Mummel, mummel, mina äpplen. Mummel, mummel. :mad: *

DumDum skrev:
Alltid lika kul att höra stadsbornas reaktion när de ser älgen. "En ÄLG, DET ÄR EN ÄLG DÄR, jösses vad stor den är!!!!! OCH NU ÄR DOM FLER!!!!!!" .Halledudane då.

I mina hemtrakter så fick vi schasa ut älgen ur trädgården när vi åkte till jobbet på morgonen. Dom åt upp våra äpplen! :6surkart .
Hoppas att äpplena jäste i magen på dom!

*Mummel, mummel, mina äpplen. Mummel, mummel. :mad: *

och hur många gånger har du sett sex älgar samtidigt? :confused:

anja skrev:

Så där direkt jättevanligt är det väl inte att man ser dom i horder men visst har det hänt även om det var länge sedan.

Ps. Glöm inte kameran nästa gång och ska du muta dom med godis så gillar dom äpplen ;) Ds.

Älgar är skräckinjagande. Va ute och sprang en gång så kom man över ett krön så står det en älg 15 meter bort. Stannar till och ställer mig och kollar på den. Man blir lite skakis när ett sånt stort djur står och kollar tillbaka på en.

Vita älgar är mäktiga, vi hade ett gäng vita älgare i trakterna här för ett par år sen. Hände lite då och då att dom var på gården och käkade av det man hade i trädgårdslandet. :)

Jag rejsade med en "dum" älg igår när jag var ute och körde :D

Verkade inte som om den hade sinnesnärvaro att lämna vägen :crash

:hej

Kom inte emellan en älgmamma och hennes valpar bara så brukar de oftast inte göra nånting om de inte är fulla av alla äpplen de brukar palla......

Älgar är mysiga små ludna skogsvandrare :)

750RR

maverick_750rr skrev:
Kom inte emellan en älgmamma och hennes valpar bara så brukar de oftast inte göra nånting om de inte är fulla av alla äpplen de brukar palla......

750RR

Små???

Hehe, senast jag träffade på en Älg var den högre än mig vid ryggen. :)
Och vägde ca 500 kilo mer eller så... :)
Det var of-season så den hade inga horn och vi hade ingen bössa med heller. :(

maverick_750rr skrev:

750RR

Sen när fick älgar valpar :confused:

Nikel skrev:
Sen när fick älgar valpar :confused:

valp=hundsläktets avkomma

Jag skrev valp för att jag ville.
Jag vet att det heter kalv. Jag vet mer oxå :fakta

750RR

Man har oftast inte en chans att överhuvudtaget reagera, när man krockar med en älg...

Undrar om det inte är smartast att försöka hoppa upp över älgen...

Conrad skrev:
Man har oftast inte en chans att överhuvudtaget reagera, när man krockar med en älg...

ja, speciellt när man kommer i 100+ :crash

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Conrad

--------------------------------------------------------------------------------

maverick_750rr skrev:
ja, speciellt när man kommer i 100+ :crash

Jaa... Det funkar ju på film ju så varför inte... :crash :rolleyes: :notme

Var ute och körde till Lidingö igår kväll, och på vägen tillbaka var en älg på väg över vägen, men vände om när jag kom.

Körde sakta så skulle inte ha varit nått problem, men tog det lungt med rullen tills jag var ute på motorvägen igen.

Älgarfaran är överdriven, det var en älg som hoppade ut framför
en jobbarkompis när han kom åkande.
Killen bröstar ner älgen så den dör, reser sig upp tar hojjen och
åker hem. :fakta
Fick några blåmärken och trasig plast för några hundralappar...

Eller kan det vara så att han bara hade jättetur :rolleyes: :D

anja skrev:

:mattias Jag har nämligen sett ett gäng älgar samtidigt!! :fakta Kika in i en stuga där jaktlag styckar o grejar där hittar man alla möjliga djur, går till och med att klappa dom där :crash

Ser älgar nästan varje gång jag är ute med hojjen och då bor jag ändå i stan...
Södertälje måste vara älgrikaste stället i sverige....

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back