Är denna verkligen nödvändig? R6-06

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Undrar i fall denna verkligen är nödvändig.
Sitter på avgasröret på en yamaha r6-06.
Den börjar röra sig vid 6000rpm på ett ungefär..
Den reglerar typ hur mycket avgaser som kommer ut genom röret.

Bifogat

• DSCF2529.JPG
    DSCF2529.JPG
    72.5 KB · Visningar: 580
  • DSCF2530.JPG
    DSCF2530.JPG
    92.2 KB · Visningar: 539
sunkan skrev:
Nödvändig är den väl inte men motorn är ju byggd för att fungera optimalt med ett varvtalsberoende mottryck i avgassystemet.
Om du tar bort denna utan andra motormods går hojen sannolikt sämre än orginal.
Vad har du för andra planer med motorn?

sunkan skrev:

Känns väl rimligt att anta att den fyller en funktion om den sitter där :) Kanske är nån sån där EXUP-variant, som det var/är på R1:an? Har för mig att den i såna fall hjälper till med egenskaperna på låga varv. Men du får säkert svar från någon som VET, till skillnad från mig :D

sunkan skrev:

Det är ett "spjäll" som ger mer motstånd vid låga varv, på så sätt får du lite mera vrid. pat på yamma hojar. Du kan tjäna någon hk på toppen om du tar bort det men jag tror inte det är värt besväret.

björn

OKOK så egentligen så har det ingen direkt funkton på banan?? när det förmodligen är fullt öppet..

Hade tänkt att köpa ett slipon och jag antar att de inte har någon fästanordning för den där prylen..

ZoulFly skrev:
Känns väl rimligt att anta att den fyller en funktion om den sitter där :) Kanske är nån sån där EXUP-variant, som det var/är på R1:an? Har för mig att den i såna fall hjälper till med egenskaperna på låga varv. Men du får säkert svar från någon som VET, till skillnad från mig :D

hehe hur blir det med racingen nu då? lagt på hyllan helt och hållet?

Medin skrev:
ÖÖöö vem kan mest, du eller ingenjörerna på Yamaha :va

Antar att de kan mest.. Men hur hade de tänkt när jag ska på med ett slipon på hojen? Finns nog inte så många fästanordningar för den prylen då.. eller?

Jah tror det är ett skitspjäll som sitter där för att den ska klara ljudkravet vid 6000rpm. som det sitter på kawa. annars tycker jag det är konstigt att den öppnar fullt precis efter 6000 om det skulle vara för motoreffektens skull. då borde den väl ändå öppna progressivt.

Men koppla bort wiren och gämför.

sunkan skrev:
Antar att de kan mest.. Men hur hade de tänkt när jag ska på med ett slipon på hojen? Finns nog inte så många fästanordningar för den prylen då.. eller?
Min gissning är att de är en Exup variant och att du får nog ta bort den om du ska ha annat system på. Sjuk fin hoj du oavsett, inte ett dugg avis! :fyllisar

LocDog skrev:
Min gissning är att de är en Exup variant och att du får nog ta bort den om du ska ha annat system på. Sjuk fin hoj du oavsett, inte ett dugg avis! :fyllisar

hehe man tackar :banana är jävligt nöjd var ett riktigt bra köp hittills alla fall..

xanlar skrev:
Jah tror det är ett skitspjäll som sitter där för att den ska klara ljudkravet vid 6000rpm. som det sitter på kawa. annars tycker jag det är konstigt att den öppnar fullt precis efter 6000 om det skulle vara för motoreffektens skull. då borde den väl ändå öppna progressivt.

Men koppla bort wiren och gämför.
fel fel.. som tidigare skrev så reglerar den tryck/ bättre vrid på lågvarv

Suzuki har en liknande variant på K5:an som är till för att ge bättre "mellanregister".
Yoshimura har den kvar på sitt "original" system (dyrt som fan).

Medin skrev:
ÖÖöö vem kan mest, du eller ingenjörerna på Yamaha :va
Har faktiskt med Db mm också o göra,för att få en hoj o klara alla krav på både utsläpp samt ljudnivå byggs det på en hel del grejer som inte direkt får effekten o gå åt rätt håll.
Tex på R1 som också har exup förlorar den sjukligt med effekt pga just exupen.Se bif dynopapper....

sandstream skrev:
Suzuki har en liknande variant på K5:an som är till för att ge bättre "mellanregister".
Yoshimura har den kvar på sitt "original" system (dyrt som fan).
Hade inte den kvar på mitt yoshi factory system till min K5:a iallafall.

Bifogat

• 5.jpg
    5.jpg
    130.2 KB · Visningar: 296
Last edited:
Efter som att jag vill att den ska gå mjukt och fint när man kör upp till byn på Högmässa, söndag förmiddag med frugan där bak, sitter den där.
Extra mjuka lågfartsegenskaper.
Har inte du dom behoven?

Racercukel skrev:
Hur är det annars med R6:an? Händer det nått överhuvudtaget på bottenregistret?

skulle inte tro att det händer speciellt mycket.
på banan kan den "exup" ventilen inte vara till speciellt stor nytta.

Mats757 skrev:
Efter som att jag vill att den ska gå mjukt och fint när man kör upp till byn på Högmässa, söndag förmiddag med frugan där bak, sitter den där.
Extra mjuka lågfartsegenskaper.
Har inte du dom behoven?

Nä inte direkt. Frågan är om jag vill ha lågfartegenskaper så skulle jag nog inte köpt en R6-06 som varvar 17500rpm

Tror den är ganska snäll på låga varv ändå. kan ju inte vara så jätte stor skillnad.

sunkan skrev:
skulle inte tro att det händer speciellt mycket.
på banan kan den "exup" ventilen inte vara till speciellt stor nytta.

Den är fullt öppen då, dock så "bromsar" den ju lite där av kan du få en lite hk ökning om du tar bort den. Tror att ditt slipon sitter efter "ventilen" så den lär nog sitta kvar om du inte tar dän den. Dock vet jag ju inte hur den sitter på 06:an

björn

sunkan skrev:
OKOK så egentligen så har det ingen direkt funkton på banan?? när det förmodligen är fullt öppet..

Ta bort den du, så kör vi andra om dig ut ur de långsamma böjarna sedan. :rolleyes:

björn.e skrev:
Den är fullt öppen då, dock så "bromsar" den ju lite där av kan du få en lite hk ökning om du tar bort den. Tror att ditt slipon sitter efter "ventilen" så den lär nog sitta kvar om du inte tar dän den. Dock vet jag ju inte hur den sitter på 06:an

björn

verkar inte så på bilden. Verkar som om jag tar bort orginal röret så följer ventil mm med.
Så med ett annat rör så kommer den inte till någon nytta..
tror jag alla fall.

Här är den alla fall inte med.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=125838

Bifogat

• Kopia av DSCF2529.JPG
    Kopia av DSCF2529.JPG
    73.9 KB · Visningar: 173
Last edited:
Min kawa har en sån också och den följer med bort när man tar bort orginaldämparen. Jag känner ingen märkbar skillnad...

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back