Är denna verkligen nödvändig? R6-06

Neutral skrev:
EXUP kom -89 på FZR1000 och de gick upp en del i effekt mellan -88 och -89 och Yamaha hävdade att en stor del kom från EXUP:en. Vem vet? Kanske deras är gjord annorlunda men jag fattar inte hur ett enkelt spjäll som sitter på samma ställe i avgassystemet kan fungera på Yamaha men inte alls på Kawa. Då Kawas inte gör någon skillnad så kan man ju också undra över varför de sätter dit sin.

Lite konspirationsteorier är bara nyttigt. :)
På min r1,a sitter ett akra halvsystem= exupen sitter kvar.
polaren har ett sato helsystem= ingen exup i övrigt liknade lull lull
förutom att han har andra insugstrattar, båda 05,or skiljer 20 mil på dom

Dom ger lika i topp , men han har bättre vrid i hela registret, samt att
hans kurva är linjär, min dippar mellan 6000-8000 V/min, den dippen har
jag exupen att tacka för. Helsystem är på ingång :tummenupp

Nyteknik skrev:
Från 1974 - är du verkligen säker på det? Vad skulle det vara? Och XT - menar du den luftkylda enstånkan?

:va

Ja, eller delen jag tänker på kan ha funnits ännu längre, men den satt på en 1974 års modell av tz125.
Och den finns även på den luftkylda stånkan.

sunkan skrev:
Antar att de kan mest.. Men hur hade de tänkt när jag ska på med ett slipon på hojen? Finns nog inte så många fästanordningar för den prylen då.. eller?

Konstruktörerna är ju inte helt bakom så förmodligen gick resonemanget som så att om någon monterar slipon är det lika bra att ventilen också avlägsnas, där av dess placering. Myten/sanningen att det påverkar lågvarvsvrid och buller tror jag stämmer med betoning på tror. :tummenupp

Neutral skrev:
EXUP kom -89 på FZR1000 och de gick upp en del i effekt mellan -88 och -89 och Yamaha hävdade att en stor del kom från EXUP:en. Vem vet? Kanske deras är gjord annorlunda men jag fattar inte hur ett enkelt spjäll som sitter på samma ställe i avgassystemet kan fungera på Yamaha men inte alls på Kawa. Då Kawas inte gör någon skillnad så kan man ju också undra över varför de sätter dit sin.

Lite konspirationsteorier är bara nyttigt.

Kanske mer tack vare EXUP kan de gå vidare och trimma hårdare utan att tappa vrid i lägre rpm-regioner p g a "Dippar"? Exupen verkar ju ta hand om puls-problem i de nedre rpm-regionerna. Ingenting annat.

EXUP, Cycle Magazine 1988

Zmurfen skrev:
...Tex på R1 som också har exup förlorar den sjukligt med effekt pga just exupen.Se bif dynopapper...
Hmm, det är något som inte stämmer i dynopappret, man skulle kunna tro att BIKE (svenska) är inblandade...20hk skillnad med och utan exup :va

Vad skiljer mellan körningarna?
- Korrektionsfaktor
- Varvspärr ändrad (original 3=220km/h 4=255)
- Bomulsfilter
- PC
- Oljebyte
- Nytt drivpaket
- Nytt däck, lufttryck
- Innspänningstryck
- Atmosfärstryck
- Temperatur i rum och motor
- Något annat som påverkar resultatet

Vet själv inte vad exup tillför/borttar men att Yamaha använt den sedan -89 och de andra Japstillverkarna börjar använda den så fort patentet går ut, måste tyda på att den tillför något mer än bara kostnader för fabrikerna...

Vet själv inte vad exup tillför/borttar men att Yamaha använt den sedan -89 och de andra Japstillverkarna börjar använda den så fort patentet går ut, måste tyda på att den tillför något mer än bara kostnader för fabrikerna...[/QUOTE]

Exup en är en miljögrej i första hand, en effektgrej i andra hand.
Den hjälper till att optimera förbränningen genom olika mottryck på olika varv, vilket ger renare avgaser o lite lägre bränsleförbrukning.
Den underlättar även att få upp vridet på låga o höga varv samt få en jämnare o fin vridmomentskurva över hela registret..
Finns liknade lösningar med samma princip på bilmotorer men då ofta inbyggt i en turboladdare

Neutral skrev:
Lite konspirationsteorier är bara nyttigt. :)

Tja det kanske är så att motorn har blivit så pass bra jämfört med 89.an att den inte längre behövs förutom att dämpa ljudet. Men som sagt jag tor ju inte alla skulle sätta dit den endast pga ljudet. Det blir ju en mer kostnad med den och det vill väll inte tillverkarna ha eller?

jobb björn

Snipers post är intressant tycker jag. Ska se om jag kan hitta något effektdiagram på ZX-10R med och utan ventil.

Nyteknik skrev:
Från 1974 - är du verkligen säker på det? Vad skulle det vara? Och XT - menar du den luftkylda enstånkan?

:va

Fler saker än du tror.

Pump för bakbroms ser i stort sett helt likadan ut, dock var den lite mer påkostad på sjuttiotalet då den målades...

Fotpinnarna som kom på -80 års modell är enligt uppgift från yamaha samma som sitter på fram till i alla fall -01

kopplingshandtag vad jag tror lika.

Får jag kolla på en ny hoj kan jag säkert radda upp en rad saker till!!!

FZ1 skrev:
Hmm, det är något som inte stämmer i dynopappret, man skulle kunna tro att BIKE (svenska) är inblandade...20hk skillnad med och utan exup :va

Vad skiljer mellan körningarna?
- Korrektionsfaktor
- Varvspärr ändrad (original 3=220km/h 4=255)
- Bomulsfilter
- PC
- Oljebyte
- Nytt drivpaket
- Nytt däck, lufttryck
- Innspänningstryck
- Atmosfärstryck
- Temperatur i rum och motor
- Något annat som påverkar resultatet

Vet själv inte vad exup tillför/borttar men att Yamaha använt den sedan -89 och de andra Japstillverkarna börjar använda den så fort patentet går ut, måste tyda på att den tillför något mer än bara kostnader för fabrikerna...
Var nog lite otydlig i texten i första inlägget,exupen rör dippen som R1 har problem med vid 6-7000 rpm.

Blå = Orginal.
Röd = Alla grejer på men med 0 mapp.
Grön = Mappad med grejerna på.

Last edited:
Zmurfen skrev:
Trodde du jag bara hade tagit bort exupen o så skulle det ge 13Hk på topp dessutom??
Blå = Orginal.
Röd = Alla grejer på men med 0 mapp.
Grön = Mappad med grejerna på.
Nej, det var det som jag inte trodde. Men det framgick inte vad du gjort med hojen förutom tagit bort exup.

Den gröna kurvan är den första R1 04- jag sett utan dippen vid 7 000, verkligt snygg!

Hade ju en del andra frågor i min förra post, en av dom var: Vad är det för maxvarv, är varvspärren borttagen eller annan utväxling eller annan växel?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back