Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Självklart funkar annat än WP men hur YSS är har jag ingen aning om.
Jag brukar köpa från Kumlins,de har mycket på lager och är snabba att skicka.
Nu har jag pratat med teknikern på Kumlin och han säger att jag ska ha följande "Q-springs" till min EXC-F och mina 102 kg. Jag har gått ner lite ;) . Jag vägde mig härom dagen och låg då på 103+ kg, men idag vägde jag bara 102.

För bakdämparen: D59-225-88N
För gaffeln: D43,5 L470 på 5.0N

Märkligt nog menade han att jag INTE ska ha en progressiv bakfjäder, utan linjär eftersom jag är så tung. Den progressiva fjädern skulle pressas ner för mycket. Samt INTE den på 78N som jag kollat upp i tabeller på internet, utan just 88N.

För gaffeln menade han att jag behöver den på 5.0N, och inte 4,8 enligt alla tabeller. Så jag vet inte om jag ska lyssna på den mystiske experten, eller gå efter siffrorna i dokumentationen.

Last edited:
Nu har jag pratat med teknikern på Kumlin och han säger att jag ska ha följande "Q-springs" till min EXC-F och mina 102 kg. Jag har gått ner lite ;)

För bakdämparen: D59-225-88N
För gaffeln: D43,5 L470 på 5.0N

Märkligt nog menade han att jag INTE ska ha en progressiv bakfjäder, utan linjär eftersom jag är så tung. Den progressiva fjädern skulle pressas ner för mycket. Samt INTE den på 78N som jag kollat upp i tabeller på internet, utan just 88N.

För gaffeln menade han att behöver den på 5.0N, och inte 4,8 enligt alla tabeller. Så jag vet inte om jag ska lyssna på den mystiske experten, eller gå efter siffrorna i dokumentationen.

Lyssna på Kumlins, dom där tabellerna är nog oftast onödigt mjuka.

För gaffeln tror jag definitivt att du ska ha 5.0.

Angående linjär fjäder på pds-dämpare så är det väldigt många experter som rekommenderar det. Själv är jag inte helt övertygad men med den erfarenhet av körning du verkar ha så är det är det hårklyveri. Så följ Kumlins råd.

Det där med vikten.. kluriga grejer. Farligt att försöka prata om med t ex kvinnor, och eventuellt jobbigt att höra om från doktorn
Lyssna på Kumlins, dom där tabellerna är nog oftast onödigt mjuka.

För gaffeln tror jag definitivt att du ska ha 5.0.

Angående linjär fjäder på pds-dämpare så är det väldigt många experter som rekommenderar det. Själv är jag inte helt övertygad men med den erfarenhet av körning du verkar ha så är det är det hårklyveri. Så följ Kumlins råd.
Tackar för din input Tvåstryk. Jag börjar förstå att det finns varianter av åsikter och rekommendationer för "rätt fjäder", och nu funderar jag på ifall jag då ska köpa ett par varianter för att testa själv. Men det manar till en period av experimenterande, något jag nog inte orkar prioritera nu på hösten. Jag vill mest ut och köra bara, det börjar bli kallt och jag tror inte jag skulle bli klar med min 'noggranna avstämning' innan det blir kallt.

Jag kan i alla fall börja med att kolla 'hänget', och justera sitthöjd med befintlig fjädring. Jag har ju en del andra hojar också som behöver lite pyssel innan vintern ;)

... fast med 5.0 fram och 88N bak, kommer inte hojen att ligga alldeles för högt?

Sen, min "typ av körning", alltså jag kör varken enduro eller supermoto, tävlar inte och behöver inte nån slags prestanda över grov terräng att snabbt ta mig fram. Min prio ligger mestadels att glida så stilla möjligt på grusvägar, ofta räfflade med små 'vågor', stenar (grov shingel, typ som banvall för tåg), samt rötter och typiska skogsstenar (20 - 50 cm diam.)

För denna typ av körning behöver jag egentligen inte den vedertagna inställningen, utan helst något lägre. Mitt ideal för bakre förspänningen är således att svingen ska flyta så horisontellt som möjligt över underlaget, kanske aningens överspännd (dvs nån cm marginal innan äkta horisontal-läge) vilket ger lite utrymme för tyngre ryggsäck osv.. Sedan anpassar jag gaffelns fjädrar så att jag har lite mer spänt fram till förmån för stabilitet på motorvägen. Jag har ju drevat med 14/44 på min 450 så det går undan.

... fast med 5.0 fram och 88N bak, kommer inte hojen att ligga alldeles för högt?

Sen, min "typ av körning", alltså jag kör varken enduro eller supermoto, tävlar inte och behöver inte nån slags prestanda över grov terräng att snabbt ta mig fram. Min prio ligger mestadels att glida så stilla möjligt på grusvägar, ofta räfflade med små 'vågor', stenar (grov shingel, typ som banvall för tåg), samt rötter och typiska skogsstenar (20 - 50 cm diam.)

För denna typ av körning behöver jag egentligen inte den vedertagna inställningen, utan helst något lägre. Mitt ideal för bakre förspänningen är således att svingen ska flyta så horisontellt som möjligt över underlaget, kanske aningens överspännd (dvs nån cm marginal innan äkta horisontal-läge) vilket ger lite utrymme för tyngre ryggsäck osv.. Sedan anpassar jag gaffelns fjädrar så att jag har lite mer spänt fram till förmån för stabilitet på motorvägen. Jag har ju drevat med 14/44 på min 450 så det går undan.
Du ska ha lite vinkel på svingen, den ska inte ligga horisontellt, annars får du konstiga egenskaper pga av den antisquat chassit behöver.

Är det 102 kg med utrustning?

Jag håller med blåröksmannen om att 5.0 och 88 är rätt fjädrar för dig. Då får du rätt häng från början utan en massa förspänning.

Om du vill få det bra från början, utan att behöva labba på egen hand är min rek. är att beställa lådan av Kumlins, skicka grejerna och låta dem ta hand om det. Viktigt att veta om du har vägt dig med eller utan utrustning (crossdojor och hjälm) för att det ska bli rätt fjädrar. Förklara gärna även hur du kör och vilken terräng du oftast hanterar.

Jag har ingen erfarenhet av dessa men RG3 och ENG Racing verkar vara av samma kaliber som Kumlins. Bara att välja..

I mitt fall har jag gått ner så pass i vikt att jag börjar känna att bakfjädern är för hård. Den fjångar ifrån på allt nu och stalpen börjar bli jobbigare.

Så antingen, nu gissar jag, behöver jag skruva den mjukare i dämpningen eller så byter jag fjädrar. Kan nog kanske lösa genom att stela till gaffeln så den håller emot bättre. Ska ringa dem och kolla vad de rek. vad tror ni?

Nu har vi haft avslutning och den sista gruppträningen på klubben är avklarad. Vi rundade av träningen med en gemensam lek/tävling.

Jag gillar inte att stressa så jag tog ut lite komp. på em för att hinna packa grejerna i lugn och ro och sedan åka till klubbträningen. Väl där (i god tid) så var jag såklart inte först på plats. Tränarna var ju redan där och rekade slingor i skogen. Även de som håller i hela engagemanget och ser till att att blir rätt gjort (t ex närvaron/uppropet och sånt viktigt) var också där. Det är alltid lika trevlig att komma dit när det finns tid över för lite snack. Fick hjälpa en att mäta hänget och så pratade vi lite om det. Alla som är intresserade är nördar och har sin syn på saker och ting. Vi mätte även mitt sag och jag låg på 104, bra eller dåligt?

Min hoj var i så gott som nyskick efter all tvätt som jag hunnit med. Väl ute på banan så hade tränarna dragit varvet genom alla vattenpölarna. Ändå kändes det på något konstigt sätt skönt att få skita ner sig lite.

Under den första timmen blev det recap och jag märkte direkt hur mycket en del frånvaro har påverkat min körning. Det första tränaren sa (till alla i gruppen), "upp/fram med blicken". Nästa var "armbågarna" genom sväng och "stå på trampdynorna". Så, även om vi har hört det här år efter år så är vi så pass trögfattade att de behöver fortsätta med tjatandet. Trösten är att de själva tränar på samma saker fast på en annan nivå (SM/EM/VM), såklart.

Vi fick äran (flera gånger) att se hur det egentligen var menat att vi skulle köra. Tränaren visade och jag tror de flesta missade nog själva momentet vi skulle träna/titta på och istället häpnades alla av den höga farten och flytet tränaren hade. Jag lyssnade mest på ljudet från den fina motorn. J-ar vilket ljud när han öppnade fullt och körde på ställ ut ur sväng.. Bästa.. Hahaha..

När det är befogat så gillar jag att bli påmind om mina brister (feedback) och det här är tränarna riktigt duktiga på. Jag hoppas det blev lite bättre än sist gång, även om jag troligen kommer att få höra samma saker även nästa år. Vi vet ju allt redan men man glömmer så snabbt bort det om man inte kör flera gånger i veckan (läs: bor på klubben)

Efter vattepausen så samlades alla (45?) förarna för att köra en stafett-tävling på en hemmasnickrad bana. Den bestod av, till viss del, crossbanan, en specialsträcka i skogen som sedan utmunnade i vanliga endurospåret och vidare till mål. Inte så lång men väldigt rolig. Grupperna blev indelade med några från de olika nivåerna (1-4). Snabbt, enkelt och fjärliar i magen.

Det blev totalt två heat och jag startade någonstans i mitten av vår grupp i första.
Pulsen var hög men jag trodde nog att jag skulle vara mer nervös än jag var. Min tidigare tävlingserfarenhet (annan idrott) spelade nog en viktig roll här för, när jag pratade med andra efteråt så berättade några att deras nerver satt på utsidan av skinnet. Hihi.
Några varv har körts och vi leder. När jag fick ryggdunken och det var dags för mig att köra. Jag klarade mig hela varvet, höll vår position och till slut (efter modifikationer i ledet) vann vår grupp. Tränarna startade sist och de inväntade alla innan de brände på samtidigt. Gissa om det var en skillnad på fart, jisses.

Till heat två så blev jag framskickat som första startande i vår grupp.
Jag var mindre nervös den här gången men hade fortfarande ordentligt med fjärilar i magen, alltså ett glädje-pirr isf må-illa-panik-nervös. Jag var nog mer orolig att hojen skulle tjura (tyst start). Bredvid mig stod en gruppkompis och längre bort stod det några riktigt snabba (nivå 4) förare.
Nu såg jag inte riktigt vad de andra körde för hoj men de motorerna startade mycket snabbare än min och jag kom iväg som 3a. Troligt helt i sin ordning med tanke på de andras erfarenhet och körstil. Moget nog så försökte jag inte hänga på i deras tempo, utan jag vässade tekniken med det jag hade och valde mitt intränade spår. Tror det tom. blev PB över plattån, utan att jag egentligen tänkte på det.
Jag kom som väntat in på en 3e plats och inte superlångt ifrån de andra två (de tog mig i starten). När den sista hade kommit i mål så startade tränarna samtidigt igen och "vi" tog hem segern ytterligare en gång (helt utan vår förtjänst). Hurra..

Efteråt fick jag höra av andra i gruppen att jag har utvecklats och det varit roligt att följa mig. Såna spontana uttalanden uppskattas alltid, tack. Själv märker jag inte så mycket mer än att jag kanske känner mig lite säkrare på biken. Samtidigt så går det nog lite snabbare än tidigare och då behöver jag påminnas om grunderna igen. Ju snabbare - desto viktigare.

Måste säga att det här var över förväntan riktigt roligt.
Speciellt med den här avslutningen som vi hade efter en rolig träningsperiod. Dels för att få känna mig själv på pulsen och tävlingsmomentet igen men samtidigt träffa alla trevliga människor och känna gemenskap och få ha roligt tillsammans med andra, oavsett nivå.
Bra avslutning med lite mat på grillen.

Tredje året körning på bana och andra med träningsgrupp, vad blir nästa steg tro...

Last edited:
Vi är ju några som följt dig sedan 2023 när du startade tråden och det är jättekul att se din utveckling, fortsätt så här så kommer du att köra SM så småningom...👍
SM känns långt bort men jag kanske kunde anmäla mig till en extern tävling för att lära mig hur det fungerar. Jag kan inte undgå att bli lite avis när jag är på klubben och hör de andra om hur det var att köra tävlingen som de var med på. Det är sällan som de pratar om placeringar, mer upplevelsen och banan.

Nationell tävlingslicens?
Transponder?
Startnummer från Svemo till den aktuella serien/cup?

Last edited:
Jag tolkar det som att du är i sthlm, vilken klubb kör du med som har gruppträningar? Är själv ute efter en för att komma igång igen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg