Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Okej, det här är årets snyggaste film! Svårslaget iallafall. Fantastiska förare, magisk terräng och ett foto som är outstanding, både tekniskt och redigerat. Måste avnjutas!!!

Ett tips är att leta upp kemiboken från högstadiet och läs på om galvaniska strömma r, offeranoder samt periodiska systemet 👍
Randonörden, absolut. Kemiboken var min favoribok i skolan, jag brukade sitta och memorera periodiska systemet under luncherna. Dom vackra tabellerna med alla grundämnena i färgglada små bokstäver. Ibland sov jag över på skolan bara för att få känna lukten av krita och eter i fysikrummet. Och alla dom där konserverade grodorna och djurfoster i glasburkar med lock på som man kunde skruva av och dricka ur.. , tider det 😅

Okej, det här är årets snyggaste film! Svårslaget iallafall. Fantastiska förare, magisk terräng och ett foto som är outstanding, både tekniskt och redigerat. Måste avnjutas!!!

Grymma grejer. Den där kollar jag på utan ljud, fast med Monkman's Rock City.

Så, vilket däck behöver jag köpa?

Pratade med en "sponsrad" förare på klubben och han krängde av och på beroende på vilken bana han var på. Generellt sa han att han körde med 140 i enduro-spåret och 120 (tror jag det var?) på crossbanan. Jag kan nog tänka mig att göra samma sak om det behövs. Alltså att jag fokuserar på en bana åt gången/dag och har det däcket på när jag kör. Skulle jag köra enduro eller cross med "fel" däck så kanske det inte spelar så stor roll de få gånger det råkar hända.

Vanligtvis så kör jag teknikträning på crossbanan och dåhandlar det mest om kör-position och sånt. När tids-slotten är slut så svänger jag ibland in på endurospåret för att se hur det känns där.

Våra slingor är ganska stenrika och jag vill ha ett bra grepp. Hellre byta flera gånger för att det blir slitet än att jag kör runt och sladdar hela tiden.

Crossbanan är sand/jord och där skulle jag kunna köra upp mina gamla (och hårda) 110 så länge. När de är slut kan jag kanske köpa ett mjukare 120 som jag skulle kunna använda på båda om det skulle vara så?

Eller hur ska jag tänka?

Så, vilket däck behöver jag köpa?

Pratade med en "sponsrad" förare på klubben och han krängde av och på beroende på vilken bana han var på. Generellt sa han att han körde med 140 i enduro-spåret och 120 (tror jag det var?) på crossbanan. Jag kan nog tänka mig att göra samma sak om det behövs. Alltså att jag fokuserar på en bana åt gången/dag och har det däcket på när jag kör. Skulle jag köra enduro eller cross med "fel" däck så kanske det inte spelar så stor roll de få gånger det råkar hända.

Vanligtvis så kör jag teknikträning på crossbanan och dåhandlar det mest om kör-position och sånt. När tids-slotten är slut så svänger jag ibland in på endurospåret för att se hur det känns där.

Våra slingor är ganska stenrika och jag vill ha ett bra grepp. Hellre byta flera gånger för att det blir slitet än att jag kör runt och sladdar hela tiden.

Crossbanan är sand/jord och där skulle jag kunna köra upp mina gamla (och hårda) 110 så länge. När de är slut kan jag kanske köpa ett mjukare 120 som jag skulle kunna använda på båda om det skulle vara så?

Eller hur ska jag tänka?
Enduro får andra svara på. För crossbana som är "sand/jord" brukar intermediate fungera bra. Senaste årens trender är att mönster som tidigare ansågs rätt för mjuka banor anses numer vara "allround". Jag gillar Dunlop MX33/34 för att de kombinerar livslängd med bra grepp tills de är slut. Jag tycker att t.ex Bridgestone är bra i början men snabbt blir rundade och tappar mycket fäste. Jag gillar även Mitas crossdäck och de är ju vanligare på endurosidan, så kör du med dem på enduro kan säkert samma handlare ta hem crossdäcken. Det viktigaste är nog inte vilket märke, utan att ett däck som är optimerat för stenig enduro inte är så bra på crossbanan.

Enduro får andra svara på. För crossbana som är "sand/jord" brukar intermediate fungera bra. Senaste årens trender är att mönster som tidigare ansågs rätt för mjuka banor anses numer vara "allround". Jag gillar Dunlop MX33/34 för att de kombinerar livslängd med bra grepp tills de är slut. Jag tycker att t.ex Bridgestone är bra i början men snabbt blir rundade och tappar mycket fäste. Jag gillar även Mitas crossdäck och de är ju vanligare på endurosidan, så kör du med dem på enduro kan säkert samma handlare ta hem crossdäcken. Det viktigaste är nog inte vilket märke, utan att ett däck som är optimerat för stenig enduro inte är så bra på crossbanan.
Jag har kört på Bridgestone tills nu och de är rundade men framför allt har de blivit hårda och greppar inte så bra. När jag i höstas var inne på Forsells sa han att jag skulle köpa mjuka Dunlop.

Även om det finns däcktyp för specifik terräng / underlag, samt vått eller torrt, så är det väl dessutom en smaksak. Man vänjer sig vid en viss egenskap i däcken som när man kör dessa under olika förhållanden lär sig när, och hur, dom greppar och anpassar sig efter det.

T ex hade jag ett motocrossdäck (bak) på min KTM 350 förförra säsongen, körde både kross och enduro med det, och det gick skitbra. Jag känner hur hojen rör sig, på stenar, rötter, mossa, och i lös jord, kompenserar för bristerna och kör sedan efter min och hojens/däckens förmåga. Då jag inte väntar mig några supertider eller tävlar så blir prio #1 att ha kul och få den unika motion som sporten ger mig.

Jag menar; jag har hellre "fel" däck, dvs inte riktigt rätt men ändå nabbat, och har skitkul i skog och bana, än att ha allting "rätt" och avstämt men ändå inte hamnar etta i tävlingarna. En liten balansgång, utan att jämföra med att spela hokey med golfklubba, eller tvärtom ... 😵‍💫

Även om det finns däcktyp för specifik terräng / underlag, samt vått eller torrt, så är det väl dessutom en smaksak. Man vänjer sig vid en viss egenskap i däcken som när man kör dessa under olika förhållanden lär sig när, och hur, dom greppar och anpassar sig efter det.

T ex hade jag ett motocrossdäck (bak) på min KTM 350 förförra säsongen, körde både kross och enduro med det, och det gick skitbra. Jag känner hur hojen rör sig, på stenar, rötter, mossa, och i lös jord, kompenserar för bristerna och kör sedan efter min och hojens/däckens förmåga. Då jag inte väntar mig några supertider eller tävlar så blir prio #1 att ha kul och få den unika motion som sporten ger mig.

Jag menar; jag har hellre "fel" däck, dvs inte riktigt rätt men ändå nabbat, och har skitkul i skog och bana, än att ha allting "rätt" och avstämt men ändå inte hamnar etta i tävlingarna. En liten balansgång, utan att jämföra med att spela hokey med golfklubba, eller tvärtom ... 😵‍💫
Ja, jo, motivationen och sånt är ju bra men om man vill bli bättre och känna att man vågar lita på grejerna istället för att behöva kompensera är ju önskvärt.

Tänk om man kunde ha rätt däck och det blir ännu roligare?

Kan du inte hitta bra beg däck i soptunnan på crossbanan? När jag bodde i Skåne behövde jag aldrig köpa däck eftersom det var så många förare som slängde däck som dög bra för mig att träna på och jag hade redan slutat tävla så jag hade aldrig behov av nya däck.
Jo, det kanske finns men jag har inte sett någon som slängt några på klubben ännu.

Det är dessutom ett himla sorterandet överallt och miljölagar hit och dit så man vet ju knappt på man får köra på gummi snart 🫣

Men bra idé, jag ska kolla i gömmorna och ev. kan jag kolla med någon som vet om det finns. Tror dock att de flesta byter hemma.

Idag var det iaf blött på banan. 🐳

Ja, jo, motivationen och sånt är ju bra men om man vill bli bättre och känna att man vågar lita på grejerna istället för att behöva kompensera är ju önskvärt.

Tänk om man kunde ha rätt däck och det blir ännu roligare?
Men hela grejen med hoj är en enda stor kompensering, det är just det som gör det så spännande. Roligast blir det när du har fel däck. Med rätt däck missar du utmaningen. Egentligen inte klokt av mig, och jag rekommenderar heller inget, men det är bara om du ska tävla som du vill ha detaljerna under "rätt" vilkor, som alla andra i tävlingen.

På min nivå blir det mesta jag gör en massa roliga experiment. Jag skulle t ex inte använda väg-däck till enduro eller mx, lika lite som jag skulle köra off-road med min Harly, även fast jag provat lite ;) Det blir däremot väldigt intressant att köra skog, grus eller sporadisk mx med däck som "Mefo explorer MFE99", "Pirelli scorpion Rally" eller "Michelin anakee". Dom funkar OK i det mesta, och det blir fina bilder att lägga upp här på forumet men dom vinner inga tävlingar.

Att framföra hojen lagom effektivt frammåt på oberäkneliga väglag ger mig övning i balans och förbättrar mitt samspel med fysikens lagar, pga det begränsade grepp ej avsedda däck har. Faktiskt en intressant läxa i hur hojen kan bete sig överhuvudtaget. Se t ex "supermoto" där man tvingas kompromissa mellan grepp på asfalt, och grus. Det finns inga "rätt" däck där utan bara ett experiment i gummiblandning, profiler och olika mönster.

För med motorcyklar handlar det mesta om just *kan*, även mästarna i trial och enduro kan aldrig till 100% bemästra en hoj i den miljö dom utmanar. Visst ser det ut som om dom kunde, dom ÄR duktiga, men vi ser bara dom lyckade trixen och sällan misstagen. Närmast 99% kommer nog Toni Bou.

Ja, vi kan alltid göra det lättare eller svårare för oss själva. Bara att välja det man tycker ger tillbaka mest och är roligast. Det svårare och jobbigare alternativet brukar inte fungera i längden för mig.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...