Kawasaki KH400 1974 Trepip

Nu vet jag inte vad du tänkte göra med Yamaha-fälgarna men förslagsvis lackar du dom i halvmatt svart.
Skruva ihop hojen och kör. Ändra vartefter när du har tid/lust/råd.
Avstannade projekt finns det gott om.

Några förslag på äkta Kawasaki-fälgar.
Nä Kawasaki tillverkar inte fälgarna själva. Enkei?

View attachment 525355
De klassiska sjuekrade. Satt på ”alla” på 80-talet från Z250 till GPZ1100 (den sistnämnda endast -81). Olika fälgbredder. Däck bak mellan 100 och 120.
18”/18” och 19”/18” och 19”/16” på custom.
Såg en Honda CB750 med just dessa 18/19”. Såg riktigt bra ut. Dessa fälgar är ju rätt neutrala. Särskilt jämfört med samtida Honda, Suzuki och äldre Yamaha med de svängda ekrarna.

View attachment 525356
GPZ 750, GPZ750 Turbo och GPZ1100 1983-84. Alla UniTrack. Den på bilden är en -82a.
18/18” 130 bredd bak.

View attachment 525357
På en Z400/440 LTD. Kan vara från GPZ400 UniTrac. Bakdäcket ser smalt ut. LTDn hade 130 brett på 16” bak. GPZ400 UniTrac såldes inte i Sverige.

View attachment 525358
GPZ550 -82. Femekade! 18”/19” 120 brett bak.
Kom sedan på Z550F och Z400F åren efter. 400:an hade trumma bak tror jag. Den kan också ha haft smalare fälg bak.

Annars fanns det väl en tumregel om att man kan gå upp eller ner en storlek i bredd. T ex 120 till 130 eller 110 utan att försämra allt för mycket. Bredare för att det är tuffare (men sällan bättre) eller smalare för att få plats med däck och kedja.
Sporthoj i sitt esse! 🙏🏻

Alla dom modellerna på fälgar känner jag till. Jag har en Z250 som jag byggt om till min fru. Det blev en bobber. Sen har jag en GPZ750 stående som kommande projekt. En Z750 LTD som också väntar på sin tid har nog kanske de 5-ekrade. Nåväl, det blir de här Yama-fälgarna nu. Så nog om detta.
En bild på min frus bobber kanske kan glädja någon…

Men det kommer nog bli lite långsamt framåt för min Kawasaki eftersom jag hjälper en kompis med hans Moto Guzzi från 1976. Det var en California från början, sen har nån lagt mycket energi på att bygga om den till en HD-wannabe, med HD-fatbob-tank och en massa annat osmakligt.

Den har jag byggt tillbaka i ett par omgångar men nu blir det ett riktigt tag med att göra om den till ett italienskt sportåk!

Den behöver bl a nytt elsystem och sen en massa annat. Jag har bytt framgaffel, tanken blir en lite sportigare Guzzi original och sadel med kuts blir nåt i glasfiber från nån tillbehörsfirma.

Bifogat

• IMG_6241.jpeg
    IMG_6241.jpeg
    3 MB · Visningar: 65
  • IMG_6242.jpeg
    IMG_6242.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 62
Alla dom modellerna på fälgar känner jag till. Jag har en Z250 som jag byggt om till min fru. Det blev en bobber. Sen har jag en GPZ750 stående som kommande projekt. En Z750 LTD som också väntar på sin tid har nog kanske de 5-ekrade. Nåväl, det blir de här Yama-fälgarna nu. Så nog om detta.

Men det kommer nog bli lite långsamt framåt för min Kawasaki eftersom jag hjälper en kompis med hans Moto Guzzi från 1976. Det var en California från början, sen har nån lagt mycket energi på att bygga om den till en HD-wannabe, med HD-fatbob-tank och en massa annat osmakligt.

Den har jag byggt tillbaka i ett par omgångar men nu blir det ett riktigt tag med att göra om den till ett italienskt sportåk!

Den behöver bl a nytt elsystem och sen en massa annat. Jag har bytt framgaffel, tanken blir en lite sportigare Guzzi original och sadel med kuts blir nåt i glasfiber från nån tillbehörsfirma.
Hmmm, är där sedan hål i sadeln på kawan für lüstgas injection???😘
Var fanimej den mest unika luftfilter/ insugs lösning jag sett🤣🤣

Jag tror att den går "skit bra" med det där insuget🤣

Jag tycker att det sjuekrade gjutna Kawa fälgarna är helt rätt på den hojen.

Hahaha!
Jag hade på känn att nån skulle se avloppsrören…😀

Men den var hopplös att få att gå riktigt med småfilter. Dessa vacumförgasare gillar inte att man tar bort luftburken. Så för att få ihop ett slutet insug blev det test med lite rör som kopplades ihop. Att det blev avloppsrör var en slump, de hade rätt mått.
Det gör jobbet ungefär som originalburken, så tanken är att det ska bli nåt liknande fast i nån slags metall, kanske koppar. Sen sitter det ett filter på sidan.

Hahaha!
Jag hade på känn att nån skulle se avloppsrören…😀

Men den var hopplös att få att gå riktigt med småfilter. Dessa vacumförgasare gillar inte att man tar bort luftburken. Så för att få ihop ett slutet insug blev det test med lite rör som kopplades ihop. Att det blev avloppsrör var en slump, de hade rätt mått.
Det gör jobbet ungefär som originalburken, så tanken är att det ska bli nåt liknande fast i nån slags metall, kanske koppar. Sen sitter det ett filter på sidan.
- Man tager vad man haver, sa inte Kajsa Varg.
Själv snodde jag ihop insugsgummin:a för RAM-air-intagen på en ZX7R:a med gamla gummipackningar från någon typ av ventil. Gick lika flott det.

Gjorde ett ryck och fick ur motorn ur ramen. Så nu ska det svetsas lite och sen ska den nog blästras innan finputs och lack.

Motorn ska rengöras och putsas lite. Jag har inte bestämt om jag ska lyfta av toppar och cylindrar för att kolla hur allt ser ut men så blir det nog.

Bifogat

• IMG_6255.jpeg
    IMG_6255.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 14
  • IMG_6254.jpeg
    IMG_6254.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 14
  • IMG_6256.jpeg
    IMG_6256.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 14
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back