Navstyrd supermono

Jäklar vad sommaren försvann.
Massa jobb har det varit så det har inte hänt så mycket som jag hade räknat med.
Just nu byggs det ett garage ute på gården. Så nånstans i vinter hoppas jag kunna flytta från mina 3,5 x 4m till 70-80kvm med kontoret i samma bygge. Och kanske lite mindre vuxengrejer att hantera så jag har tid att jobba ikapp lite. Då kommer man slippa att rulla ut 2-3 hojar för att komma åt och skruva på det man ville hålla på med.

Jag gjorde ett test på ramen för nån vecka sen. Planen var att se om jag kan göra en form på ramen som jag kan få utskuren i platt plåt och sen skapa ett pressverktyg hemma och forma till det.

Just nu så funderar jag på om det verkligen är rätt väg att gå. Förmodligen kommer plåten att åka runt som i en tvålkopp i verktyget om jag inte sätter hål och styrningar.
Så hur många försök tar det innan man har fått det bra nog?
Att skära ut 1 plåt kostar drygt 1k. Att skapa pressverktyget i skurna plåtar och 3D printade formar är säkert 2-3k till plus all tid att få det korrekt.
Att rita en ramdel som man fräser ut direkt är dyrt. Men tidsbesparingen är svår att inte motivera.

Det ska till en del fästöron i den för dämpare och främre ram/skelett till styrhållare/kåpfästen.

View attachment 521803

Just, det kan ha inköpts en bromsbänk också...
Så länge jag har känt dig så har du alltid gått all in, det är en mycket positiv egenskap! :D

Jäklar vad sommaren försvann.
Massa jobb har det varit så det har inte hänt så mycket som jag hade räknat med.
Just nu byggs det ett garage ute på gården. Så nånstans i vinter hoppas jag kunna flytta från mina 3,5 x 4m till 70-80kvm med kontoret i samma bygge. Och kanske lite mindre vuxengrejer att hantera så jag har tid att jobba ikapp lite. Då kommer man slippa att rulla ut 2-3 hojar för att komma åt och skruva på det man ville hålla på med.

Jag gjorde ett test på ramen för nån vecka sen. Planen var att se om jag kan göra en form på ramen som jag kan få utskuren i platt plåt och sen skapa ett pressverktyg hemma och forma till det.

Just nu så funderar jag på om det verkligen är rätt väg att gå. Förmodligen kommer plåten att åka runt som i en tvålkopp i verktyget om jag inte sätter hål och styrningar.
Så hur många försök tar det innan man har fått det bra nog?
Att skära ut 1 plåt kostar drygt 1k. Att skapa pressverktyget i skurna plåtar och 3D printade formar är säkert 2-3k till plus all tid att få det korrekt.
Att rita en ramdel som man fräser ut direkt är dyrt. Men tidsbesparingen är svår att inte motivera.

Det ska till en del fästöron i den för dämpare och främre ram/skelett till styrhållare/kåpfästen.

View attachment 521803

Just, det kan ha inköpts en bromsbänk också...
Du he säkert kontakt med Mats Clementz, aka Dr C här på forumet angående rambygge? Han har helt säkert en del erfarenheter att bidra med?

Du he säkert kontakt med Mats Clementz, aka Dr C här på forumet angående rambygge? Han har helt säkert en del erfarenheter att bidra med?
Jag har stalkat honom lite i år. Tanken var att jag skulle försöka prata lite insprut med honom, men jag var en dag för sen till Linköping och sen tog han sig aldrig till Gelleråsen.
Så vi har inte pratat än, men det finns med på önskelistan. :)

Jag pratar lite med Martebo, han har svetsat en del också.

Ja, men en liten nyårsuppdatering kanske?
2025 blev inte alls som jag hade tänkt. Har men eget företag så får man ju skylla sig själv när man tar på sig för mycket jobb helt enkelt.
Jag fick hoppa över sommarsemester, har jobbat en hel del helger och även mellandagar.

Men inget ont som inte för nåt gott med sig.
V.5 kommer det ett garage levererat och v7 ska dom börja med montaget.

Jag behöver beställa en del inredning under januari så att jag får det lagom till att det är dags att flytta in. Det blir ett skapligt lyft från nuvarande 9-12kvm till 60 nånting.

Målet är också att försöka anställa någon under året så att jag får tid till mina projekt.

Så 2026 får faktiskt skärpa till sig lite och tillåta mer hojgrejande och mindre jobb, ok?
Bra, det bokar vi.

#intebortglömtprojekt

I går och idag så har jag suttit och låst placering på stötdämpare och gjort länkaget lagom dåligt så att det finns justeringsmån. Så 1 dag i excel och en dag 1 cad.
ChatGPT var faktiskt väldigt användbart när jag satt med excelarket som nåt pucko har byggt utan att förklara vad alla siffror betyder... Tack för det.

Nu ska jag försöka hitta en ursäkt till att inte använda hålbilden för inspektionslucka till kammen som en del av fästet för stötdämparen. Om jag vill ha stötdämparen tight mot motorn så måste jag göra fästet som inspektionslucka. Eller flytta ut stötdämparen ~15mm.

Vi sover på det så ser vi om det har dykt upp en lösning till imorgon.

1769877983136.png
1769878005268.png
1769878044772.png

Amatörläge på: När du sätter det där fästet på sidan, påverkar det inte då luftflödet runt motorn? Det är ingen risk att det blir för varmt?

Amatörläge på: När du sätter det där fästet på sidan, påverkar det inte då luftflödet runt motorn? Det är ingen risk att det blir för varmt?
Det där är precis sånt man inte vet innan man provat. :)
Målet är en kylare i bakramen. Om jag kan lösa luftflödet dit på ett bra sätt. Det ger en massa luft som strömmar runt motorn. Men samtidigt så är den vattenkyld. Så jag är inte överdrivet orolig.

1770374069985.png

1770374084766.png

Om det här blev rätt så ska det vara en gif här.

1770374255078.png

Nu är det snart dags att börja ta ur ramen på baksidan för motorn. Just nu är det bara blockat så det krockar med 3D scanningen.

Bifogat

• Nav_1.gif
    Nav_1.gif
    5 MB · Visningar: 14
Det där är precis sånt man inte vet innan man provat. :)
Målet är en kylare i bakramen. Om jag kan lösa luftflödet dit på ett bra sätt. Det ger en massa luft som strömmar runt motorn. Men samtidigt så är den vattenkyld. Så jag är inte överdrivet orolig.
Ska namedroppa lite här, Pierre Terblanche. Han hade vi ett slags möte med för ett år sedan i Birmingham Alabama där han jobbar. Pierre är ju skapligt känd för att har ritat ihop Ducatis Supermono och kanske lite mer ökänd för 999.
Han har har byggt på en ny supermono och den har kylarna bak under sadeln. Fick detta förklarat att det var gamla militärhemligheter från andra världskriget och Mustang P51 som bästa exempel. Utvecklades av NACA som blev NASA, ett NASA scoop her egentligen NACA-scoop fick jag veta. Tvärtemot vad en skulle tro var det bra at börja smått och sen utöka volymen mot kylaren. Även om jag var lite starstruck från början och mycket av det han sa var intressant så tappade han mig lite här men om jag minns rätt var det nuförtiden offentliga icke hemliga hemligheter.

se länk

Ska namedroppa lite här, Pierre Terblanche. Han hade vi ett slags möte med för ett år sedan i Birmingham Alabama där han jobbar. Pierre är ju skapligt känd för att har ritat ihop Ducatis Supermono och kanske lite mer ökänd för 999.
Han har har byggt på en ny supermono och den har kylarna bak under sadeln. Fick detta förklarat att det var gamla militärhemligheter från andra världskriget och Mustang P51 som bästa exempel. Utvecklades av NACA som blev NASA, ett NASA scoop her egentligen NACA-scoop fick jag veta. Tvärtemot vad en skulle tro var det bra at börja smått och sen utöka volymen mot kylaren. Även om jag var lite starstruck från början och mycket av det han sa var intressant så tappade han mig lite här men om jag minns rätt var det nuförtiden offentliga icke hemliga hemligheter.

se länk

Precis. Supermonon känner vi till. Och Pierre Terblanche.
Här kan man läsa lite mer om det luftflöde som han pratade om.

Om det har någon funktion för motorcykelhastigheter vet det rackarns. Men däremot så ska det finns en fördel med att ha kylaren längre bak för att hinna bromsa luftens hastighet genom kylaren och på så vis kunna ha en mindre kylare. Verkningsgraden ska vara högre med lägre hastighet/högre massa på flödet. Det var nog Acke som nämnde det först.

Det ska vi nog också kunna göra ett excelark på vad det lider. :hihi

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back