Frågor man vågar ställa

Har kommit ett problem med att det är jääääävligt mycket flugor här hemma. (Utomhus)
Det brukar vara mycket mygg, men de är mest ert problem runt solnedgången, och finns gått om bin & annat, men de stör ju inte egentligen om man inte petar på dem.

Men i år så går det inte att gå ut genom dörren, utan att vara svärmad med flugor, och de skall ju in i käften, öron, näsa, ögon... Äckligt som satan.

Vi pratar alltså vansinniga mängder, så det blir besvärligt att andas och skymmer solen, tänk biblisk svärm.

Hur blir jag av med skiten?
Man vill inte vara utomhus alls när det är så här. :mad:

Har kommit ett problem med att det är jääääävligt mycket flugor här hemma. (Utomhus)
Det brukar vara mycket mygg, men de är mest ert problem runt solnedgången, och finns gått om bin & annat, men de stör ju inte egentligen om man inte petar på dem.

Men i år så går det inte att gå ut genom dörren, utan att vara svärmad med flugor, och de skall ju in i käften, öron, näsa, ögon... Äckligt som satan.

Vi pratar alltså vansinniga mängder, så det blir besvärligt att andas och skymmer solen, tänk biblisk svärm.

Hur blir jag av med skiten?
Man vill inte vara utomhus alls när det är så här. :mad:

Dusha?

Näe, skämt åsido så får du nog googla på olika flugfällor, då flugor har relativt kort livcykel så hjälper det rätt bra att ta bort en/ ett par generationer.

Dom gillar ju ruttnande material och många fällor bygger ju på att locka dom med det och få dom att drunkna i tvålvatten (tvål för att minska ytspänningen så drunknar dom)

Flugpapper/remsor osv fungerar ju så klart.

Jag frågade i dag en ägare av en Mosquito-Magnet om den även tog flugor och bräms, hon trodde inte det men ÅAS har dom nästan inga såna där hon bor

Någon som har tips på en bra (hyfsat billig för behöver tre) "garage släde" för motorcyklar?
Och någon som har/har testat en släde som ser ut som liten "vagga" för mc med centralstöd?
Eller tips på annat sätt/pryl att flytta runt hojar på begränsad yta?

Tack på förhand! 😊

För nåt år sen gjorde jag ett enkelt trappräcke till övervåningen hemma av vanlig 43mm rundstav. Sen dess har jag fått synpunkter på att ena änden sticker ut och man kan fastna i den om man har vida ärmar, något jag själv inte har märkt. Första tanken var att sätta en knopp där, men det löser inte problemet mer än att man inte skrapar upp huden.
Nu har jag fått för mig att jag borde montera dit en bit så att änden går in mot väggen.
böj.PNG
Såna där finns att köpa i både 40 och 45mm diameter, men inte 43.
Hur gör man en sån? Böja 43mm furu av billigaste sort känns inte helt enkelt.

För nåt år sen gjorde jag ett enkelt trappräcke till övervåningen hemma av vanlig 43mm rundstav. Sen dess har jag fått synpunkter på att ena änden sticker ut och man kan fastna i den om man har vida ärmar, något jag själv inte har märkt. Första tanken var att sätta en knopp där, men det löser inte problemet mer än att man inte skrapar upp huden.
Nu har jag fått för mig att jag borde montera dit en bit så att änden går in mot väggen.
View attachment 518328
Såna där finns att köpa i både 40 och 45mm diameter, men inte 43.
Hur gör man en sån? Böja 43mm furu av billigaste sort känns inte helt enkelt.
Fila/slipa ner ändan och gör en mjuk övergång till sidan som ska passa mot trappräcket.

Fila/slipa ner ändan och gör en mjuk övergång till sidan som ska passa mot trappräcket.
Precis så gjorde dom på bygget jag var på nu innan gick på semester.

En snickare som bara åker runt och bygger trappor och räcken mm var där och montera nya ledstänger som dom format/böjt på sitt snickeri. Då det var någon udda dimension på det gamla som dom anslöt emot på flera ställen så fasade och slipade dom ihop till närmaste dimension. Det blev jättebra och inget som någon märkte.

Om man ska från Spånga till Grödinge och vill undvika stillastående trafik, är det då Danderyd-Bogesund-Rindö-Älta-Västerhaninge som är den mest lämpliga vägen? Det är ingen AC på min KTM.

Mina favviskängor i brun suede från Timberland luktar verkligen skit. Dom är väl lite gamla nu, men sedan jag kom hem dyngsur från ett regnväder ett par veckor sedan, kängorna blev genomblöta, så har dom börjat lukta apa. Jag vill inte slänga dom så jag använder dom och byter strumpor ett par ggr om dagen.

Provade med lite ättika, det ska tydligen hjälpa. Men inte helt. Några tips? Tackar.

Mina favviskängor i brun suede från Timberland luktar verkligen skit. Dom är väl lite gamla nu, men sedan jag kom hem dyngsur från ett regnväder ett par veckor sedan, kängorna blev genomblöta, så har dom börjat lukta apa. Jag vill inte slänga dom så jag använder dom och byter strumpor ett par ggr om dagen.

Provade med lite ättika, det ska tydligen hjälpa. Men inte helt. Några tips? Tackar.
Frys dem så kanske bakterierna dör.

Det betyder att alla mina frysta rönnbär som jag plockade för ca 6 år sen blir utsatta för ... nej, det kan jag inte göra. Jag planerar göra en god dricka av mina rönnbär, en vacker dag.
Lägg dojorna i en plastpåse först innan du lägger in dem i frysen. Annars så är det väl bara att använda ev frys på jobbet eller hos nån bekant. Ozongenerator funkar ju bra mot odörer också, kostar juh knappt på Aliexpress.
1752738667974.png

Det betyder att alla mina frysta rönnbär som jag plockade för ca 6 år sen blir utsatta för ... nej, det kan jag inte göra. Jag planerar göra en god dricka av mina rönnbär, en vacker dag.
1. Använd ullstrumpor både preventivt och för att åtgärda. Jag skojar inte, ull bekämpar dålig lukt.
2. Pudra invändigt med bikarbonat. Låt stå. Skaka ur och dammsug. Har haft framgång med den metoden.
3. Ättika. Finns olika sätt med olika risk.

Spraya svag lösning med ättika , vatten och diskmedel eller ställ ner ett öppet kärl med ättika i, kanske täcka över eller sätta i påse.

4. Såpa är bakteriedödande. Har funkat i skinnställ som luktat död och förruttnelse.

Sprayade, svampade, skrubbade och duschade sen ur stället invändigt. Fick torka något dygn, sen på med stället och köra med det så öppet som möjligt. Torkar snabbt då.

Last edited:
Hej.
Har ni provat https://arkivet.dn.se/ ?
Jag sökte på lite orter och fick träffar, men jag får inte upp sidan så att den går att läsa. Det ser ut som att förhandsgranskningen är en länk. Men inget händer när jag klickar på den.
Har provat med Opera och Edge på Pc-apparaturen.

Får någon annan upp sidorna så att ni kan läsa? Är det fel-50? :gnissla

Redigering: Jaha, man måste väl vara prenumerant... Tänkte det var nån gratis-prov för tillfället.
"DN-arkivet hittar du alla Dagens Nyheters tidningssidor publicerade från starten 1864 fram till idag. Du kan söka i arkivet genom att ange ett datumintervall och, om du vill, ett eller flera sökord. Tänk på att arkivet bara ingår för dig som är pappersprenumerant eller har vårt största digitala paket DN Digital Premium."

Back