Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Vilken årsmodell och miltal på den?
Jag köpte visserligen en helt ny i våras utan plåtsparbössans ljud du verkar ha. Kanske något som sitter löst o vibrerar?
Helt ny - och när jag går ut på olika forum så är alla överens om att den rasslar - så även verkstaden på Bike idag när den var inne för 100-mila. Men du har en S1000XR vad jag kan se, min är en F900XR. I övrigt mycket nöjd - smidig i kurvpartier, hyfsat bekväm med hög sadel, sänkta pinnar o förlängd broms/växelpedal. En del högfrekventa vibrationer, men det kan jag leva med.

Helt ny - och när jag går ut på olika forum så är alla överens om att den rasslar - så även verkstaden på Bike idag när den var inne för 100-mila. Men du har en S1000XR vad jag kan se, min är en F900XR. I övrigt mycket nöjd - smidig i kurvpartier, hyfsat bekväm med hög sadel, sänkta pinnar o förlängd broms/växelpedal. En del högfrekventa vibrationer, men det kan jag leva med.
Ahha, trodde den va lika som min men oavsett, din e ju ny så den ska inte skramla, hoppas dom löser det. Bytte själv in min GSA mot XR och så jäkla nöjd.

Ahha, trodde den va lika som min men oavsett, din e ju ny så den ska inte skramla, hoppas dom löser det. Bytte själv in min GSA mot XR och så jäkla nöjd.
Jo, som jag sa - skramlet är normalt. S1000 motorerna är grymt mycket tystare

Jo, som jag sa - skramlet är normalt. S1000 motorerna är grymt mycket tystare
Pratade med en farbror häromveckan på en sån där 900XR. Och han nämnde att han tyckte den lät lite mycket från motorn. Han var så imponerad över hur tyst min 30 år gamla VFR var.
Jag stog i glasskön 50 meter bort när han startade och jösses vad den levde om i maskineriet.

Pratade med en farbror häromveckan på en sån där 900XR. Och han nämnde att han tyckte den lät lite mycket från motorn. Han var så imponerad över hur tyst min 30 år gamla VFR var.
Jag stog i glasskön 50 meter bort när han startade och jösses vad den levde om i maskineriet.
Joråsåatt..... så är det. Undrar vad det är som låter..... kamkedja? ventilmekanism? kuggflankspel?
Så långt jag vet är de inte vanligt att de rasar. Tyskkonstruerat = borde vara hållbart. Kinabyggd motor = har de bara byggt enligt instruktion så funkar det.

900an som BMW har i några hojar är väl en kinesmotor, producerad av Loncin

Varför klarar inga andra av att göra motorer som Honda?

Det är fanimig en fråga. Knäpp tysta trots misshandel och enorma mängder mil. Går i stort sett aldrig sönder någonstans trots detta.

BMW konstruerar sina motorer själva, men de mindre tillverkar de inte själva utan leker ut själva tillverkningen. Först till Rotax, senaste åren till Loncin. Hittills har det fungerat väldigt väl.

Med vänlig hälsning,

H
Varför klarar inga andra av att göra motorer som Honda?

Det är fanimig en fråga. Knäpp tysta trots misshandel och enorma mängder mil. Går i stort sett aldrig sönder någonstans trots detta.

BMW konstruerar sina motorer själva, men de mindre tillverkar de inte själva utan leker ut själva tillverkningen. Först till Rotax, senaste åren till Loncin. Hittills har det fungerat väldigt väl.

Med vänlig hälsning,
Va? Yamaha, Kawasaki ,Suzuki De gör ju det ! Och lite roligare hojar har de byggt ! De sista åren :)

H

Va? Yamaha, Kawasaki ,Suzuki De gör ju det ! Och lite roligare hojar har de byggt ! De sista åren :)

Nja inte så knäpptysta i motorn som Honda. Det enda man hör på Hondorna är det där lätta vinandet och avgaspuffarna. Resten knäpp jäkla tyst. Imponerande tycker jag.

Och märkligt att inga andra klarar av det.

Med vänlig hälsning,

Nja inte så knäpptysta i motorn som Honda. Det enda man hör på Hondorna är det där lätta vinandet och avgaspuffarna. Resten knäpp jäkla tyst. Imponerande tycker jag.

Och märkligt att inga andra klarar av det.

Med vänlig hälsning,
Haha ok då ..bara flytta till Hanoi...där är det nästan knäpptyst! :)

Hej!

Vet inte vart jag ska börja, fick ett litet infall och köpte min fösta hoj igår :tungan
Tog kort 2002 men livet kom mellan men nu var det dags!

Blev en Ducati Monster 950 plus -2022.

Den levereras nästa vecka och nu letar jag skivbromslås. Nu till min okunniga fråga, hur vet man vilken strl man ska ha? Abus jag kikade på hade 53mm eller 70mm som val...

Kolla med den du köpte hojen av om vederbörande vet vilket lås som passar

Nästa fråga till en nybörjare:

Går det att fixa sin egen sk "tail tidy" tex 3-D printa?
1500:- för en liten plastbit känns orimligt dyrt

Det är absolut rätt användningsområde för en 3D printer, tänk bara på hur du lägger lagerlinjerna så att du får bästa hållbarhet

Du kan ju testa å bocka till något i aluminium
Är ett annat alternativ

Du kan ju testa å bocka till något i aluminium
Är ett annat alternativ
Eller varför inte testa göra den i kolfiber? Om man vågar. Teoretiskt räcker det att ha en grundform att lägga väven efter eller runt formen.

Eller varför inte testa göra den i kolfiber? Om man vågar. Teoretiskt räcker det att ha en grundform att lägga väven efter eller runt formen.

Det finns en fin youtube om hur man pressgjuter kolfiber i 3D printade formar.

Annars kan man ju 3D printa en form att lägga väv i, men då lär man få spackla och slipa sig fördärvad

Back