Mycket bensin i oljan HD 883 2015

Den kanske har torrsump och motorn var full med olja när du fyllde på.
Sportster motorn har torrsump och om jag inte minns helt fel kräver den rejäl varmkörning innan man tömmer ur oljan.

Gör man det inte på rätt sätt och får ur all gammal olja och sedan fyller med korrekt mängd blir den rejält överfylld och kan skjuta ur sig olja och ev skjuta div packningar(och annat)om man har otur.

Sportster motorn har torrsump och om jag inte minns helt fel kräver den rejäl varmkörning innan man tömmer ur oljan.

Gör man det inte på rätt sätt och får ur all gammal olja och sedan fyller med korrekt mängd blir den rejält överfylld och kan skjuta ur sig olja och ev skjuta div packningar(och annat)om man har otur.
Förklarar ändå inte att oljan är utspädd med bensin, men kan förklara att mängden "olja+bensin" var mycket hög. Dvs två samverkande fel.

Förklarar ändå inte att oljan är utspädd med bensin, men kan förklara att mängden "olja+bensin" var mycket hög. Dvs två samverkande fel.
Beskrivningen lät som att oljan var väldigt vattnig viket är helt korrekt beskrivning när oljan är varm.
Frågan är väl om det faktiskt är bensin i oljan eller om det är ett antagande för att den upplevdes vattnig.

Borde ju fullkomligt stinka bensin om den är så utblandad?

Beskrivningen lät som att oljan var väldigt vattnig viket är helt korrekt beskrivning när oljan är varm.
Frågan är väl om det faktiskt är bensin i oljan eller om det är ett antagande för att den upplevdes vattnig.

Borde ju fullkomligt stinka bensin om den är så utblandad?
Visst borde den det, det kanske var godtroget av mig att ta hans påstående som helt korrekt.

Hallå allesammans,

Nu har jag kommit hem och det verkar vara precis så som ni säger. Att den tryckt upp den gamla oljan från torr sumpen. För jag reagerade på att det var så lite olja i hojen när jag bytte olja. Dessutom kan säkert lite bensin läkt in i oljan när den stått still i 3 år, eller är bara gammal olja lite tunnare?

Jag ska tömma all olja efter jag kört den varm och återkommer med uppdatering.
Tack för så många svar på endast ett dygn! Mycket tacksam!

Skönt att det löste sig och att det inte verkar vara något fel!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan