Scootertråden

Ja alltså det är tights med skydd i, mycket lätta jämfört med jeans, hittar ingen viktangivelse tyvärr.
Jag har alltid någonting över dem som t.ex. tunna friluftsbyxor, regnbyxor eller om det är riktigt varmt - ett par shorts. Är det kallt köra jag istället lager på lager.
En stor fördel (för mig) är rörligheten, de begränsar inte rörelse åt något håll vilket jag upplever att både jeans och andra mc byxor gör (om skydden ska sitta rätt).
 
Ja alltså det är tights med skydd i, mycket lätta jämfört med jeans, hittar ingen viktangivelse tyvärr.
Jag har alltid någonting över dem som t.ex. tunna friluftsbyxor, regnbyxor eller om det är riktigt varmt - ett par shorts. Är det kallt köra jag istället lager på lager.
En stor fördel (för mig) är rörligheten, de begränsar inte rörelse åt något håll vilket jag upplever att både jeans och andra mc byxor gör (om skydden ska sitta rätt).
Provade min urbane pro byxor och de satt bättre i år. Har tappat 3-4kg pga landsvägscyklingen så de sitter bättre runt midjan nu så kanske får bli dessa brallor vid längre turer.
 
När man kör på asfalt; är det slagskydd eller slitskydd som är viktigast tro? :va

Kana 30 meter på asfalt är sannolikt lika trist oavsett vilken hoj man satt på menar jag.


Med vänlig hälsning,
 
När man kör på asfalt; är det slagskydd eller slitskydd som är viktigast tro? :va

Kana 30 meter på asfalt är sannolikt lika trist oavsett vilken hoj man satt på menar jag.


Med vänlig hälsning,
Beroende på hur det ser ut utanför asfaltskanten, dike med sprängsten eller plan gräsyta, sällan man glider rakt fram i eget körfält, värsta är nog ett ofrivilligt möte med en bil när man kommer över i mötande körfält.
 
Känslan när man plockar bort grejor och lager och allt ser fabriksnytt ut.

Nu är det dags för ett nytt exklusivt bortskämt "Jag är för fin för att köpa kinadäck" - Michelin däck på bak också.

Sen kommer jag fan att kunna bromsa om literhojar på Anderstorp. Tror jag kör snabbare i regn också då det inte finns pulver i Vespan för att skapa en highside ens om man har full leanangle och är brutal med gasen. Så mitt i apex i regn kommer jag att dominera...


.. ca 2,5m...
 

Bifogat

  • 1751268916192..jpg
    1751268916192..jpg
    380.4 KB · Visningar: 19
  • 1751268937090..jpg
    1751268937090..jpg
    340 KB · Visningar: 19
Ypperligt tillfälle att byta växelådssaften också. Den såg helt ny ut men den olja jag häller i är ändå nyast som Bill och Bull sa. Kopparpackningen är as-we-speak på ingång enligt PostMord.
 

Bifogat

  • 1751274083086..jpg
    1751274083086..jpg
    220.5 KB · Visningar: 16
När man kör på asfalt; är det slagskydd eller slitskydd som är viktigast tro? :va

Kana 30 meter på asfalt är sannolikt lika trist oavsett vilken hoj man satt på menar jag.


Med vänlig hälsning,
Är det inte både och? Slag vid landning och sen slit då man glider? Har lyckats hålla mig upprätt än så länge, inte sugen på att testa slitstyrkan i tightsen. De ska väl vara likvärdiga kevlar jeans i slit om jag inte missuppfattat. En bonus är skyddet för svanskotan och höfter som iaf mina jeans saknar.
 
Är det inte både och? Slag vid landning och sen slit då man glider? Har lyckats hålla mig upprätt än så länge, inte sugen på att testa slitstyrkan i tightsen. De ska väl vara likvärdiga kevlar jeans i slit om jag inte missuppfattat. En bonus är skyddet för svanskotan och höfter som iaf mina jeans saknar.
Jepp, ser ut att vara bättre skydd i leggingsen än övriga Knox brallorna.
 
Hjälp mig sluta noja nu.
Jag installerade spacern och brickan korrekt. Jag ställde in den stora momentnyckeln till 40nm och drog.

Kändes bara som det blev så tajt...

Jag är ju psykiskt störd om jag lossar allt för att skruva fast locknuten en gång till...

Allt ser ju jämnt och bra ut och 40nm är ju inte högt även med felmarginal på typ 5%...

Visst ser det bra ut på dämparfästet, jag ser ju spacern utanpå lagret på dämaren så den kan omöjligt gått in i gummidelen på fästet?
 

Bifogat

  • 1751298652759..jpg
    1751298652759..jpg
    184.6 KB · Visningar: 16
Ah!!! Jag har det! Det var trögt tills axeln gick igenom locknutten och då blev det lättare. Jag drog alltså inte hårt hela tiden.


Nu kan vi sova lugnt.
 
Dra kuken i gruset! Packar inför årliga tvånättersresan och märker att förvaringen under sadeln sväljer en hel del.

Just nu har jag med allt som jag hade på min Tenere 700 och då bara med en liten ryggsäck som utanförpackning samt sovsäck o kudde på pakethållarn!

Mna behöver ju inte däckjärn och en massa verktyg nu när man inte kör offroad heller. Så gött!
 

Bifogat

  • 1752337837036..jpg
    1752337837036..jpg
    340.4 KB · Visningar: 25
Fixade ny MC hjälm åt grabben (9 år) som nu åker med på korta turer i staden. Så otroligt najs att kunna få med sonen på några raggarrundor samt ICA vändor. =)

Hade ju kunnat gå med MC också men känns lättare med Vespa som är låg och enklare liksom.

Ett riktigt gott MC minne skapades idag! =)
 
Dra kuken i gruset! Packar inför årliga tvånättersresan och märker att förvaringen under sadeln sväljer en hel del.

Just nu har jag med allt som jag hade på min Tenere 700 och då bara med en liten ryggsäck som utanförpackning samt sovsäck o kudde på pakethållarn!

Mna behöver ju inte däckjärn och en massa verktyg nu när man inte kör offroad heller. Så gött!
Hur gick det med din Vespaturné i Dalsland? Har vi fått någon rapport?
Du kanske redan skrivit något? (jag var "AFK" ett bra tag i juli, sol & värme & bad & husfix på landet tog för mycket fokus)
 
Hur gick det med din Vespaturné i Dalsland? Har vi fått någon rapport?
Du kanske redan skrivit något? (jag var "AFK" ett bra tag i juli, sol & värme & bad & husfix på landet tog för mycket fokus)
Ah! Jag missade att lägga en rapport. Försöker vara objektiv mot tidigare resor men resan med Vespan var nog den härligaste hittils.

Vespan är så himla bra för mig som vill var ett med naturen fast ändå ha lite kul på två hjul. Det går långsmt på ett skönt sätt och man blir liksom inte inbjuden att köra snabbare som man blir med tyngre MC. Vespan gör också att jag stannar till MYCKET oftare på p-fikor etc. Sen sitter ja mer bekvämt på Vespan än någon annan hoj tidigare. Åkte till Legoland med CX-5 an och tänkte på att man fick mer ont i kroppen av bilen än Vespan efter en 6h körning.

Lastutrymmet är också löjligt bra på Vespan, kan ta med mig hur mycket lyx som helst, högtalare, badkläder kök, you name it!

När jag parkerade Vespan i graget så kände jag dagen efter att jag ville iväg igen. Så har jag aldrig känt med mina tidgare hojar då man varit helt slut i kroppen.

Resan blev toppen, Dalsland är otroligt vackert och alla vägar mellan 70-90 är perfekt med Vespan. Campade på en naturskog.

Jag förtjänar också att träffa en bullseye efter att ha testat tre tidigare hojar som aldrig har kännts hundra eller riktigt kul helhjärtat. :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top