Bilrelaterade diskussioner

Idag har jag lärt mig att en tändkabelsats inte nödvändigtvis innehåller en sats av de tändkablar en specifik bil kan behöva. Det kan vara två av fem kablar i lådan och ändå vara rätt. :huvet

Min fasta dragkrok räddade mig från skador på bilen i en bilkö för 2 månader sedan. Kön rullade sakta framåt, blev stopp och stannade men tjejen bakom rattsurfade och stannade inte. Hennes stötfångare sprack lite i plasten medan det endast blev lite märken på mitt dragkroksskydd. Så utmärks skydd i 3km/h krockar. 🙂

Om nån undrar vad sjutton det är på bilden tidigare så är det en Olds Delta 88 som hade dieselmotor från början och någon gång fått en äldre bensinmotor nerstoppad. Det påstås att den har gått att köra för nåt decennium sen, men elsystemet är anpassat lite sporadiskt.

Om nån undrar vad sjutton det är på bilden tidigare så är det en Olds Delta 88 som hade dieselmotor från början och någon gång fått en äldre bensinmotor nerstoppad. Det påstås att den har gått att köra för nåt decennium sen, men elsystemet är anpassat lite sporadiskt.
Jag trodde nästan att någon krockat den igenom Biltemas strömtjuvshylla. :hihi

Ni som kör BMW med skärm, nu kan ni trots löftet vänta er reklam på mittkonsolen.
Ni ska alltså distraheras under er körning för att byggaren behöver få in mer stålar nu när det går sådär halvbra för BMW.
Många rattsurfar fortfarande trots förbudet, men för oss som klarar av en körning utan att ens ägna telefonen en tanke, blir detta ett klart störande inslag.
Blir intressant att höra om deras tyska kollegor på Audi, Mercedes och VW kommer att ta efter detta beslut som tagits med hjärnsläpp.
Ni får kanske betala en månadsavgift till tillverkaren för att få en reklamfri bil ?

Last edited:
Ni som kör BMW med skärm, nu kan ni trots löftet vänta er reklam på mittkonsolen.
Vi ska alltså distraheras under vår körning för att byggaren behöver få in mer stålar nu när det går sådär halvbra för BMW.
Många rattsurfar fortfarande trots förbudet, men för oss som klarar av en körning utan att ens ägna telefonen en tanke, blir detta ett klart störande inslag.
Blir intressant att höra om deras tyska kollegor på Audi, Mercedes och VW kommer att ta efter detta beslut som tagits med hjärnsläpp.
Ska man kanske betala en månadsavgift till tillverkaren för att få en reklamfri bil ?
:rofl

Blir det reklam för blinkersolja?
Eller rättvända kepsar?
Eller kuddar att sitta på så föraren får upp näsan över dörrkanten?

Husbil 🤧

Som inte helt ovan vid bilar, finns det nåt vettigt alternativ till mercedeschassin?
På riktigt nu, om man har ett 5+ ton ekipage och sen ha framhjulsdrift och en liten töntig koppling? Jag har förstått att nyare Mercedes chassin (2019-) inte fått ihop det med bodelen där bodelen håller hela chassisystemet ”vaket ” och drar ur startbatteriet. Inte ett bekymmer då jag inte tittar på så nytt.

Är det bara jag eller varför vill man inte ha bakhjulsdrift och en riktig automatlåda med momentomvandlare vid de vikterna?

Dottern har en Renault Clio 3 där ena strålkastaren lyser ner i backen. Vi kollade ställskruv och motor, men inget händer med justeringen. Googlade på att få ur strålkastaren, pga det så kom annons upp på motorn. Visade sig att den bara sitter med bajonettfattning. Men hur får man skallen att fastna i innanmätet?

281d67f33df79e56002a097b1fee47cf.jpg
453e6996a62b6edfe8a023ac00bff4df.jpg

Dottern har en Renault Clio 3 där ena strålkastaren lyser ner i backen. Vi kollade ställskruv och motor, men inget händer med justeringen. Googlade på att få ur strålkastaren, pga det så kom annons upp på motorn. Visade sig att den bara sitter med bajonettfattning. Men hur får man skallen att fastna i innanmätet?

281d67f33df79e56002a097b1fee47cf.jpg
453e6996a62b6edfe8a023ac00bff4df.jpg
Minns inte riktigt men minns att jag tryckte in kulan med andan i halsen. Går det inte att justera ut pinnen på motorn med justerskruven?

Minns inte riktigt men minns att jag tryckte in kulan med andan i halsen. Går det inte att justera ut pinnen på motorn med justerskruven?
Jo, pinnen går att justera ut helt med skruven. Kör man motorn så åker även pinnen fram och tillbaka. Igår kväll hittade jag någon video (som jag inte hittar på igen) där det ser ut som en U-formad vit grej. Jag har ett endoskop, provade att ta en bild in där och det ser ut så här. Verkar fattas något, men är ju inte helt säker. Antar att det bara är att skaffa ny strålkastare i så fall.

Nu har dottern åkt hem till sig så kan inte kolla så mycket mer just nu.

1786914316860.png

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...