Bilrelaterade diskussioner

Dom smäller spännaren av på istället med hål i bröstkåpan till följd, det positiva för dom som har den böjelsen.. Saab är att bilarna ofta såldes för en femma och en fimp efter det och med lite tur o bra väder så behövdes bara ny spännare och kåpa. Sen kanske man byter kedjan när man ändå är där och rotar men men.

Man kan ju ha kedja också, men jag vet inte om de egentligen håller längre än en rem idag.

View attachment 532188
Rätt dimensionerade, och inte dragna som ett "&" *Host*Audi*ehm* så kan kedja vara helt ok. Amerikaåttor som inte har spännare, likt den som du har bild på, brukar inte vara så tjosan, de glappar en hel del även som nya, och nöts relativt fort också pga det.

Jag körde flera SAAB'ar som allihopa hade gått över 30.000mil utan att byta en enda kedja, och det påstås att jag inte körde dom snällt...
Hade ett gäng BMW M50 i ungdomen, de gick 30k sedan behövdes ny hydraulisk spännare, sedan gick de vidare.
Det är motorer som gick ner eller mindre på varvstoppet konstant.
Idag verkar de ha gjort en produktinveckling på dimensioneringen av dessa.

Körde Helsingborg - Ringen med min E36'a, i princip på toppfart hela vägen ner från tyska gränsen. Två timmar räckte en tank, sedan pytsa i 60l och två timmar norröver 6k rpm igen. Gick tre tankar och sex timmar, med lite lite tomgångskörning i kön till elbtunnel.

Sedan några varv sidlänges runt ringen innan den åt upp hardyskivan i en karusell.

Gick lite långsammare upp när kardanen satte fast mest med tuggummi och önsketänkande.
Gjorde ändå Köpenhamn - Grisslehamn på en halv dag och hem med 15-färjan.

Den hade gått lite på 31k och var mest rost och spackel.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år