Harley Davidson m fl glidarhojar

Fick hem mitt styre idag.

IMG_9121.JPG

Rosa tejpen är en japansk plasttejp jag satte på för att minska glappet mellan gashandtaget och röret, fettade sedan in styret med moly-fett för bra glid.

IMG_9128.JPG
Gamla styret "drag bar" ovan, nya styret nederst. Det gamla drag-styret verkar vara mer vinklat än det nya, men nya är bockat så att handtagen hamnar lite högre upp, samt är nya styret aningens kortare på grund av dom extra kurvorna.

IMG_9130.JPG
Nya styret vänster, gamla höger. Märk att det gamla är av lite tjockare metall, därmed även lite tyngre. Ytterdiametern är dock samma, ca 25,50 mm. Kromet / ytbehandlingen verkar vara av samma kvalitet.

Jag vet inte riktigt hur jag känner, provåkte idag och jag tror det känns bättre. Jag håller högre upp samt att jag håller armarna lite smalare, men inte säker på om handtagen hamnar närmare kroppen pga just den mildare vinkeln på hela styret. Och då har jag rullat det lagom mycket emot mig så att inte handtagen sänks ner alltför markbart.

Styren.jpg

Hojens utseende tycker jag har blivit bättre jämfört med tidigare drag-bar.

IMG_9141.JPG

IMG_9136.JPG

IMG_9140.JPG

IMG_9133.JPG

IMG_9143.JPG

Suck, ... fan. Någon har norpat regsklyten.

.. MED hållaren. Vad för hållare ska jag ha till den här skärmen?

Det måste ha hänt nån gång förra veckan eller i helgen.

Last edited:
Eh, jag måste hejda mig lite med att påstå att skylten är stulen. Jag har anmält försvinnandet av den till polisen, som "stulen", men endast i försiktighetssyfte. Den KAN ha vibrerat loss nånstans på dom skumpiga vägarna i sörmland. Jag vill bara få det sagt.

Hur som helst rotade jag fram en 20 år gammal skylt jag fick med av nån anledning.

Är den här regskylten amerikansk? Jag minns inte att jag sett sådana skyltar här i sverige.
IMG_9161.JPG

Sen vill jag också visa hur handtagen blev. Dom är inte bara estetiskt välsignade utan dessutom väldigt greppvänliga. Det smalare styret med dessa handtag har verkligen bidragit med både ett fränare utseende och en skönare körställning.

IMG_9154.JPG

Är det något jag lärt mig så är det att ha loctite på HD, saker har en tendens att vibrera loss.. 🙈
Jomen det har jag, på faktiskt alla skruvar utom antingen låsmuttrar eller saker som ska vara lösa, och då blir det trögt fett där istället.

Harley verkar ha en egen slags trögt och segt gänglås, t ex på styrstångsbultarna. Jag vill köpa det gänglåset, samt ett tjockt grått moly-fett till generellt smörj på HD.

Eh, jag måste hejda mig lite med att påstå att skylten är stulen. Jag har anmält försvinnandet av den till polisen, som "stulen", men endast i försiktighetssyfte. Den KAN ha vibrerat loss nånstans på dom skumpiga vägarna i sörmland. Jag vill bara få det sagt.

Hur som helst rotade jag fram en 20 år gammal skylt jag fick med av nån anledning.

Är den här regskylten amerikansk? Jag minns inte att jag sett sådana skyltar här i sverige.
View attachment 531621

Sen vill jag också visa hur handtagen blev. Dom är inte bara estetiskt välsignade utan dessutom väldigt greppvänliga. Det smalare styret med dessa handtag har verkligen bidragit med både ett fränare utseende och en skönare körställning.

View attachment 531622

Det är inte en amerikansk skylt.

Däremot verkar din stöldanmälan gått igenom, så var försiktig så du inte blir stoppad när du kör runt med den skylten.

1b6fd3baa6339970b4658ca95ce088dd.jpg

Det var det första man gjorde en period i det tidigare livet,så fort man köpte en hoj så förlust anmälde man reg skylten.
Körde man lugnt och fint var det aldrig några bekymmer,körde man ifrån dom och blev mer kallad till stationen eller fick besök av dom ,så var det alltid någon annan som kört med min redan förlust anmälda skylt.
:hihi

Det var det första man gjorde en period i det tidigare livet,så fort man köpte en hoj så förlust anmälde man reg skylten.
Körde man lugnt och fint var det aldrig några bekymmer,körde man ifrån dom och blev mer kallad till stationen eller fick besök av dom ,så var det alltid någon annan som kört med min redan förlust anmälda skylt.
:hihi
Även anmäla att man tappat sitt körkort och göra ett nytt. Det tyckte man var smart ifall man blev av med körkortet så kunde man ha det gamla och visa upp ifall blev stoppad igen......
Till mitt 18 års smarthet i försvar så på det glada -90 talet så hände det ofta att dom bara kolla körkortet inte som idag att dom scanna det och även ser alla uppgifter genom regnr

Även anmäla att man tappat sitt körkort och göra ett nytt. Det tyckte man var smart ifall man blev av med körkortet så kunde man ha det gamla och visa upp ifall blev stoppad igen......
Till mitt 18 års smarthet i försvar så på det glada -90 talet så hände det ofta att dom bara kolla körkortet inte som idag att dom scanna det och även ser alla uppgifter genom regnr

Näe, på den tiden var dom ju tvungen att ropa upp på radion, läsa personnummer och få det rätt och vänta på tjejen i racken som skulle kolla upp det, så i ganska många fall gick dom nog bara tillbaka till bilen och lyste med ficklampan för att se att det inte var hemmagjort.

Jag hade polisradio i min bil, och det var 50/50 om dom ropade in det

Jomen det har jag, på faktiskt alla skruvar utom antingen låsmuttrar eller saker som ska vara lösa, och då blir det trögt fett där istället.

Harley verkar ha en egen slags trögt och segt gänglås, t ex på styrstångsbultarna. Jag vill köpa det gänglåset, samt ett tjockt grått moly-fett till generellt smörj på HD.
Rostfria skruvar med nyloc-mutter ska du ha. Speciellt på utsatta ställen.

Vibrerar Sportster 1200:an mycket även med sin gummiupphängda motor från -04 o framåt?
Jag har blivit lite smått nyfiken på just den hojen. Det går ju plocka bort/byta blinkers, styre, ljuddämpare o annat fult och få dem riktigt trevliga utseendemässigt.

Det här vore idealstuket på en sådan, enligt mig då:
1786684480561.png

Eller så hade man "glömt" att ta med körkortet när polisen klockat en i 30+. Sen struntade man i att hämta ut delgivningsbreven på posten i 3 månader. :)

Vibrerar Sportster 1200:an mycket även med sin gummiupphängda motor från -04 o framåt?
Jag har blivit lite smått nyfiken på just den hojen. Det går ju plocka bort/byta blinkers, styre, ljuddämpare o annat fult och få dem riktigt trevliga utseendemässigt.

Det här vore idealstuket på en sådan, enligt mig då:
View attachment 531685
Den ska tydligen vibrera betydligt mindre.

Jag fick ett spontan-ryck igår och köpte en Sportster 1200 -04.
Den ska förhoppningsvis levereras hem till mig på lördag.
Om allt går som tänkt, ska den så sakteliga transformeras från glidarstuk till något liknande bilden 4 inlägg upp.
Spännande! 👍
Ser fram emot bilder. :)

Den ska tydligen vibrera betydligt mindre.
Jag bytte kronorna mot bredare. Det var ju gummiupphängt styre original på tidiga 90 tals Sporters. Hade först rakt styre. Vibrerande mycket för motorn var ju trimmad. Bytte senare till böjt styre. Blev mycket mycket bättre
Hade även soft grips som gjorde det ändå bättre

Det är inte en amerikansk skylt.

Däremot verkar din stöldanmälan gått igenom, så var försiktig så du inte blir stoppad när du kör runt med den skylten.

1b6fd3baa6339970b4658ca95ce088dd.jpg
Lägg märke till att det inte är användningsförbud. Dvs det är helt OK skriva Regnummer tydligt med en tuschpenna på en pappskiva , montera pappskivan på hojen och köra.
Ja så tolkar jag det. Och har sett bilar med det, Lagligt / Olagligt ???? Så den skylt vi sett på hojen borde inte leda till åtgärder. Tills du fått den nya skylten.
Polisen har enligt SD-ägnat sig åt annat än MC-skyltar under Tidö. Från SD-Kuriren som kom idag. Tillsammans med Liberalernas Frihetsbroschyr och Kommunistiska partiets fullt stöd till Palestina och Fredspolitik och Nedrustning (Hur ska de löftena kombineras ??)
1786985401756.png

Last edited:
Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!