Harley Davidson m fl glidarhojar

Boys. Det dÀr med vilken hoj som Àr bekvÀmast osv, och funderingarna kring HD och vilken modell dÀr som man bÀst kör lÄngtippar med. Inte allt, men vÀldigt mycket, hÀnger pÄ hur vi sjÀlva justerar hojen justerbara detaljer.

Döm inte ut en hoj för snabbt i ergonomi & komfort, inte utan att först fÄ chans att justera den. Visst kan *betydande nackdelar* döma ut hojen direkt, som peggarnas och pedalers position eller ett alldeles för obekvÀmt styre, eller en dominerande brÀnsletank, kanske ett för lÄgt/ högt sÀte, och annat som manar till omedelbar dealbreak. Men ta det lugt och notera strategiskt detaljer som gÄr, och inte gÄr, att ÄtgÀrda relativt lÀtt.

Funderingar jag fortfarande har kring t ex min XL53c Àr möjligtvis ett lite högre och mer frampaddat sÀte, inte mjukare men bara sÄ att jag hamnar aningens lÀngre fram och som resultat kan slappna av mer i armarna. BrÀnsletanken Àr bred, inte för bred men hade jag monterat en smalare tank hade knÀna vilat lite bekvÀmare mot hojen under högre farter.

Jag har redan gjort den lagom bekvÀm med endast ett nytt styre+handtag, det gjorde mycket för komforten. Nu rÄkar denna lill-Harly fortfarande inte vara lÀmpad för lÄngÄk pga sina gulliga 5 vÀxlar och motorns kittlande vibbar i hÀnder, rumpa och fötter nÀr den gÄr över 110 kmh. SÄ denna 'bone shaker' blir dessvÀrre aldrig en riktig touring. Till det har jag stor-Harlyn, min 2015 Dyna wide-glide.

Sen Àr det naturligt att en bakÄtlutad sittstÀllning mattar ut rumpan fortare Àn en neutral upprÀtt sittstÀllning. Andra extremen blir frammÄtlutningen pÄ sporthojar som krÀver 'luftkudden' som bara kommer med högre hastighet.

HD gÄr absolut att fÄ bekvÀm. Som redan nÀmnt hÀr finns Road-King och Elektra-Glide m fl dÀr vi sitter upprÀtt, oftast bakom en kÄpa ocksÄ. Grejen med Harley Àr just motorn med ljudet och dess inverkan pÄ vÄra sinnen. Ingen hoj Àr lika mentalt inblandad som HD. Och sedan designen med fÀrg och form har gjort mÀrket till det som fÄngat sÄ mÄnga av oss motorcyklister. Det Àr sÄ man mÄste passa sig att inte gÄ in i trans nÀr man glider fram pÄ motorvÀgen en skön sommardag pÄ sin HD. Vi som kör HD kan sÀkert vara överens om att HD Àr mycket mer Àn ett transportmedel.

Nyheter
MĂĄrquez obeveklig i Misano

Misano gav MĂĄrquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster pĂ„ kurviga landsvĂ€gar!”

PÄ MC-mÀssan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgÄngen

Den legendariske motorkonst...

En dag pÄ dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för StrÀngnÀs Bike Show!