Det Àr ju en Aermacci, du kan sÀkert hitta en hÀr i Sverige ocksÄ, annars fÄr du köra hem en frÄn sydeuropa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Boys. Det dÀr med vilken hoj som Àr bekvÀmast osv, och funderingarna kring HD och vilken modell dÀr som man bÀst kör lÄngtippar med. Inte allt, men vÀldigt mycket, hÀnger pÄ hur vi sjÀlva justerar hojen justerbara detaljer.
Döm inte ut en hoj för snabbt i ergonomi & komfort, inte utan att först fÄ chans att justera den. Visst kan *betydande nackdelar* döma ut hojen direkt, som peggarnas och pedalers position eller ett alldeles för obekvÀmt styre, eller en dominerande brÀnsletank, kanske ett för lÄgt/ högt sÀte, och annat som manar till omedelbar dealbreak. Men ta det lugt och notera strategiskt detaljer som gÄr, och inte gÄr, att ÄtgÀrda relativt lÀtt.
Funderingar jag fortfarande har kring t ex min XL53c Àr möjligtvis ett lite högre och mer frampaddat sÀte, inte mjukare men bara sÄ att jag hamnar aningens lÀngre fram och som resultat kan slappna av mer i armarna. BrÀnsletanken Àr bred, inte för bred men hade jag monterat en smalare tank hade knÀna vilat lite bekvÀmare mot hojen under högre farter.
Jag har redan gjort den lagom bekvÀm med endast ett nytt styre+handtag, det gjorde mycket för komforten. Nu rÄkar denna lill-Harly fortfarande inte vara lÀmpad för lÄngÄk pga sina gulliga 5 vÀxlar och motorns kittlande vibbar i hÀnder, rumpa och fötter nÀr den gÄr över 110 kmh. SÄ denna 'bone shaker' blir dessvÀrre aldrig en riktig touring. Till det har jag stor-Harlyn, min 2015 Dyna wide-glide.
Sen Àr det naturligt att en bakÄtlutad sittstÀllning mattar ut rumpan fortare Àn en neutral upprÀtt sittstÀllning. Andra extremen blir frammÄtlutningen pÄ sporthojar som krÀver 'luftkudden' som bara kommer med högre hastighet.
HD gÄr absolut att fÄ bekvÀm. Som redan nÀmnt hÀr finns Road-King och Elektra-Glide m fl dÀr vi sitter upprÀtt, oftast bakom en kÄpa ocksÄ. Grejen med Harley Àr just motorn med ljudet och dess inverkan pÄ vÄra sinnen. Ingen hoj Àr lika mentalt inblandad som HD. Och sedan designen med fÀrg och form har gjort mÀrket till det som fÄngat sÄ mÄnga av oss motorcyklister. Det Àr sÄ man mÄste passa sig att inte gÄ in i trans nÀr man glider fram pÄ motorvÀgen en skön sommardag pÄ sin HD. Vi som kör HD kan sÀkert vara överens om att HD Àr mycket mer Àn ett transportmedel.
Nya 117-motorn levererar verkligen i sitt originalutförande, utan trim.
Visst, det Àr vÀl mycket en vanesak ocksÄ, men jag hajar verkligen inte vad det Àr som gör att dessa ADV-hojar Àr sÄ poppis? En HD gör ju nÀstan allt som de gör pÄ asfalt, men med mycket mera stil och kÀnsla.
Att man vill ha en ren frÀsig sporthoj eller naked-hoj kan jag haja, men just ADV-hojar förstÄr jag inte vitsen med, om man ÀndÄ bara kör asfalt, vilket de flesta verkar göra.BÄda Àr ju gubbhojar, bara olika sorters gubbar.SÄ sant det dÀr med att HD Àr mer Àn bara ett transportmedel. Det Àr en speciell kÀnsla som Àr ruggigt beroendeframkallande. Sedan mÄste jag inflika att nyare HD Àr bÄde praktiska och bekvÀma direkt frÄn fabrik. Tar min egen Heritage Classic som exempel. Bara att slÀnga pÄ en sissybar och sedan Àr hojen redo för skön touring. LÀttkörd, stabil, praktisk, skön och samtidigt mycket att köra med nÀr man Àr pÄ det humöretNya 117-motorn levererar verkligen i sitt originalutförande, utan trim.
Med detta sagt förstÄr jag inte den hysterin som rÄder runt alla ADV-hojar som rullar dÀr ute. Visst, ska man ut i terrÀngen eller köra mycket pÄ grus Àr de ju ett sjÀlvklart val, men mÄnga som köper dessa hojar rullar ju bara pÄ fina asfalterade vÀgar. Fick chansen att köra ett par min med kompisens Voge 800 (GS kopia) för ett tag sedan. Inget fel alls pÄ den hojen, men jag förstod inte bara varför man ska ha en sÄdan typ av hoj. Den var definitivt inte skönare Àn min HD och att sitta sÄ pass högt upp, med hög tyngdpunkt som följd, det var bara obehagligt nÀr man körde i lÀgre hastigheter. Sedan var det noll kÀnsla i hojen. Motorn lÀt som en symaskin och den var sÄ lÀttvÀxlad att man helt tappade körkÀnslan pÄ nÄgot sÀtt. Bara att kliva av/pÄ hojen var ett helt företag i sigVisst, det Àr vÀl mycket en vanesak ocksÄ, men jag hajar verkligen inte vad det Àr som gör att dessa ADV-hojar Àr sÄ poppis? En HD gör ju nÀstan allt som de gör pÄ asfalt, men med mycket mera stil och kÀnsla.
Nu krÀnker jag sÀkert en uppsjö av ADV-Äkare pÄ forumet, men jag försöker verkligen bara förstÄAtt man vill ha en ren frÀsig sporthoj eller naked-hoj kan jag haja, men just ADV-hojar förstÄr jag inte vitsen med, om man ÀndÄ bara kör asfalt, vilket de flesta verkar göra.
Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

BÄda Àr ju gubbhojar, bara olika sorters gubbar.![]()

Jag kör adventurecykel, men det blir nÄgon mil grus sÄ gott som varje tripp. Det Àr förstÄs en halvmesyr med 19" framhjul och inte 21 som de tuffa pojkarna har.SÄ sant det dÀr med att HD Àr mer Àn bara ett transportmedel. Det Àr en speciell kÀnsla som Àr ruggigt beroendeframkallande. Sedan mÄste jag inflika att nyare HD Àr bÄde praktiska och bekvÀma direkt frÄn fabrik. Tar min egen Heritage Classic som exempel. Bara att slÀnga pÄ en sissybar och sedan Àr hojen redo för skön touring. LÀttkörd, stabil, praktisk, skön och samtidigt mycket att köra med nÀr man Àr pÄ det humöretNya 117-motorn levererar verkligen i sitt originalutförande, utan trim.
Med detta sagt förstÄr jag inte den hysterin som rÄder runt alla ADV-hojar som rullar dÀr ute. Visst, ska man ut i terrÀngen eller köra mycket pÄ grus Àr de ju ett sjÀlvklart val, men mÄnga som köper dessa hojar rullar ju bara pÄ fina asfalterade vÀgar. Fick chansen att köra ett par min med kompisens Voge 800 (GS kopia) för ett tag sedan. Inget fel alls pÄ den hojen, men jag förstod inte bara varför man ska ha en sÄdan typ av hoj. Den var definitivt inte skönare Àn min HD och att sitta sÄ pass högt upp, med hög tyngdpunkt som följd, det var bara obehagligt nÀr man körde i lÀgre hastigheter. Sedan var det noll kÀnsla i hojen. Motorn lÀt som en symaskin och den var sÄ lÀttvÀxlad att man helt tappade körkÀnslan pÄ nÄgot sÀtt. Bara att kliva av/pÄ hojen var ett helt företag i sigVisst, det Àr vÀl mycket en vanesak ocksÄ, men jag hajar verkligen inte vad det Àr som gör att dessa ADV-hojar Àr sÄ poppis? En HD gör ju nÀstan allt som de gör pÄ asfalt, men med mycket mera stil och kÀnsla.
Nu krÀnker jag sÀkert en uppsjö av ADV-Äkare pÄ forumet, men jag försöker verkligen bara förstÄAtt man vill ha en ren frÀsig sporthoj eller naked-hoj kan jag haja, men just ADV-hojar förstÄr jag inte vitsen med, om man ÀndÄ bara kör asfalt, vilket de flesta verkar göra.
NovemberkÄsan pÄ en sÄn, det hade varit nÄgot.
- Jag vill ocksÄ ha en bankomat framför motorn!
Jag Àr ocksÄ en sorts gubbe med en sorts gubbhoj som fungerar acceptabelt pÄ vÀgar utanför asfalten. Har gjort flera försök att trivas med den andra sortens gubbhoj, senast en XV1900, men det skrapar ju i sÄ förbaskat sÄ fort man försöker svÀnga i över promenadtakt...BÄda Àr ju gubbhojar, bara olika sorters gubbar.![]()
Jag kan tÀnka mig att mÄnga köper GS av den anledningen att den överlag Àr en praktisk hoj. Behöver inte vara nÄn grusfetish eller stÄlmanskomplex, bara "en praktisk hoj som klarar det mesta", som en SUV hos bilar.SÄ sant det dÀr med att HD Àr mer Àn bara ett transportmedel. Det Àr en speciell kÀnsla som Àr ruggigt beroendeframkallande. Sedan mÄste jag inflika att nyare HD Àr bÄde praktiska och bekvÀma direkt frÄn fabrik. Tar min egen Heritage Classic som exempel. Bara att slÀnga pÄ en sissybar och sedan Àr hojen redo för skön touring. LÀttkörd, stabil, praktisk, skön och samtidigt mycket att köra med nÀr man Àr pÄ det humöretNya 117-motorn levererar verkligen i sitt originalutförande, utan trim.
Haha! Japp en mycket praktisk hoj!. SvÀr i kyrkan nu.. men det Àr Okej! Kört sÄ mycket hojar i mitt liv...Sporthoj massor.. HD ja visst...en del! Och HD Àr nog fan det trÄkigaste jag kört nÄgonsin i alla fall SorryJag kan tÀnka mig att mÄnga köper GS av den anledningen att den överlag Àr en praktisk hoj. Behöver inte vara nÄn grusfetish eller stÄlmanskomplex, bara "en praktisk hoj som klarar det mesta", som en SUV hos bilar.

HD för mig handlar inte om att aktivt köra mc, det Àr bara passiv transport.Haha! Japp en mycket praktisk hoj!. SvÀr i kyrkan nu.. men det Àr Okej! Kört sÄ mycket hojar i mitt liv...Sporthoj massor.. HD ja visst...en del! Och HD Àr nog fan det trÄkigaste jag kört nÄgonsin i alla fall Sorry![]()
Haha! Japp en mycket praktisk hoj!. SvÀr i kyrkan nu.. men det Àr Okej! Kört sÄ mycket hojar i mitt liv...Sporthoj massor.. HD ja visst...en del! Och HD Àr nog fan det trÄkigaste jag kört nÄgonsin i alla fall Sorry![]()
HD för mig handlar inte om att aktivt köra mc, det Àr bara passiv transport.
För min del som kört det mesta sÄ tycker jag det Àr oinspirerande att köra Custom över huvud taget, jag sitter inte bra, Àr det framflytt sÄ fÄr jag ont i ryggen efter en lÀngre stund, Àr fotreglagen placerade pÄ vanligt manér sÄ sitter jag ofta för lÄgt.Men grabbar, förklara lite mer dÄ. Det Àr intressant hur vi upplever motorer och hojÄkning uppenbarligen olika.

Jag kan tÀnka mig att mÄnga köper GS av den anledningen att den överlag Àr en praktisk hoj. Behöver inte vara nÄn grusfetish eller stÄlmanskomplex, bara "en praktisk hoj som klarar det mesta", som en SUV hos bilar.

Ja, viktmÀssigt kanske en custom Harley Àr lik en GS1200. Men detaljerna jag syftar pÄ Àr vÀl kardandriften, jÀmfört med remmen pÄ HD, fjÀdring och upphÀngning, och sen den totala integrationen av hela fordonet. TyvÀrr pÄ bekostnad av att avsevÀrt försvÄra egna reparationer. För att inte glömma alla elektroniska "hjÀlpmedel", som vÀl Àven finns pÄ moderna HD.Det köper jag med. De Àr absolut praktiska. MÄnga köper dem ju, sÄ de mÄste vÀl vara det tÀnker jag.
Jag har bara sÄ svÄrt att förstÄ. Men. Du kan ju göra nÀstan allt det dÀr med en modern customhoj eller HD ocksÄ, du fÄr dessutom en snygg hoj med sjÀl och ett hÀrligt ljud pÄ köpet. Samt normal sitthöjd
Men visst, det Àr vÀl sÄ, att hojen Àr mer som ett redskap för mÄnga. Ett universalverktyg. Jag Àr vill ocksÄ ha nÄgot som Àr praktiskt, men det skall ha lite stil och kÀnsla med. Vackert att vila ögonen pÄ.
Alla Àr vi olika och tur Àr vÀl det ÀndÄ
Det dÀr lÄter som "style over substance" eller "form före funktion".Ja, viktmÀssigt kanske en custom Harley Àr lik en GS1200. Men detaljerna jag syftar pÄ Àr vÀl kardandriften, jÀmfört med remmen pÄ HD, fjÀdring och upphÀngning, och sen den totala integrationen av hela fordonet. TyvÀrr pÄ bekostnad av att avsevÀrt försvÄra egna reparationer. För att inte glömma alla elektroniska "hjÀlpmedel", som vÀl Àven finns pÄ moderna HD.
En GS har du inga problem att bara spola av med vatten och lÄta torka. En HD behöver lite mer omsorg dÄ den oftast Àr ett slags detaljerat konstverk med allt frÄn krom och lÀder till emblem, nitar och annat eventuellt ömtÄligt. DÀrför ser vi ocksÄ fler GS med fl dessa 'Àventyrshojar' ute pÄ vintrarna Àn just HD.
Vi mĂ€n Ă€r ganska bra pĂ„ att döma direkt vad som Ă€r bra teknisk design. Ăr man bara lite ingenjör sĂ„ ser man om nĂ„got funkar, dvs design för funktion, liksom motsatsen *meningslös design*. Och dĂ€r kan HD hamna lite oftare eftersom det finns sĂ„ mĂ„nga olika personliga byggen. Men kollar vi pĂ„ en vĂ€l justerad och skönt ritad HD roadster sĂ„ Ă€r i alla fall jag snabb med att tĂ€nka mig in i fordonet som förare. Jag vill prova den, i dess hemmiljö dvs pĂ„ vĂ€gen.Det dĂ€r lĂ„ter som "style over substance" eller "form före funktion".
En fungerande konstruktion trumfar en som Àr sÀmre och snyggare varje gÄng.
|
|
Seriösa mc-klÀder till bra pris
Raven Moravia TX Air+: Seri... |
|
MĂĄrquez obeveklig i Misano
Misano gav MĂĄrquez hans fem... |
|
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: âEtt riktigt monster pĂ„ kurviga landsvĂ€gar!â
PÄ MC-mÀssan i vintras anor... |