Harley Davidson m fl glidarhojar

Allt på Dyna flexar. Och meka med en Harley är ju som nån sorts självtortyr. Det är tum och mm och allt är fäst med en deciliter med gänglås. Skallarna är tillverkade av smör och gängorna skär direkt eller så rostar dom fast i ramen.

Jag trivs bäst med en japansk hoj för då slipper man överhuvudtaget äga verktyg.
Hahaha, ligger lite i det, fick beställa några nya tumhylsor för att kunna byta beläggen 😂
Som du ser har jag perfekta kombon... Dvs en Honda om jag tröttnar på mek. 😅

Men! Harley är ju sjukt grymma att köra. Och förvånansvärt bra på kurviga vägar. Massiv kraft i motorerna, låter underbart. Men jag ville ha en hoj som klarar både asfalt och grus med tanke på var jag bor, inte tappar fem procent av sitt värde varje gång man kör i regn, inte behöva slita som ett as för att backa ut den ur garaget, slippa puts varje gång man kört med den. Hade Harley gjort en hoj med millimeter och med fotpinnar som ger en mer normal körställning hade jag varit intresserad. Men gynstol hela tiden är inget min rygg gillade.

Men! Harley är ju sjukt grymma att köra. Och förvånansvärt bra på kurviga vägar. Massiv kraft i motorerna, låter underbart. Men jag ville ha en hoj som klarar både asfalt och grus med tanke på var jag bor, inte tappar fem procent av sitt värde varje gång man kör i regn, inte behöva slita som ett as för att backa ut den ur garaget, slippa puts varje gång man kört med den. Hade Harley gjort en hoj med millimeter och med fotpinnar som ger en mer normal körställning hade jag varit intresserad. Men gynstol hela tiden är inget min rygg gillade.

Japp, HD är riktigt sköna och trevliga att köra. Roliga och mer busiga, lättkörda än vad många tror. Särskilt nyare HD. Har träffat en hel del hojåkare senaste året som lever i tron att man kör runt i en slö kromad traktor som inte kan göra annat än att låta

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag gillar HD för att de är roliga att skruva med, det är så sjukt lite finlir, rejäla bultar, skruvar osv. Lite befriande. 😃

På min Dyna sitter styret i två gummibussningar, det flexar lite tex om man gör en inbromsning men det kanske är normalt? Eller börjar det bli dags att byta ut dem?
Gummi ska väl bytas ut efter en tid i alla fall men om det funkar att dra åt lite så fixar det biffen.

På min Dyna sitter styret också med gummibussningar mot kronan, och det satt lite snett i början så jag lossade på dom undre bultarna så att jag kom åt bussningarna och kunde smörja in dom i silikonfett så att dom blev feta och slemmiga, sen roterade jag bussningarna, nu sitter dom rakt. Dom satt inte riktigt rätt från början.

Det är ju vanligt att styren sitter monterade med gummibussningar. Det minskar vibbarna tydligen. Men jag vet inte..

Allt på Dyna flexar. Och meka med en Harley är ju som nån sorts självtortyr. Det är tum och mm och allt är fäst med en deciliter med gänglås. Skallarna är tillverkade av smör och gängorna skär direkt eller så rostar dom fast i ramen.

Jag trivs bäst med en japansk hoj för då slipper man överhuvudtaget äga verktyg.
Ja, det blir en studie i olika verktyg med Harley 😄

Jo men det är ju därför man har en Harley, för att dom skiljer sig så pass från 'vanliga hojar' och är lite okonventionella och .. galna ;)

Sen får man väl putsa hur mycket eller hur lite man orkar. Jag är lite åt det hemska hållet och låter hojarna vara smutisga små elefanter, om det är vad naturen vill. Det är jag som äger hojen, inte omvänt även om det ibland känns som ett jäkla städjobb med alla hojar. Dom ska ju främst servas och hållas kördugliga, hur dom sedan ser ut .. nngh, kolla bara på min kaffekopp 😬

köp en ultra glide där sitter man som en kung, kör lätt till österike i ett hug. en dyna är ingen långturs hoj

skit snack

Baggers och dessa road-king och road-glide m fl verkar vara dom mest bekväma hojarna i märket. Det är väl dom enda HD som man kan ställa sig upp i emellanåt.

Pan America låter som en bättre kör-hoj... Fast jag har aldrig provat någon HD, så jag ska väl hålla tyst. :krama

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back