Diskussionstråden om olyckor

Såg det här i nyhetsflödet idag 26/6
View attachment 529911

Hur lågprioriterade är inte motorcyklarna och hur många har skadat sig i år pga det?

Jag klotade i söndags med min Ducati 916, krossade mitt nyckelben som fick opereras.
Som tur var gick det inte så fort, som tur är så hade jag bra utrustning med airbag, som tur var fanns det inget staket eller vägavskiljare.

Jag får släpp mitt i kurvan för att man har lagt grus på vägen för att stärka upp kanterna!
Jag blev den 3e motorcykeln förra veckan som fick släpp i samma kurva på denna vägen.

VEM är det som håller på med detta på vägarna? Är Vägverket helt jävla blåsta i huvudet, inga skyltar eller någon information om detta.

Man säger att man har en nollvision i trafiken, men sen går man omkring och slänger ut rullgrus i kurvor på vägar där motorcyklar åker.
Vad håller dom på med? Är det någon vetande här?
 
Jag klotade i söndags med min Ducati 916, krossade mitt nyckelben som fick opereras.
Som tur var gick det inte så fort, som tur är så hade jag bra utrustning med airbag, som tur var fanns det inget staket eller vägavskiljare.

Jag får släpp mitt i kurvan för att man har lagt grus på vägen för att stärka upp kanterna!
Jag blev den 3e motorcykeln förra veckan som fick släpp i samma kurva på denna vägen.

VEM är det som håller på med detta på vägarna? Är Vägverket helt jävla blåsta i huvudet, inga skyltar eller någon information om detta.

Man säger att man har en nollvision i trafiken, men sen går man omkring och slänger ut rullgrus i kurvor på vägar där motorcyklar åker.
Vad håller dom på med? Är det någon vetande här?
Rent spontant, är de inte skyldiga att åtgärda saker de fått rapporter på annars kan ansvar utkrävas? Flera olyckor borde nå den ribban
 
Jag tycker också det! Men tänk om man gjort någon åtgärd redan efter första, då hade vi sparat samhället två olyckor där efter.
En liten triangelskylt, den med bilen och ”stenskott” hade gjort mig uppmärksam på detta.

Nä, något måste göras, vi kan fan inte ha det så här.
 
Jag klotade i söndags med min Ducati 916, krossade mitt nyckelben som fick opereras.
Som tur var gick det inte så fort, som tur är så hade jag bra utrustning med airbag, som tur var fanns det inget staket eller vägavskiljare.

Jag får släpp mitt i kurvan för att man har lagt grus på vägen för att stärka upp kanterna!
Jag blev den 3e motorcykeln förra veckan som fick släpp i samma kurva på denna vägen.

VEM är det som håller på med detta på vägarna? Är Vägverket helt jävla blåsta i huvudet, inga skyltar eller någon information om detta.

Man säger att man har en nollvision i trafiken, men sen går man omkring och slänger ut rullgrus i kurvor på vägar där motorcyklar åker.
Vad håller dom på med? Är det någon vetande här?
Oh, fy fan. Det var ingen trevlig läsning.
Tur att det inte blev värre, Men det var fan illa nog ändå. Jag håller helt med dig om gruset.

Är i söder just nu och kasade med skåpbilen i en kurva här. Inget farligt eller så då jag var på 4 hjul. Men kurvan är på en riktigt rolig hojväg. De har nyligen grävt/hyvlat bort gräset vid sidan av vägen och fyllt på kanten med grus.
Just denna kurva är thight och kör du lastbil, speciellt med släp, genar man lite i gruset och sprider ut det över vägen. Nu ligger det 2 strängar rullgrus i körbanan. Kommer man med hoj är det ut i spenaten som gäller. Kommer du med bil så är det plötsligt som en grusväg och du glider i tangentens riktning typ 10 cm.
Har felanmält den genom att ringa in. De tog emot infon, men räknar inte med att någon bryr sig....


Det här är Trafikverkets sida för anmälning av skada för privatpersoner:
De har även ett akutnummer
1782534601968.png


Har de orsakat en skada så:
 
Oh, fy fan. Det var ingen trevlig läsning.
Tur att det inte blev värre, Men det var fan illa nog ändå. Jag håller helt med dig om gruset.

Är i söder just nu och kasade med skåpbilen i en kurva här. Inget farligt eller så då jag var på 4 hjul. Men kurvan är på en riktigt rolig hojväg. De har nyligen grävt/hyvlat bort gräset vid sidan av vägen och fyllt på kanten med grus.
Just denna kurva är thight och kör du lastbil, speciellt med släp, genar man lite i gruset och sprider ut det över vägen. Nu ligger det 2 strängar rullgrus i körbanan. Kommer man med hoj är det ut i spenaten som gäller. Kommer du med bil så är det plötsligt som en grusväg och du glider i tangentens riktning typ 10 cm.
Har felanmält den genom att ringa in. De tog emot infon, men räknar inte med att någon bryr sig....


Det här är Trafikverkets sida för anmälning av skada för privatpersoner:
De har även ett akutnummer
View attachment 529939


Har de orsakat en skada så:
Precis, skit i att kantförstärka, så är vissa förare mindre benägna att gena genom kurvor eftersom man inte vet om ett däck kommer att skära ner i de som finns där. Eller så är folk nåt så djävulskt korkade att dom gärna chansar, går de så går de.
Gräv ett krondike istället.
 
I vårt område är det 30-väg och det är bitvis inte möjligt att mötas pga smala vägar. I en T-korsning som majoriteten ser som en kurva körs vägen sönder i innerkanten för att alla genar, så det dök upp en kon för att folk inte skulle köra sönder vägen ännu mer. Men den flyttades bort, för att folk inte orkade svänga ut 3dm
:huvet
 
Iakttagelser (olycksrelaterade) från ett antal länder och hittills kanske 400 mil:

-Trafikanter genar ofta även i skymda kurvor, såväl bil- som hojförare.

-Man bromsar plötsligt strax bakom långsammare fordon, precis som om man upptäckte dem när det var tio meter kvar.

-Vid omkörning svänger man in precis framför den omkörde, varvid efterföljande omkörare ställs inför valet att antingen bromsa sig tillbaka bakom eller satsa för att köra om även den som nyss körde om.. jojo-fart!

-När det är 30 och fler plusgrader så blöder asfalten där man minst anar det. Halt!

-Lastbilschaufförer kör ofta bra, lämnar plats och tar hänsyn - OM de ser en. Min synlighet avgör jag med mitt beteende; placering och uppträdande.

-Defensiv körning ger flyt, marginaler och hög genomsnittshastighet.


Kör snyggt!
 
Körde förbi Läggesta station idag. Massor av hojar på parkeringen och räddningstjänsten på plats. Inga uppenbara spår efter olycka på vägbanan eller i korsning.

Vet nån vad som inträffat?
 
Jag klotade i söndags med min Ducati 916, krossade mitt nyckelben som fick opereras.
Jaja, men hur gick det med 916?

On a serious note:
Önskar god läkning! Känsliga bitar där.

Sen, när man lyssnar på snubben i mitt tidigare inlägg…begriper man bättre varför det är så illa.

Du upplevde nog att det var lite halkigt och du har givetvis rätt till din upplevelse. Suck.
 
Jag klotade i söndags med min Ducati 916, krossade mitt nyckelben som fick opereras.
Som tur var gick det inte så fort, som tur är så hade jag bra utrustning med airbag, som tur var fanns det inget staket eller vägavskiljare.

Jag får släpp mitt i kurvan för att man har lagt grus på vägen för att stärka upp kanterna!
Jag blev den 3e motorcykeln förra veckan som fick släpp i samma kurva på denna vägen.

VEM är det som håller på med detta på vägarna? Är Vägverket helt jävla blåsta i huvudet, inga skyltar eller någon information om detta.

Man säger att man har en nollvision i trafiken, men sen går man omkring och slänger ut rullgrus i kurvor på vägar där motorcyklar åker.
Vad håller dom på med? Är det någon vetande här?

Tråkigt att höra :( Skönt att du klarat dig bra, förhållandevis iaf :krama När du hunnit smälta situationen och kroppen mår lite bättre kan du gärna uppdatera här eller i en egen tråd vilken skyddsutrustning du hade och hur det hjälpte dig, airbagen osv, det är nyttig information för mc kollektivet :)

Angående myndigheterna vet du nog min åsikt :tungan Vägen till helvetet är belagd med goda intentioner. men när okunnigheten når nivån av illvillig perfektionism så är det ganska hög tid att dra i nödbromsen. Det enda du saknade i den där situationen var ju ett vajerräcke som kunde fånga upp dig också, du vet, för säkerhets skull :jisses
 
Tråkigt att höra :( Skönt att du klarat dig bra, förhållandevis iaf :krama När du hunnit smälta situationen och kroppen mår lite bättre kan du gärna uppdatera här eller i en egen tråd vilken skyddsutrustning du hade och hur det hjälpte dig, airbagen osv, det är nyttig information för mc kollektivet :)

Angående myndigheterna vet du nog min åsikt :tungan Vägen till helvetet är belagd med goda intentioner. men när okunnigheten når nivån av illvillig perfektionism så är det ganska hög tid att dra i nödbromsen. Det enda du saknade i den där situationen var ju ett vajerräcke som kunde fånga upp dig också, du vet, för säkerhets skull :jisses
Airbag kan jag anektodiskt vittna om.

Har klotat två gånger med airbag. Ena gången torpederad på bana av annan pilot...

Första gången räddade airbagen huvud/hjälm från asfalten. Jag körde vidare efter en timme då jag och hoj fått klartecken av kursledaren. Gjorde en lowsider och gled på rygg till stopp. Odramatiskt.

Andra gången var torpedering. Tumlade runt våra varv. Nyckelben ur led men utan airbag hade det nog frakturerats och nacken nog varit värre med.

Slutnot:
Som jag ser det är min kostnad för airbag redan intjänad. Kör med en Hit-air rs-1 som är manuellt utlöst med snöre till hojen. Den är alltid med på bana och ofta på gata.
 
Iakttagelser (olycksrelaterade) från ett antal länder och hittills kanske 400 mil:

-Trafikanter genar ofta även i skymda kurvor, såväl bil- som hojförare.

-Man bromsar plötsligt strax bakom långsammare fordon, precis som om man upptäckte dem när det var tio meter kvar.

-Vid omkörning svänger man in precis framför den omkörde, varvid efterföljande omkörare ställs inför valet att antingen bromsa sig tillbaka bakom eller satsa för att köra om även den som nyss körde om.. jojo-fart!

-När det är 30 och fler plusgrader så blöder asfalten där man minst anar det. Halt!

-Lastbilschaufförer kör ofta bra, lämnar plats och tar hänsyn - OM de ser en. Min synlighet avgör jag med mitt beteende; placering och uppträdande.

-Defensiv körning ger flyt, marginaler och hög genomsnittshastighet.


Kör snyggt!
Jag kanske missuppfattat inlägget, men det känns mest som en massa pekpinnar.
Jaja, men hur gick det med 916?

On a serious note:
Önskar god läkning! Känsliga bitar där.

Sen, när man lyssnar på snubben i mitt tidigare inlägg…begriper man bättre varför det är så illa.

Du upplevde nog att det var lite halkigt och du har givetvis rätt till din upplevelse. Suck.
Det gick helt ok för hojen, höger sida är rätt så skrapad så all plast på höger sida måste bytas.
Fick en liten repa i tanken, som går att fixa utan att man kommer se den.
Sen gick handtaget av (som det ska göra på sporthojar), likadant med backspegeln och staget under spegeln som sitter i ”panelen”.

Jag har kompisar i Italien som jag vet kan hjälpa mig med delar. Så han kommer att återställas HELT!! :)

Ja, det var halt i kurvan, en väldigt lång kurva så ingen snäv eller skarp. Jag hade ingen lutning, inte mer än vanligt som man har när man ”trycker” för att svänga.
Hojen bara släppte, PANG, helt utan förvarning.
Samma vecka så har 2 andra motorcyklar åkt av på samma ställe, och 1 bil!!
Tråkigt att höra :( Skönt att du klarat dig bra, förhållandevis iaf :krama När du hunnit smälta situationen och kroppen mår lite bättre kan du gärna uppdatera här eller i en egen tråd vilken skyddsutrustning du hade och hur det hjälpte dig, airbagen osv, det är nyttig information för mc kollektivet :)

Angående myndigheterna vet du nog min åsikt :tungan Vägen till helvetet är belagd med goda intentioner. men när okunnigheten når nivån av illvillig perfektionism så är det ganska hög tid att dra i nödbromsen. Det enda du saknade i den där situationen var ju ett vajerräcke som kunde fånga upp dig också, du vet, för säkerhets skull :jisses
Jag hade bra utrustning, jag har inte sparat pengar när det kommer till utrustning. Detta är en deal jag har med mig själv och min familj, annars får jag inte åka!
Så jag har allt i Dainese, d-air airbag inbyggd. Xlite hjälm Colfiber.

Efter omständigheterna så har jag nog haft lite tur, för som du sa så hade det kunnat finnas staket som strimlat mig tills jag stannar.
Eller en mötande bil i kurvan! Då hade jag inte suttit här och kunna berätta om det.
 
Jag kanske missuppfattat inlägget, men det känns mest som en massa pekpinnar.
Så läser inte jag det. Istället ser jag en rad iakttagelser från en europaresa där han konstaterar att en del kör sk*tdåligt och att det skapar problem för medtrafikanterna. Vissa betenden är säkert generella, andra har troligen att göra med trafikkultur i respektive land.

Det är i vart fall min tolkning.

(Det räcker att ta E6 till Oslo för att se skillnader i trafikkultur. I Sverige kan man svära sig hes över att vissa ligger och segar i vänsterfilen istället för att köra om, bli klara, och gå tillbaka till högerfilen. I Norge är det standard att man segar. Någon som håller 101 kör saaakta förbi den som håller 100. Ett måhända trivialt exempel, men likväl ett exempel på skillnader i trafikkultur.)
 
Last edited:
Så läser inte jag det. Istället ser jag en rad iakttagelser från en europaresa där han konstaterar att en del kör sk*tdåligt och att det skapar problem för medtrafikanterna. Vissa betenden är säkert generella, andra har troligen att köra med trafikkultur i respektive land.

Det är i vart fall min tolkning.

(Det räcker att ta E6 till Oslo för att se skillnader i trafikkultur. I Sverige kan man svära sig hes över att vissa ligger och segar i vänsterfilen istället för att köra om, bli klara, och gå tillbaka till högerfilen. I Norge är det standard att man segar. Någon som håller 101 kör saaakta förbi den som håller 100. Ett måhända trivialt exempel, men likväl ett exempel på skillnader i trafikkultur.)

Vill man se pekpinnar, ser man pekpinnar.

Vill man se generella iakttagelser i en tråd om olyckor, ser man generella iakttagelser i en tråd om olyckor.

Tolkningen gör man själv, men din tolkning låg iaf väldigt nära vad avsikten var.

Jag för min del tror att de flesta seriösa hojåkare vill undvika olyckor och därmed vill lära sig av både egna och andras misstag; det senare är ofta mindre smärtsamt men kanske lite svårare att ta till sig.

Då vi har en trafiksäkerhetsmyndighet som gärna fokuserar på fart, fart och fart kanske det blir lätt för en del att också tänka att bara farten spelar roll. Det gör den både vad gäller reaktion och energi (samt konsekvens), men det finns mycket annat som också spelar roll, inte minst placering på väg, hur man använder blicken, kurv- och bromsteknik och hur mycket risk man tar i olika situationer. Kanske mer än fart…


Kör snyggt!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top