Harley Davidson m fl glidarhojar

Har H-D slutat med "gaffel-vevstakar"? När jag hängde på 1:a Långgatan på 80-talet körde väl alla med rak 50-olja för att det skulle hålla, det var ofta det inte höll ändå.

Har H-D slutat med "gaffel-vevstakar"? När jag hängde på 1:a Långgatan på 80-talet körde väl alla med rak 50-olja för att det skulle hålla, det var ofta det inte höll ändå.

Det är inte ett bekymmer längre iallafall….80 talet är ju lääänge sedan

Skickat från min iPhone med Tapatalk

1969-81, åren under AMF brukar ju beskrivas som "the dark years", då var verkligen allt dom tillverkade skit, sedan finns det folk som fortfarande tror att man "måste" ha olja direkt från oljefältet i Pensylvania i allt, att den oljan på något sätt är bättre direkt ur marken än en olja med en bra basolja som har designats med additiv till att vara bra till alla andra motorer.

Jag tror Guw behöver lite inspiration. Om vi vrider på det så här; titta på hojen, notera kurvorna och linjerna, vinklarna och proportionerna. Sedan notera färgerna, ytorna, tänk dig den ute på vägen, kanske med skog eller nåt bekant naturligt i bakgrunden. Känn efter hur det hade varit om du satt på den, höll i styret och klämde på kopplingen, handbromsen, hur handtagen känns, kanske prova lite trycka på blinkersarna (har du provat trycka på harly-blinkersar nån gång?). Ta på tanken, kän den lena lacken, ta på kromen, låt det bli lite avtryck på den, det är 'din hoj' och den vill bli hanterad av dig, bara dig. Den älskar dig, och du älskar .. jamen då blir det väl ni två sen va? Välkommen till klubben ;)

Just ja, jag glömde mullret och buset, men det är en sak mellan dig och hojen sen. Njut, och glöm inte andas.

Det kan du ju säga om precis vilken serietillverkad motorcykel som helst, en vespa piaggio eller en kinesisk moped

Det är alltså inget speciellt med den där förutom en annan tankdekal?
Du är alldeles för praktisk. Men visst har du rätt. "Konst" är bara till för den med utökad fantasi. Alla är olika. Jag försökte bara.

Här kan du i alla fall lyssna lite på Jerry (inte Williams) om vad han tycker. Inte för att du bryr dig om det, men kanske blir du lite mer intresserad av dessa tyngre ångmaskiner hur som helst.

Last edited:
Jag leker lite med tanken (alltså tanken 😂) att göra om vilken som helst Harley till den där fina nya vackra Super Gliden.

Den övre är som sagt en Street Bob maskerad som den där retrohojen från 70-talet, den undre en Low Rider S från 2014 som jag monterat tanken från SuperGliden på i Fotoshop.

SuperGliden är fortfarande vackrare med sin kortare bakskärm och renare estetik, kanske tack vare att den är soft-tail (inga synliga fjädrar), samt det feta raka drag-piperöret.

LowRidern är en Dyna med allt det innebär. Men innan jag frankensteniserar sönder allt notera att dom verkar ha samma vinkel på i princip allt, gaffeln, sätet och hjulbasen är enligt min koll samma (1630 mm). Så annat än motorn, upphängningen och eventuellt bakdelens skillnader så är dom till synes väldigt lika.. inte nödvändigtvis likadana att köra.
Comp 2026 superglide - 2014 lowriderS.jpg

Jag leker lite med tanken (alltså tanken 😂) att göra om vilken som helst Harley till den där fina nya vackra Super Gliden.

Den övre är som sagt en Street Bob maskerad som den där retrohojen från 70-talet, den undre en Low Rider S från 2014 som jag monterat tanken från SuperGliden på i Fotoshop.

SuperGliden är fortfarande vackrare med sin kortare bakskärm och renare estetik, kanske tack vare att den är soft-tail (inga synliga fjädrar), samt det feta raka drag-piperöret.

LowRidern är en Dyna med allt det innebär. Men innan jag frankensteniserar sönder allt notera att dom verkar ha samma vinkel på i princip allt, gaffeln, sätet och hjulbasen är enligt min koll samma (1630 mm). Så annat än motorn, upphängningen och eventuellt bakdelens skillnader så är dom till synes väldigt lika.. inte nödvändigtvis likadana att köra.
View attachment 529637
Provkörde Street Boben å Low Rider S för några år sedan. Tyckte då Street Boben var rätt så mycket enklare att svänga med än Low Ridern som var trögare.
Blev förtjusen i Street Boben kan man säga :)

Dock hade Low ridern då något fetare motor.

De tidigare Low Riders S med dubbla mätare på tanken (varv å hastighet) tycker jag är riktigt snygga, helt värdelös placering men det ser bra ut 😂

Gillar också Street Bob bättre än Low Rider. Tycker man sitter lite knepigt på LR, konstig placering på fotreglagen, samt att tyngdpunkten är lite för hög. Vet att många gillar den, men jag gör det inte. Nackdelen med Street Bob är tanken som är rätt så fjuttig. Annars en rätt busig och mycket prisvärd ny HD skulle jag säga.

Jag tänkte mig först en ny Low rider ST som allroundhoj, men det slutade med en ny Heritage Classic istället. Det kändes bättre för mig på alla sätt och vis. Det enda möjligtvis jag gillade bättre på LR är original sadelväskorna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back