Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Kul med barnträning. Önskar att jag hade den kompetensen. Jag har gjort det i andra sammanhang och tycker det är otroligt givande att lära andra.

Även om jag börjar bli effektiv så räknar jag såklart inte in lossning, ombyte och lastning i träningstiden. Hur många timmar jag är på klubben och gör annat är kanske ganska irrelevant.

Av de 6h (ojämnt fördelat över 2 olika dagar) som vi satt på hojen så körde vi kanske 4-5h effektivt om vi tar bort feedback-pauser/vattenpauser. Även om jag inte är så snabb så körde jag tills jag fick kramp i hela ryggen och när jag gnällde som mest fick jag höra att ”i början är det jobbigt att köra hoj på rätt sätt”.

Det var länge sedan jag hade den känslan i kroppen. Eller var det kanske sist gång jag körde böj då låren skrek på samma sätt…

Är det såhär det känns när man blir gammal? 🤣
Det korta svaret: Ja…

Den där devisen om att man inte slutar göra saker för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar göra saker...

Det tar betydligt längre tid att komma tillbaka till acceptabel nivå efter uppehåll numer, så till graden att jag ibland undrar om det någonsin kommer kännas som för. Men nöt på så blir det bättre.

Den där devisen om att man inte slutar göra saker för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar göra saker...

Det tar betydligt längre tid att komma tillbaka till acceptabel nivå efter uppehåll numer, så till graden att jag ibland undrar om det någonsin kommer kännas som för. Men nöt på så blir det bättre.
Hur bra grunder jag än har/får så har jag iaf konstaterat att jag inte behöver en 450 i skogarna. Det är alldeles för mycket effekt för mig. Nu väger jag iofs 100kg med grejer på men det spelar ingen roll. På stora crossbanan kan jag vrida upp på lite mer (marginellt) men det finns fortfarande massor kvar. Jag tror snarare att en så här pass effektfull motor hämnar mig. Låter härligt...

Det stretar emot lite men jag behöver nog gå ner till en nyare 250cc och den bör nog vara blå, trotts att många kör orange eller vit (H). Jag gillar hur de japanska ingenjörerna tänker och deras filosofi. Då menar jag deras inställning till kvalitet och perfektion.

Det här låter lite otroligt men en varg skulle kunna komma in i mitt garage men de är så fruktansvärt dyra och det finns väl inga bra beg.?

Hur bra grunder jag än har/får så har jag iaf konstaterat att jag inte behöver en 450 i skogarna. Det är alldeles för mycket effekt för mig. Nu väger jag iofs 100kg med grejer på men det spelar ingen roll. På stora crossbanan kan jag vrida upp på lite mer (marginellt) men det finns fortfarande massor kvar. Jag tror snarare att en så här pass effektfull motor hämnar mig. Låter härligt...

Det stretar emot lite men jag behöver nog gå ner till en nyare 250cc och den bör nog vara blå, trotts att många kör orange eller vit (H). Jag gillar hur de japanska ingenjörerna tänker och deras filosofi. Då menar jag deras inställning till kvalitet och perfektion.

Det här låter lite otroligt men en varg skulle kunna komma in i mitt garage men de är så fruktansvärt dyra och det finns väl inga bra beg.?

När jag beställde en stark varg sa alla att 60hk var mer än nog. De flesta ställer ned till 40hk när de kör enduro.

Så prövade jag en på gatan med SM däck och då tyckte jag 50hk kändes som att köra moped. (Kör MT09 annars på asfalt).

Så jag beställde en 80hk EX.

Är 80HK fullständig overkill menar du (förlåt att jag skjuter in frågan)?

Ang stark varg så kan man köpa helt ny i låda i Norge för 110000:- fram till 30 juni. Börjar bli sent nu för att ansöka om bidrag.

Säg till om du vill ha en.

När jag beställde en stark varg sa alla att 60hk var mer än nog. De flesta ställer ned till 40hk när de kör enduro.

Så prövade jag en på gatan med SM däck och då tyckte jag 50hk kändes som att köra moped. (Kör MT09 annars på asfalt).

Det är skillnad på cross-/enduro-bana mot att köra på en slät asfalterad väg.

Jag testade motardhjul en gång på en YZF250 det kändes också som att köra en original moped med 1hk. Ungefär som att man skulle kunna kliva av i farten. Eller sparka fart med foten mot marken.
Men på crossbanan har den tillräckligt med effekt.

Den hade väl runt 30hk på bakhjulet.

Jag har egentligen ganska dålig koll på det här men som jag kör i dagsläget så ligger jag sällan på 4an och drar full på våra endurobanor. Då har jag nog skitit på mig för länge sedan.

Accelerationen är bra att ha men fråga är hur bråttom det är att komma runt eller om man kör för att det är roligt?
Såklart det ör roligt att vara snabb ur svängarna men i mitt fall så är det definitivt inte hojens effekt som håller mig tillbaka.

Jag vet inte hur det är att köra om man väger en bit över 100 med utrustning på. Då kanske det behövs mer power?

Fick ett inlägg på Instagram. Inte min hoj men kom att tänka på det jag tränat på ett tag nu med mitt stående. Såg att min coach typ bara sparkade fram foten när han växla upp. Missade att granska efteråt men då behöver den nog vara ganska högt upp?

I manualen står det rek. Men hur högt upp ställer ni era fot-kontroller?

1777479794334.png 1777479675012.png

Last edited:

Om du bara förlänger uppehållet ytterligare en stund så kommer du snart att glömma bort att du ens gjorde saken från första början...

Just det har jag också upplevt. Egentligen vill du ha både 450 och en 250 (eller en 350), då har du komplett arsenal för rätt instrument till vad uppdraget kräver.

Jasså du väger också 100 kg? Skönt att höra att jag inte är den enda köttbullen i bullebyn ;) Men i sommar ska jag ner i vikt. Jag ska blir en 'lätt motorman', en effektiv all-round motorist som inte överbelastar hojen och fjädringen.

Men hur högt upp ställer ni era fot-kontroller?
Det är helt beroende på vad jag ska köra, enduro i skogen mest stående, crossbana också mycket halvsittande, eller på vägar / grusvägar och stigar mest sittande. Samt vilka stövlar eller kängor jag ska ha på mig. Du får ju prova. Du har säkert verktyg med dig som du kan justera fotkontrollerna med så att dom hamnar i precis rätt läge för din position.

Jag testade motardhjul en gång på en YZF250 det kändes också som att köra en original moped med 1hk. Ungefär som att man skulle kunna kliva av i farten. Eller sparka fart med foten mot marken.
Men på crossbanan har den tillräckligt med effekt.
Hade du drevat om den också då, eller körde du med offroad-drevning (typ 13/48)?

Sånt där spelar ju stor roll. Jag har drevat mina endurohojar till "väg" dvs 14/44, så nu har jag mest bara 1an och 2an att köra terräng med. Men så har jag inte kört i klubbens skog sedan förförra säsongen. Jag trivs toppen i skog och på väg på samma dag, jag tror jag har hittat min niche.

.... fan så lat jag är :LOL:

Hade du drevat om den också då, eller körde du med offroad-drevning (typ 13/48)?

Sånt där spelar ju stor roll. Jag har drevat mina endurohojar till "väg" dvs 14/44, så nu har jag mest bara 1an och 2an att köra terräng med. Men så har jag inte kört i klubbens skog sedan förförra säsongen. Jag trivs toppen i skog och på väg på samma dag, jag tror jag har hittat min niche.

.... fan så lat jag är :LOL:

Jag minns inte vad jag hade för drev, jag har inte kört 250F sedan 2009.
Det har dock ingen större betydelse för accelerationen var obefintlig.

Last edited:
Jasså du väger också 100 kg? Skönt att höra att jag inte är den enda köttbullen i bullebyn ;) Men i sommar ska jag ner i vikt. Jag ska blir en 'lätt motorman', en effektiv all-round motorist som inte överbelastar hojen och fjädringen.
Jag tror vi har olika bilder av hur en köttbulle ser ut och det här var nog första gången någonsin jag blev kallad för det. :tummenupp

Last edited:
Fick ett inlägg på Instagram. Inte min hoj men kom att tänka på det jag tränat på ett tag nu med mitt stående. Såg att min coach typ bara sparkade fram foten när han växla upp. Missade att granska efteråt men då behöver den nog vara ganska högt upp?

I manualen står det rek. Men hur högt upp ställer ni era fot-kontroller?

View attachment 528233 View attachment 528232

Bromspedalen ska du kunna använda när du bromsar och står upp med rumpan så långt bakåt du bara får den. Det är den positionen du har när du ska bromsa. Tänk dig rumpan helst 5cm ovanför bakskärmen.

Följaktligen ska bromspedalen vara väldigt högt, kanske 2-3 cm högre än fotpinnen.
Här brukar vänster trampdyna automatiskt hamna lite över växelpedalen så man kan växla ner obehindrat samtidigt som man bromsar med rumpan långt bak.
Måste man flytta fram rumpan för att nå bromspedalen så kommer hojen bli instabil vid inbromsningen, styret kommer vilja vika sig åt sidorna och det vill man undvika.

Jag tror det kanske är vid nerväxling din coach kastar fram foten?
Vid acceleration blir det ju annars ungefär tvärtom mot inbromsning. När man accelererar och växlar så står man istället upp med kroppen långt framåt och därmed hamnar tårna automatiskt lägre och under växelpedalen så vid den positionen ska man kunna växla upp obehindrat.

Bromspedalen ska du kunna använda när du bromsar och står upp med rumpan så långt bakåt du bara får den. Det är den positionen du har när du ska bromsa. Tänk dig rumpan helst 5cm ovanför bakskärmen.

Följaktligen ska bromspedalen vara väldigt högt, kanske 2-3 cm högre än fotpinnen.
Här brukar vänster trampdyna automatiskt hamna lite över växelpedalen så man kan växla ner obehindrat samtidigt som man bromsar med rumpan långt bak.
Måste man flytta fram rumpan för att nå bromspedalen så kommer hojen bli instabil vid inbromsningen, styret kommer vilja vika sig åt sidorna och det vill man undvika.

Jag tror det kanske är vid nerväxling din coach kastar fram foten?
Vid acceleration blir det ju annars ungefär tvärtom mot inbromsning. När man accelererar och växlar så står man istället upp med kroppen långt framåt och därmed hamnar tårna automatiskt lägre och under växelpedalen så vid den positionen ska man kunna växla upp obehindrat.
Tack för ditt svar.

Ja, jag misstänkte att jag behöver justera upp bromspedalen ännu mer än jag gjort tidigare.

Jag hade en annan coach tidigare (fd. VM förare) och han påtalade vikten av just det du beskriver. Men det är ju som vanligt, jag hör vad de säger, förstår ganska nära hur de menar och tycker att jag överdriver positionen eller rörelsen men är fortfarande långt (min känsla) ifrån av vad de sa.

Eller åtminstone så känns en mindre justering att jag gjort helt åt fanders fel tidigare och nu är det helt annorlunda igen.
:fyllisar

Jag har hela tiden trott att det varit fel att justera den högre då manualen visar på ca. 10 mm. Men okej, så upp lite till med pedalen för att kunna nå den ännu bättre i de brantare nedförsbackarna. Det här förklarar saken varför jag haft så svårt just med den här övningen. Det blir ju en himla obalans i allt när jag ska försöka mig på att fotbromsa när jag inte riktigt når från den nya stående positionen (med röven ovanför skärmen).

När det gäller den växlingen som min coach gjorde i skogen så har jag för mig att ha körde stående på bakhjulet över lite ojämnheter och på så sätt kunde (vrist) sparka i nästa växel. Såg j-igt cool ut. Han kör så himla fint, lugn som en filbunke men det går snabbt som attan. Vi har några riktigt duktiga på klubben som besitter den här nivån, min avundsjuka vilar aldrig.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd