Efter Caballerons kylvätskebyte och bromsvätske byte tänkte jag göra samma på min KTM 350. Det var mindre komplicerat att byta kylvätska på min 350, närmast en barnlek i förhållande mot Caballeron där jag måste skruva bort flera detaljer.
Grejen är att min 350 är ritad för enkelt handhavande med främsta designprio att vara praktisk för sitt ändamål.
Samma vätska (36-0601) från Biltema och 50/50 spädning, med en sköljning emellan.
Gamla vätskan ut. Tömningshålet är det där skruven har en kopparbricka.
Så här såg vätskan som kom ut första gången ut. En genomskinlig typ som luktade lagom intressant och kändes som stark flädersaft.
Fyllde strax på med demineraliserat vatten för sköljning. Kannan rymmer 1L, vid ca 800ml var radiatorn fylld. Jag stängde locket, startade hojen och körde tomgång i ca 10 sekunder. Kollade nivån och den var fortfarande uppe vid bredden.
Tömde igen, och då såg vattnet fortfarande lite grumligt ut men luktade inte.
Grejen med att skölja systemet så här är att det dessutom ger uppfattning om mängden / volymen vätska som motorn med radiator rymmer, ganska så exakt. Jag tror man kan skölja med vanligt kranvatten flera gånger om man vill, och sist sen skölja med demineraliserat vatten.
Jag blandade till 0,4L biltema-glykol och 0,4L biltema-vatten, totalt 0,8L vätska och fyllde på, körde lite tomgång för att kolla att nivån låg kvar. Jag fyllde alltså inte upp radiatorn till bredden nu då jag är medveten om att vätskan kommer expandera, och min 350 har inget expansionskärl som Caballeron. Så jag lämnade nån cm som marginal för expansion, hoppas det duger.