Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

En relaterad fråga kring däck och fälg.

Kan man köra med ett 140 däck bak på vilken fälg som helst eller behöver fälgen ha en viss bredd för att däcket inte ska hänga ut för mycket på sidorna och kännas sladdrigt ?

Efter Caballerons kylvätskebyte och bromsvätske byte tänkte jag göra samma på min KTM 350. Det var mindre komplicerat att byta kylvätska på min 350, närmast en barnlek i förhållande mot Caballeron där jag måste skruva bort flera detaljer.

01 hojen.JPG

Grejen är att min 350 är ritad för enkelt handhavande med främsta designprio att vara praktisk för sitt ändamål.

Samma vätska (36-0601) från Biltema och 50/50 spädning, med en sköljning emellan.

03 tömning.JPG

Gamla vätskan ut. Tömningshålet är det där skruven har en kopparbricka.

Så här såg vätskan som kom ut första gången ut. En genomskinlig typ som luktade lagom intressant och kändes som stark flädersaft.

04 gamla kylvätskan.JPG

Fyllde strax på med demineraliserat vatten för sköljning. Kannan rymmer 1L, vid ca 800ml var radiatorn fylld. Jag stängde locket, startade hojen och körde tomgång i ca 10 sekunder. Kollade nivån och den var fortfarande uppe vid bredden.

06 påfyllning.JPG

Tömde igen, och då såg vattnet fortfarande lite grumligt ut men luktade inte.
Grejen med att skölja systemet så här är att det dessutom ger uppfattning om mängden / volymen vätska som motorn med radiator rymmer, ganska så exakt. Jag tror man kan skölja med vanligt kranvatten flera gånger om man vill, och sist sen skölja med demineraliserat vatten.

05 sköljvattnet 1 sköljning.JPG

Jag blandade till 0,4L biltema-glykol och 0,4L biltema-vatten, totalt 0,8L vätska och fyllde på, körde lite tomgång för att kolla att nivån låg kvar. Jag fyllde alltså inte upp radiatorn till bredden nu då jag är medveten om att vätskan kommer expandera, och min 350 har inget expansionskärl som Caballeron. Så jag lämnade nån cm som marginal för expansion, hoppas det duger.

02 glykolen.JPG

Jag vill tillägga att jag inte bytte bromsvätska, varken fram eller bak nu i min 350. Tänkte vänta till nästa år.

På min Caballero var gamla bromsvätskan som kom ut klar och fin, både i fram och bak broms. Var det onödigt att cykla vätskorna då? Ska man inte vänta tills den blir åtminstonne lite grumlig? Jag menar hur vet jag när gamla vätskan är ute och den nya är inne, bara genom att kolla mängden vätska i tömnningsflaskan?

Hittade en lite detalj i min körning igår.

Först, använd INTE after shine på de ytor du vill ha grepp på. Vill man träna på en bra position och ett starkt knäslut så se för fn till att inte göra det svårare än vad det är. Alltså, hojen doftar supergott "juicy fruit" och ser jättefin ut (nåja) men om man sprayar after shine på de ställen man vill ha ett bra grepp på så blir det svårare.

Efter en timmes körning så hade jag tillslut gnuggat bort all "juicy fruit" och hittade ett knänyp som jag inte tidigare haft. För att lyckas, är det (för mig) otroligt viktigt att stå rätt på pinnarna, bak med röven, lätt på styret och nypa åt hela hojen. Viktigt för mig att inte hamna för långt fram och istället stå lite längre bak än man tror. Då blir det även lite lättsammare att stå. Står man lite för långt fram så blir det genast jobbigt för benen och lite oroligt/instabilare. Det är iaf min känsla (som är olika för alla).

När man får till den här stabila positionen på hojen kan man också styra den genom att trycka på fotpinnarna (som någon beskrivit tidigare i tråden). För mig blev det otroligt viktigt att hela tiden ha bra kontakt med hojen med hela benet från knät och nedåt och inte stå med röven för långt fram. In i spår i svängar så håller man lite gas och trycker till med foten och sedan låter man kroppen styra hojen (bröstet pekar) och eftersom man hela tiden har bra kontakt så känns det aldrig riktigt vingligt. Jag upplever det som att när man tappar kontakten med hojen så fegar man ur och vågar inte hålla lite gas genom svängen. På samma sätt skiter det sig om man inte håller liiite gas (driv som ger styrning) genom hela svängen.

Det viktigaste är inte att det går snabbt, utan att det känns bra och man gör rätt. Låt en erfaren förare titta på dig och ge feedback. Det ser inte alltid ut som det känns. :3freak

Last edited:
Det här gör underverk, du behöver inte nypa lika hårt men får ändå ett väldigt bra fäste för byxorna. Universal som man själv klipper till rätt storlek efter var man vill placera dem.
Det finns ännu bättre grejer som t ex Stompgrips men på en enduro blir de väldigt skitiga eftersom de sticker ut mer.

Det här gör underverk, du behöver inte nypa lika hårt men får ändå ett väldigt bra fäste för byxorna. Universal som man själv klipper till rätt storlek efter var man vill placera dem.
Det finns ännu bättre grejer som t ex Stompgrips men på en enduro blir de väldigt skitiga eftersom de sticker ut mer.

Ja och samtidigt så sliter man nog ner den ganska snabbt?
Jag tror en sån här variant skulle duga ett tag. Får kanske underhålla med nya remsor lite då och då.
Gummibandstejp, eller den här tesa Non-Slip Tape

Last edited:
Ja, precis så.

Jag upplever att det är en sak att titta på film och en annan när jag testar (verkligen testar och övar och inte bara gör) det på banan. Det som jag uppfattar är rätt behöver oftast justeras om av en "tränare".
Skaffa en så när så har du alltid med dig en "coach"... :D

Jag testade min i helgen och den är fantastisk!!!

Det här är inte min film då men du förstår poängen :)

Jag testade min i helgen och den är fantastisk!!!

Det här är inte min film då men du förstår poängen :)

Jag kanske får lite mindre träningsvärk om jag blir min egen coach.

Som det känns nu efter 6h körning i helgen så är jag ganska mör i kroppen. Jag har tydligen en hygglig kör-position men allt kan hela tiden bli bättre (enl coach) och det behövs inte så mycket ändring för att det ska kännas väldigt annorlunda. Idag värker det i vader, baksida lår, röv, ländrygg och lite nacke (och halsen av allt damm)...

Vinterträningen med marklyft, böj och stång-rodd har ju inte hjälpt ett skit... :va :lol

Last edited:
6 timmar körning, då är man ju nästan man för att köra Paris Dakar.
Jag körde första passet för säsongen i söndags totalt 32 minuter, lite körtid dels för att det var första passet och dels för att jag huvudsyftet på banan var att träna dottern inte mig själv.

Men det räckte, jag är ändå lite mör i axlarna och baksidan av låren.
Inte extrem träningsvärk men det känns lite.

Skulle jag kört 6h effektiv tid skulle jag inte ta mig ur sängen på 1-2 veckor.1000026019.jpg1000026018.jpg

Alltså, ber om ursäkt om det lät mycket men när jag skriver 6h så inkluderar det korta pauser med genomgångar/feedback emellanåt. Både endurospåret och crossbanan användes flitigt och det blev en del varv.

Även om jag tränade mycket grunder så handlade inte allt om positionen på cykeln. Däremot behövde jag hålla det nya i allt annat jag tränade på. Bakbroms med gas i nedförsbacke, stå upp hela varv, fötterna på pinnarna hela tiden, kurvtagning och blicken. Så inte non stopp 6h. Dessutom var det fördelat på två dagar.

Jag fick ofrivilligt ta en 2 minutare då korsryggen krampade som värst. Det var precis efter jag fått nya instruktioner, Jisses.

Last edited:
Alltså, ber om ursäkt om det lät mycket men när jag skriver 6h så inkluderar det korta pauser med genomgångar/feedback emellanåt. Både endurospåret och crossbanan användes flitigt och det blev en del varv.

Även om jag tränade mycket grunder så handlade inte allt om positionen på cykeln. Däremot behövde jag hålla det nya i allt annat jag tränade på. Bakbroms med gas i nedförsbacke, stå upp hela varv, fötterna på pinnarna hela tiden, kurvtagning och blicken. Så inte non stopp 6h. Dessutom var det fördelat på två dagar.

Jag fick ofrivilligt ta en 2 minutare då korsryggen krampade som värst. Det var precis efter jag fått nya instruktioner, Jisses.

Ok, i så fall körde jag 3-4 timmar i söndags.

Riktigt så mycket vila hade vi inte. Oavsett, så är det ju kvalitetstid när man är på klubben/banan.

Nej, du behövde ju inte sköta barnträning parallellt.

Men min poäng var att det det är effektiv körtid som räknas som träning inte tiden man står och hänger över styret eller sitter i depån med en kaffekopp.

Lite senare på säsongen får jag väl ihop 60 minuter träningstid på en dag och då är jag antagligen minst 2 timmar på banan inkl lastning, ombyte, pauser. Men övrig tid är bara bortslösad tid och räknas inte som träning.

Kul med barnträning. Önskar att jag hade den kompetensen. Jag har gjort det i andra sammanhang och tycker det är otroligt givande att lära andra.

Även om jag börjar bli effektiv så räknar jag såklart inte in lossning, ombyte och lastning i träningstiden. Hur många timmar jag är på klubben och gör annat är kanske ganska irrelevant.

Av de 6h (ojämnt fördelat över 2 olika dagar) som vi satt på hojen så körde vi kanske 4-5h effektivt om vi tar bort feedback-pauser/vattenpauser. Även om jag inte är så snabb så körde jag tills jag fick kramp i hela ryggen och när jag gnällde som mest fick jag höra att ”i början är det jobbigt att köra hoj på rätt sätt”.

Det var länge sedan jag hade den känslan i kroppen. Eller var det kanske sist gång jag körde böj då låren skrek på samma sätt…

Är det såhär det känns när man blir gammal? 🤣

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...