Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att mäta hur mycket hojen drar:Menar du batteriets självurladdning då eller?
Alltså om det är bortkopplat från hoj?
Koppla loss jordkabeln från batteriet. Kort:
Anslut en milliamperemeter (multimeter) mellan jordkabeln och minuspolen. Börja med det största värdet tex 250mA och minska sedan om det är lägre än 20 mA till 20mA läget osv.
Längre: För skydda milliamperemetern/ Multimetern mot stor startström, koppla ihop Minuspolen och jordkabeln med en SLADD med krokildilklämmor i ändarna. Anslut milliamperemetern till till jordkabeln och Minuspolen. Ta bort SLADD och nu går det se hur mycket ström hojen drar från batteriet.
För mäta hur mycket batteriets självurladdning är måste man ladda batteriet med konstant spänning från ett konstantspänningsaggregat som ger tex 13,8 Volt. #
(tex med batteriet frånkopplat utanför hojen.) När strömmen stabiliserat sig efter ett dygn eller mer kan man mäta hur mycket ström som går från konstantspänningsgaggregatet till batteriet. Min erfarehet av BLYbatterier till MC är mellan 10 och 40mA.
Min gissning om Litiumbatterier är att det talas om att batteriet håller spänningen 1/2 år.
Är batteriet på 4Ah måste det hålla spänningen även om det laddats ur 2 Ah.
Ett halvår är ca 4000h. 2Ah/4000h = 0,0005A = 0,5mA. Men det är min gissning. Det kanske bara 0,1 mA i självurladdning på ett MC Litiumbatteri på 4Ah eller kanske 1mA.
Vad vet jag. Bara gissar.

# 13.8 Volt https://www.electrokit.com/nataggregat-fast-13.8v-3a
eller så kan man köpa ett labaggregat från ALIexpress 0-30Volt 10A och ställa in det på 13,8Volt och ansluta det till batteriet och se hur mycket ström som dras. = Batteriets självurladdning.
Ha en säkring i ledningen mellan 13,8Volt aggregat / labbagregat och batteriet. För ansluts batteriet fel så rycker likriktaren i labaggregatet som då inte ger någonting mer.
Jag vet, gissa hur !

Best JESVERTDC Power Supply 30V10A Adjustable Voltage Switching DC Power Supply Type-C Charge, 4-Digit LED Display SPS-3010V - AliExpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
Last edited: