Bilrelaterade diskussioner

Det här med mer än fem platser...

Kan Ford flex vara nåt? De är ju inte så hiskeligt dyra sett till volym iaf.

Det här med mer än fem platser...

Kan Ford flex vara nåt? De är ju inte så hiskeligt dyra sett till volym iaf.
Finns några saker att vara uppmärksam på med vattenpump och läckande packningar på motorn och elfel på äldre bilar, men generellt:

Undvik EcoBoost-motorer!! Välj annan motortyp och årgångar 2012 eller 2015-2018, så är chansen större till ett bra ägande.

Finns några saker att vara uppmärksam på med vattenpump och läckande packningar på motorn och elfel på äldre bilar, men generellt:

Undvik EcoBoost-motorer!! Välj annan motortyp och årgångar 2012 eller 2015-2018, så är chansen större till ett bra ägande.
Jupp. En snabb googling ger vid hand att ecoboost är nåt man ska hålla sig ifrån.

Synd. Bilen som sådan vad gäller utformning verkar inte dum alls.

Jupp. En snabb googling ger vid hand att ecoboost är nåt man ska hålla sig ifrån.

Synd. Bilen som sådan vad gäller utformning verkar inte dum alls.
Håller du dig borta från den varianten och väljer Duratec istället (även den V6, verkar vara det enda bilen byggts med), så ska det vara lugnt och övriga fel är färre vid de år jag skrev. Kollar man på Blocket så är dock utbudet större av EcoBoost tyvärr och det är en motor designad av någon efterbliven.

HVO100 i en Benz 350d, borde väl inte va nåt bekymmer även om den inte är godkänd för det av tillverkaren? (OM642 3.0 V6)

HVO100 i en Benz 350d, borde väl inte va nåt bekymmer även om den inte är godkänd för det av tillverkaren? (OM642 3.0 V6)

Ta inte mitt svar som någon garanti, men alla jag har frågat säger att det funkar på precis alla dieslar utan undantag.

Jag hade tänkt köra min dieselpickis på det men det föll på att det var svårt att hitta då.
(och dyrt, men det var jag okej med)

Började skruva på ena bilen igår. Skulle ha loss stötdämparen från hjulupphängningen för att kunna byta kuggkransen för ABS. Den var så rostig så trots värme från min induktionsvärmare kom jag bara en bit med muttern. Blev vinkelkap. Var in till Bilia nu på morgonen, förr har de varit en säker plats att kunna handla delar på. Men inte nu.

Någon som vet var man kan köpa de här över disk i stockholmsområdet idag så jag kan fixa bilen i helgen? 982870 och 985660

1772785126972.png

Började skruva på ena bilen igår. Skulle ha loss stötdämparen från hjulupphängningen för att kunna byta kuggkransen för ABS. Den var så rostig så trots värme från min induktionsvärmare kom jag bara en bit med muttern. Blev vinkelkap. Var in till Bilia nu på morgonen, förr har de varit en säker plats att kunna handla delar på. Men inte nu.

Någon som vet var man kan köpa de här över disk i stockholmsområdet idag så jag kan fixa bilen i helgen? 982870 och 985660

View attachment 526305

Du menar skruvar och muttrar?
Det köper man väl på lösvikt i en järnaffär?

Eller är det något herrejösses-special med just dom där?

Jag vet faktiskt inte. Eftersom de två skruvarna är det enda som håller ihop stötdämpare och hjulupphängning känns det dumt att chansa. Men kanske är osäker i onödan.

Jag vet faktiskt inte. Eftersom de två skruvarna är det enda som håller ihop stötdämpare och hjulupphängning känns det dumt att chansa. Men kanske är osäker i onödan.

Ja, jag vet inte heller, någon modern bilmekaniker får förklara...
Jag skulle nog ha tagit lämpliga skruvar och muttrar ur hoppets låda här hemma

Räcker med vanliga 8.8 skruv och en nylocmutter.

Järnaffär? Bor du i 1900-talet? Skämt och sido så är det ju knappt att det finns några sådana för vanligt dödligt folk (som inte driver ett företag) kvar att handla i. Tänker tillbaka på -80 talet när jag köpte en massa skruv till min RD 125:a, bytte allt JIS till insex. Då gick man in på Frumerins Järn som låg vid stora torget i Halmstad, det var tider det!! (Fan va gammal man börjar bli :))

View attachment 526305
Nån Mekonomen kanske?

Troligen, men hållfasthetsklassen är stämplad i ändan, och en välsorterad butik i Stockholmsområdet måste väl kunna trolla en 10.9 eller 12.9 också om det är så.
Nån Mekonomen kanske?
Hittar ingen välsorterad butik, de är sällsynta idag. M14, 70 mm lång och stigning 2. Mekonomen har inte på sin hemsida. Ska se vad jag hittar, om jag hittar.

Troligen, men hållfasthetsklassen är stämplad i ändan, och en välsorterad butik i Stockholmsområdet måste väl kunna trolla en 10.9 eller 12.9 också om det är så.
Den är så rostig så om det stod något i ändan så kan man inte läsa det.

Ja de verkar ha, glömt bort dem och de dök inte upp när jag googlade. Synd bara att jag är typ 4 mil därifrån och de stänger 16:00, och mitt sista möte börjar 15:00

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing