Sverige idag..

Ja, jag har börjat tänka att man behöver f-n spela in ifall man drar hem ett ragg från krogen. Åtminstone använda ljudinspelningen på telefonen.

Helst egentligen filma men det är ju också olagligt men troligen lägre straff och framför allt inte samma stigmatisering som att bli uthängd som våldtäktsman.
Men filmar man så kan man ju börja med att dra fram ljudet som sitt bevismaterial och blir man fälld i tingsrätten och måste överklaga så får man väl dra fram filmen.

Nej, tur man slutat med kvinnor...
Fast det är väl tekniskt sett inte olagligt att spela in video i sitt eget hem om man inte sprider eller delar den?

Jag vill minnas att det är det. Men så länge bara du känner till den så spelar det väl mindre roll.

Ser ut att vara tillåtet, sålänge man bara övervakar sin egen egendom.

Ser ut att vara tillåtet, sålänge man bara övervakar sin egen egendom.

Tillfälliga krogragg bör alltså betäckas i trädgården framför bevakningskameran. :va

Den som i hemlighet och utan samtycke filmar någon inomhus i en bostad gör sig skyldig till kränkande fotografering (4:6 a, första stycket, BrB). Att alltså i hemlighet filma ett samlag, utan att personen är medveten om detta och inte heller samtyckt, är olagligt. Påföljden för kränkande fotografering är böter eller fängelse i högst två år.

Ja, jag har börjat tänka att man behöver f-n spela in ifall man drar hem ett ragg från krogen. Åtminstone använda ljudinspelningen på telefonen.

Helst egentligen filma men det är ju också olagligt men troligen lägre straff och framför allt inte samma stigmatisering som att bli uthängd som våldtäktsman.
Men filmar man så kan man ju börja med att dra fram ljudet som sitt bevismaterial och blir man fälld i tingsrätten och måste överklaga så får man väl dra fram filmen.

Nej, tur man slutat med kvinnor...

Helt rätt tänk! Ljudinspelning har räddat mig i flertal situationer. Den förmodligen mest komiska var när man under arbetstid blev hotad av en butiksjour med rastaflätor :rofl

En lång historia kort så kom man lite senare än tänkt, men ändå i tid, för en butikslåsning på grund av handgemäng med en rohypnol påverkad individ. Efter nerkylning av berörd höger hand så var rastaflätorna väldigt upprörda över den vita mannens obryddhet vad gäller klockor, tid och översitteri. Efter diverse förolämpningar så konstaterade man att den ociviliserade butiksjouren absolut inte skulle kunna hålla sig från vidare utspel och triggade därför igång ett ytterligare verbalt utbyte med ljudinspelning :hihi Slutade med att chefer för två företag fick lyssna på ljudinspelning där en butiksjour står och gapar på en väktare att vederbörande ska "passa sig jävligt noga" av oklar anledning :va Såg aldrig den butiksjouren nå mer efter det, civilisationen är nog inte riktigt rätt miljö för den typen av, krabater :hej

Med det sagt hade det varit intressant att se ett skarpt rättsfall där ljudinspelning är till fördel för den anklagade med nya samtyckeslagen som grund, vet inte om det har hänt än. Det naturliga blir då såklart för anmälaren att säga nått i stil med "Ja jag sa ju ja just då men jag kände mig så hotad och utsatt och rädd, jag vågade inte säga nej :gråta Jag ville egentligen inte att något av det som hände skulle hända och nu är jag sjukskriven på heltid och sitter i rullstol och är ett jätte stackars offers, snälla finns det ingen rättvisa i världen jag ville ju faktiskt verkligen inte följa med honom hela vägen hem och bli brutalt överfallsvåldtagen!" :4skrika

VIF Leif, om fler var som du :( Att behöva förklara för "vuxna" människor att trovärdighet och tillförlitlighet är två helt olika saker, jösses :glömdet

"hUr mÅnGa tYcKeR sÅÅ??" :crash

*/ ?>
Back