Honda Transalp-tråden

Någon som har koll på om 650 2002 tillverkades i Japan? Det jag hittar på nätet är att produktion flyttades 1994 enligt Dobbs och en annan säger 1997 (600cc) men jag har för mig att jag läst att 650 var japantillverkad fram 2002 och därefter flyttades produktion och en ägare jag pratat med säger samma sak.

Verkar så när jag försökt hitta själv och jag måste sett/minns fel samt att Transalp-ägaren sagt fel. Jag tänkte inte så mycket på det förrän jag såg ett youtube-klipp som handlade om Transalpens historia.

Åkte och köpte en 2002 igår och den är ihopsatt i Montesa enligt skylt på ramen, så Wiseguy hade rätt. 🙂

Hur fungerar HISS? Ena nyckeln startar inte hojen med. Man behöver ta sig till Hondaverkstad för att få kodat en ny nyckel?

Sitter på jobbet och ska beställa hem olja, filter mm. men är osäker på bricka för oljeplugg.
är det denna (14mm) https://www.xlmoto.se/product/kopparbrickor-5-pack_pid-24-C14

Edit: Vågade inte chansa så ringde färg och mc center i Uddevalla som hade på hyllan och tog löjligt lite betalt för att skicka några på posten. Det är 14mm.

Last edited:
Nu är jag lite bitter. Som jag skrev tidigare så hade jag en nyckel som inte fungerade, sprutade lite kontaktspray i tändningslåset i tisdags och nyckel fungerade. Provade att starta några gånger under veckan och startade lätt varje gång. Beställde olja och filter som jag fick i fredags och gjorde oljebyte igår för att kunna ta en premiärtur idag när det blivit plus igen.
Igår inga problem med att starta med den "felande" nyckeln för att varmköra och likaså inga problem med att starta efter oljebytet men idag när jag skulle ut så startar den inte..
Hämtade den andra nyckeln men likadant. Blir lite olika fel med respektive nyckel:
1 "felande" nyckel så lyser HISS-lampa konstant, slocknar inte.
2 Med nyckel som alltid fungerat även för tidigare ägare så lyser Hiss-lampa i 10 sekunder och gör sedan en lång blink och tre korta.
Felkod som jag förstått det är 1 HISS får ingen kontakt med nyckel och 2 är "Signal jammed by other key" men jag har haft den andra nyckeln i huset. I ren desperation rullade jag ut hojen ur garaget ifall det fanns något som störde där inne.
Det hela är väldigt märkligt då jag inte grejat något med det elektriska utan bara gjort en oljebyte där allt funkade ok igår och 12 timmar senare så händer detta. Tog aldrig ur nyckeln ur tändningslåset men det känns långsökt att det skulle påverkat?
Har provat idag med att spraya lite i kontaktstycken, laddat batteriet, provat med startkablar från bil, kollat säkringar som var hela men ingen skillnad. Dödarknapp är ok, startmotor drar inte alls när den av och går runt lätt när den på.
Det måste vara något med HISS-funktionen? Eller har ni några andra tips?

Nu är jag lite bitter. Som jag skrev tidigare så hade jag en nyckel som inte fungerade, sprutade lite kontaktspray i tändningslåset i tisdags och nyckel fungerade. Provade att starta några gånger under veckan och startade lätt varje gång. Beställde olja och filter som jag fick i fredags och gjorde oljebyte igår för att kunna ta en premiärtur idag när det blivit plus igen.
Igår inga problem med att starta med den "felande" nyckeln för att varmköra och likaså inga problem med att starta efter oljebytet men idag när jag skulle ut så startar den inte..
Hämtade den andra nyckeln men likadant. Blir lite olika fel med respektive nyckel:
1 "felande" nyckel så lyser HISS-lampa konstant, slocknar inte.
2 Med nyckel som alltid fungerat även för tidigare ägare så lyser Hiss-lampa i 10 sekunder och gör sedan en lång blink och tre korta.
Felkod som jag förstått det är 1 HISS får ingen kontakt med nyckel och 2 är "Signal jammed by other key" men jag har haft den andra nyckeln i huset. I ren desperation rullade jag ut hojen ur garaget ifall det fanns något som störde där inne.
Det hela är väldigt märkligt då jag inte grejat något med det elektriska utan bara gjort en oljebyte där allt funkade ok igår och 12 timmar senare så händer detta. Tog aldrig ur nyckeln ur tändningslåset men det känns långsökt att det skulle påverkat?
Har provat idag med att spraya lite i kontaktstycken, laddat batteriet, provat med startkablar från bil, kollat säkringar som var hela men ingen skillnad. Dödarknapp är ok, startmotor drar inte alls när den av och går runt lätt när den på.
Det måste vara något med HISS-funktionen? Eller har ni några andra tips?

I tråden nedan:
”Efter att min vän lossade batteri polen och satte tillbaka den efter 1 minut så startade Transalpen som vanligt igen, han inte pröva med extra nycklarna.”

I tråden nedan:
”Efter att min vän lossade batteri polen och satte tillbaka den efter 1 minut så startade Transalpen som vanligt igen, han inte pröva med extra nycklarna.”

Glömde skriva det men jag provade det också men ingen skillnad.

MEN! Fick ett tips från en kompis att hålla inne start knappen innan tändning slås på genom att vrida nyckeln och den startade direkt. Det (o)lustiga att efter det är nu fungerar den nyckeln flera gånger som den ska. Vrider på tändningen och HISS-lampan lyser i 2s och slocknar som den ska att den känner av att det är rätt nyckel och startar nu som vanligt med den nyckeln. Detta var med nyckel där HISS-lampa lös fast och aldrig slocknade. Provade med den andra nyckeln igen och den har fortfarande samma fel med att lampa lyser i 10s sedan slocknar och gör en lång blinkning och tre korta, Försökte flera gånger för att se om den triggade HISS till att låsa men när jag provade den andra nyckeln så fungerade det som vanligt igen.
Trevligt att få igång den igen men känner inte att jag blivit så mycket klokare..
En eftermarknads CDI-box utan HISS ligger nog på önskelistan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck