Honda Transalp-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi har visst inte en Honda Transalp tråd här på SH och nu när det kommer en ny kanske det är dags.

Transalp kom ut 1987 med modellen Honda XL600V (PD06).
Transalp_0.jpg

Första versionen hade 50 hästar (37 kW) vid 8000 varv från en luftkyld V-twin.
Effekten ökade till 55 hästar (41 kW) för 1989-90 modellen. Sen skrev man ned effekten till 50 hästar igen.
1987-1989
Transalp_1.jpg

Från 1991 ersattes trumbromsen bak mot en 240 mm skivbroms med enkolvsok.
1990-1993
Transalp_2.jpg

1994 så fick Transalpen ett uppdaterat utseende med uppdaterad lampa, bättre instrumentering och lite modifieringar på kåpan.
1994-1995
Transalp_3.jpg

1996 var det dags 34 mm förgasare och CDI tändsystem

1997 så kom PD10 modellen med dubbla bromsskivor fram på 256 mm vardera.
Detta var även året då tillverkningen flyttades till Italien. Det framkom ganska mycket kritik mot kvaliteten på lackeringen, elektroniken och hjulen. Ekrarna har en tendens att lossna lite, men så här 25 år senare är det inte längre ett problem. Har de inte lossnat ännu, så lär de inte göra det heller.
1997-1999
Transalp_5.jpg

2000 var det dags för Transalpen att gå från ökenracer (nåja) till mera tungvikts touringhoj med lätt grusvägs kapacitet.
Den nya modellen XL650V (RD10)
Motorn blev större (647 cc) och vätskekyld samt den delades numera med Deuville och Revere modellerna.
Vikten ökade också från första årets 194 kg i våtvikt till 210 kg för XL650V.
2003 så kom RD11 modellen ut. Det är egentligen samma modell som innan med små modifikationer på handskydden och hasplåsten. Men den stora förändringen som gav den nya modellkoden är att tillverkningen flyttades till Montessa i Spanien.
Transalp_6.jpg

2008 var det dags för nästa version av Transalpen, XL700V (RD13). En ny motor på 680 cc som delades med Deuville 700. Effekten gick upp till 59 hästar vid 7750 varv.
Denna gång en version ännu mera åt asfaltshållet. Framhjulet minskade från 21" till 19". Tanken blev mindre och hojen fick äntligen insprutning.
Modellen gick i graven 2012
Transalp_7.jpg
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
2023 gör Transalpen come back med XL750.
Transalp_8.jpg

Nu med en parallelltwin som delas med den nya Honda CB750 Hornet.
Effekten hamnar på samma som Hornet har med 91 hästar (67,5 kW) och 75 Nm. Det får ändå ses som en ganska bra ökning jämfört med den gamla modellen.
Tjänstevikten hamnar på 208 kg.
Framhjulet har återigen blivit 21" fram och 18" bak.
Man får 4 förinställda körlägen (SPORT, STANDARD, RAIN och GRAVEL) med ställbar antispinn, wheelie control, olika nivåer av motoreffekt och motorbroms. Man har även möjlighet att spara ett eget körläge, USER.
Fjädringen består av inverterad 43 mm Showa SFF-CATM-gaffeln (Separate Function Fork-Cartridge) har 200 mm fjädringsväg och justerbar fjäderförspänning. Framgaffeln sitter i styrkronor av aluminium, varav den nedre är smidd och den övre gjuten för en perfekt styvhetsbalans som passar i många olika körförhållanden.
Bakdämparen kommer också från Showa och har separat gasbehållare har 190 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning och Pro-Link. Markfrigången är 210 mm.
Bromsarna består av dubbla tvåkolvsok med 310 mm wave skivor fram och enkolvsok med 256 mm skiva bak. Givetvis med ABS
Bland övrig modern elektronik finns en lättavläst 5-tums färgskärm med Hondas röststyrning för smarttelefon, LED-lampor runtom, självavstängande blinkers och nödbromsvarning. Modellen kommer även att säljas i en A2-version.

Transalp_9.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi har visst inte en Honda Transalp tråd här på SH och nu när det kommer en ny kanske det är dags.
En teori kan ju vara att den kategori som kör Transalp är ute och upplever världen.
Så dom har varken tid eller intresse av att sitta på ett forum, när man kan lägga mil på sitt äventyr istället.
Vi andra får hålla upp dom viktiga diskussionerna om hur man flyttar upp nummerplåten, och att alla hojar är för tunga, för dyra och har för klen motor.
Bara en tidig fredagstanke, helt utan stöd av alkohol :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
2023 gör Transalpen come back med XL750.
View attachment 478429

Nu med en parallelltwin som delas med den nya Honda CB750 Hornet.
Effekten hamnar på samma som Hornet har med 91 hästar (67,5 kW) och 75 Nm. Det får ändå ses som en ganska bra ökning jämfört med den gamla modellen.
Tjänstevikten hamnar på 208 kg.
Framhjulet har återigen blivit 21" fram och 18" bak.
Man får 4 förinställda körlägen (SPORT, STANDARD, RAIN och GRAVEL) med ställbar antispinn, wheelie control, olika nivåer av motoreffekt och motorbroms. Man har även möjlighet att spara ett eget körläge, USER.
Fjädringen består av inverterad 43 mm Showa SFF-CATM-gaffeln (Separate Function Fork-Cartridge) har 200 mm fjädringsväg och justerbar fjäderförspänning. Framgaffeln sitter i styrkronor av aluminium, varav den nedre är smidd och den övre gjuten för en perfekt styvhetsbalans som passar i många olika körförhållanden.
Bakdämparen kommer också från Showa och har separat gasbehållare har 190 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning och Pro-Link. Markfrigången är 210 mm.
Bromsarna består av dubbla tvåkolvsok med 310 mm wave skivor fram och enkolvsok med 256 mm skiva bak. Givetvis med ABS
Bland övrig modern elektronik finns en lättavläst 5-tums färgskärm med Hondas röststyrning för smarttelefon, LED-lampor runtom, självavstängande blinkers och nödbromsvarning. Modellen kommer även att säljas i en A2-version.

View attachment 478430


Utmärkt sammanfattning av de gamla modellerna!

När man bara läser den tekniska specen så är det tydligt att den nya 750-transalpen ligger mycket närmre CRF 1000 AfricaTwinnen, än vad 600/650 TransAlp gjorde mot gamla 750ATn
(RD 04 och speciellt RD 07)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En teori kan ju vara att den kategori som kör Transalp är ute och upplever världen.
Så dom har varken tid eller intresse av att sitta på ett forum, när man kan lägga mil på sitt äventyr istället.
Vi andra får hålla upp dom viktiga diskussionerna om hur man flyttar upp nummerplåten, och att alla hojar är för tunga, för dyra och har för klen motor.
Bara en tidig fredagstanke, helt utan stöd av alkohol :)
Det fanns ju andra forum där Transalper diskuterades mera. Typ XL-Forum. Jag skrev lite där när jag hade min Transalp bland annat.
Men numera är ju SportHoj mera aktiv plattform överlag och ett forum för alla hojar. Vi användare har ju insett att de flesta hojar kan vara roliga under rätt förutsättningar.
Så nu är nog en egen tråd även här rätt ?

Min XL650V hade väl rullat närmare 15 000 mil när jag sålde den. Största saken som behövde göras på den var ett vattenpumpsbyte. Så kvalitetsmässigt var den väldigt bra.

Jag skulle nog kunna tänka mig en helt ny XL750 nästa år. Den skulle kunna passa min syften bra. Teneren jag hade nyss körde jag mera asfalt än jag gjorde på grus och en Transalp skulle nog passa bättre för mina syften.
Vill inte riktigt gå upp till rena stor off-road stuket. Vill ju kunna köra lite aktiv grusväg ibland.
Men det mesta beror på priset.
En Triumph Tiger 850 sport börjar på 110 tusen
En Aprilia Tuareg 660 börjar på 125 tusen.
En Tenere går väl på 125-145 tusen. Den är mera off-road än Transalpen.
En KTM 890 Adventure börjar väl på 144 tusen och den är ju snäppet mera hard core.
Husqvarnas Norden 901 ligger ju på 150 tusen.
BMW F850 GS på 130 tusen.
En Africa Twin börjar på 170 tusen.

Jag är lite orolig vad Honda lägger sig på med denna. Honda brukar ju inte vara med i lågpriskriget direkt, men jag hoppas lite ändå.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inte så tokigt.

Jag gillar de gamla fram till -99. Vattenkylning och insprutning i all ära men designen blev inte bättre.
Dugliga hojar året runt och jorden runt. Jag har kollat rätt mycket på vie de motard på tuben. Franskarna och fransyskorna vet hur man roar sig. Kör på vintern, i alperna och alla fina grusvägar. Ingen grinar när de tappar hojarna eller om de blir leriga.

Den nya har parallelltwin. Helt rätt.
18” bak är ett plus.
Smal bak och lågt monterad ljuddämpare. Man kan montera packväskorna tajtare och symmetriskt. Ett plus. Antalet flodövergångar där man riskerar motorstopp och vattenfylld motor är begränsat.
Annars finns ju xt660 med dubbla skorstenar. Å en massa andra modeller där ljuddämparen sitter i vägen. Fast den är ju ur vägen på nyplöjd åker, vandringsleder eller geggiga stridsvagnsspår.

Inga skyddande ramrör framför motorn. Ett minus.
Blästerskydd i plast antar jag.
Bägge avgasrören under motorn, 21 cm i markfrigång. Duger väl på grus och för olika farthinder i förorterna. Men det ser lite ömtåligt ut. Det kanske finns hasplåt som tillval eller så kommer det från div tillbehörstillverkare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller priset så kostar ju en NC750X 89 900:- och en CB750 Hornet 89 900:-.
Så det finns kanske hopp om att XL750 Transalp hamnar under eller kring 100 000 strecket...?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Vet inte hur man länkar bilder men googla på Rothmans modellen!!! Alltså, jag dööör!:yoparty
Det är ju så den ska se ut från början. Helt plötsligt framstår ju
originalet som, ja ful eller nåt…
Kan nån lägga upp en bild?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vet inte hur man länkar bilder men googla på Rothmans modellen!!! Alltså, jag dööör!:yoparty
Det är ju så den ska se ut från början. Helt plötsligt framstår ju
originalet som, ja ful eller nåt…
Kan nån lägga upp en bild?
Tänker du på dekalkittet från Rubber Dust?

Transalp_15.jpg

Transalp_16.jpg

 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, den ser ju helt klart ut som en förvuxen cb500x.
Och skulle inte ha sett speciellt framåtsrävande ut 2005.

Förhoppningsvis blir det mer substans än vad designen skvallrar om.

Men det är lite synd, då Africa är en av de snyggare stora äventyrshojarna, och denna känns som något av en besvikelse i det avseendet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, den ser ju helt klart ut som en förvuxen cb500x.
Och skulle inte ha sett speciellt framåtsrävande ut 2005.

Förhoppningsvis blir det mer substans än vad designen skvallrar om.

Men det är lite synd, då Africa är en av de snyggare stora äventyrshojarna, och denna känns som något av en besvikelse i det avseendet.
Den kunde helt klart vara snyggare ?
Men effektskuttet tycker jag ger lite hopp om den. Visst är konkurrensen ganska hård och t.ex. KTM milsvida långt fram, men Transalpen är ju inte tänkt att konkurrera med KTM 890 Adventure heller.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top