Honda Transalp-tråden

Har du kört något på grusväg med den?
Hur kändes den där i så fall?
Har bara provat lite. Gravel läget har högsta tc -spinner inte alls.
(Är kanske till för den som är rädd för grus .)
Sport läget har lägsta tc ,drar iväg bra ,om det finns grepp, spinner lite.
Men User ,är läget där man kan stänga av tc , ha offroad Abs, eller stänga av Abs bak.
Jag har dock inte provat User läget än.
 
Utmärkt sammanfattning av de gamla modellerna!

När man bara läser den tekniska specen så är det tydligt att den nya 750-transalpen ligger mycket närmre CRF 1000 AfricaTwinnen, än vad 600/650 TransAlp gjorde mot gamla 750ATn
(RD 04 och speciellt RD 07)



Ryan sätter fingret på en massa grejer - hur Honda försöker bromsa kannibalismen mellan TA och AT på konstlat vis, och hur bullerregler kastrerar hojar.



Ryan måste vara den klyftigaste youtubern i sitt segment...
 
Ryan måste vara den klyftigaste youtubern i sitt segment..

Nä håller vi inte med om :) , Ryan Kanadensisk supernörds pretto! o inte kan han köra hoj heller...
 
Kollegans slog över på 10tmil i lördags på väg mot Sveriges nordligaste gästbok.
De valde tyvärr fel spår och hamnade i en stenhög istället :)
Men jäklar vilken kvalite det är på dem, en XL650V är det han åker runt på.
 
Ni som gillar Transor här, är det någon som monterat en svingarm från en Africa Twin på en Transalp 600?
Har förstått att det är en rätt vanlig modifikation. Frågan är om den passar rakt över, med länkage & broms & hela faderullan?
 
Lägre vikt lär det förhoppningvis vara, den är aluminium medan origianal är stål, sen påstås xrv- svingen vara någon cm längre med, vilket lär ge liite längre fjädringsväg.
 
Jamen då kör vi igen, nu är svingprojektet på is, däremot så råkade jag inhandla en africatwin-motor, i delar..
Det kan ju liksom inte skada med en större motor känner jag.
Har lyckats läsa mig till att den ska passa rakt in i min ram. Är det någon i detta avlånga land (på detta forum) som har gjort ett sånt byte?

Det jag undrar är om luftburken passar, (den övre delen som ansluter mot förgasarna) & om originalavgasrören passar mot AT-topparna.

Iom att motorn är i delar så kan jag inte prova, & jag vill inte handla delar innan jag vet vad som passar.
Tacksam för svar!
 
Efter diverse googlingar så visar det sig att man tydligen behöver övre luftburksdelen från AT, samt att avgasrören med bör vara AT.
Tror att jag bygger ett eget avgassystem istället. Annars är det nog bara expansionslärlet som får bo nån annanstans än bakom bakre cylindern, & den lilla detaljen att AT-motorn har en oljekylare som måste pregas in nånstans den med.
 
Back
Top