Honda Transalp-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den kunde helt klart vara snyggare ?
Men effektskuttet tycker jag ger lite hopp om den. Visst är konkurrensen ganska hård och t.ex. KTM milsvida långt fram, men Transalpen är ju inte tänkt att konkurrera med KTM 890 Adventure heller.
Ja, effekten ligger ju lite över nya vstromen som väl ör traditionellt den närmsta konkurrenten. Kåtten är mer hardcore, på gott och ont, också en rätt dyr maskin om man börjar plocka på tillbehör.
Vikten ligger ju ganska nära tenere, så ligger priset och karaktären på motor och fjädring rätt så kanske den kan konkurrera en del där också.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, effekten ligger ju lite över nya vstromen som väl ör traditionellt den närmsta konkurrenten. Kåtten är mer hardcore, på gott och ont, också en rätt dyr maskin om man börjar plocka på tillbehör.
Vikten ligger ju ganska nära tenere, så ligger priset och karaktären på motor och fjädring rätt så kanske den kan konkurrera en del där också.
Närmar de sig 890 Adventure i pris är den ju rätt körd.
Men nya Hornet går ju för 89 900 och skulle Transalpen hamna under 100 000 tror jag den har en bra potential.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Närmar de sig 890 Adventure i pris är den ju rätt körd.
Men nya Hornet går ju för 89 900 och skulle Transalpen hamna under 100 000 tror jag den har en bra potential.
Jag hoppas du får rätt!:tummenupp
Skulle den kosta 99 900 skulle jag byta ut min 2017 Africa Twin till en vit Transalp på en grisblink!
Dock tror jag mer på att man lägger sig i prisklassen runt 125... Tyvärr...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Närmar de sig 890 Adventure i pris är den ju rätt körd.
Men nya Hornet går ju för 89 900 och skulle Transalpen hamna under 100 000 tror jag den har en bra potential.
Under har jag extremt svårt att tro, Tenere'n verkar börja på 122 900. Mt-07 82 900. Så man kan ju tippa lite beroende på hur mycket man tror Transalp delar med Hornet kontra samma fråga Tenere/Mt-07.
Det är nog inte ett allt för modigt antagande att uppskatta att Transalp 750 hamnar någonstans mellan 119 900 & 129 900.

Även om en aggressiv prissättning någonstans runt knappa 110 är möjligt för att slå död på yamahas popularitet i segmentet.

Jag vågar dock slå vad om att du inte köper den under 100 lök.


Edit :värt att nämna är ju dock att Honda verkar få nästan 15 häst mer än Tenere, så för samma pris så kanske det är ett klipp ändå? Även om den kanske blir något mer landsvägsinriktad än Yamahan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Under har jag extremt svårt att tro, Tenere'n verkar börja på 122 900. Mt-07 82 900. Så man kan ju tippa lite beroende på hur mycket man tror Transalp delar med Hornet kontra samma fråga Tenere/Mt-07.
Det är nog inte ett allt för modigt antagande att uppskatta att Transalp 750 hamnar någonstans mellan 119 900 & 129 900.

Även om en aggressiv prissättning någonstans runt knappa 110 är möjligt för att slå död på yamahas popularitet i segmentet.

Jag vågar dock slå vad om att du inte köper den under 100 lök.
Jag tror inte heller den hamnar under 100. Jag tror Honda kan schabla till det och få den att kosta samma som en 890 Adventure, men hoppas kan man ju.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lingvalls i Gävle kanske vet,
026-280 15 30

Där kan du även boka ”en av de få som kommer till Sverige”.

Skriv gärna här vad de svarade.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Nån sommar vet när den nya transalpen kan tänkas komma till Sverige?
MC-Center i Vänersborg är ju Honda handlare.
Lär ju komma en demohoj där, om du inte vill köpa grisen i säcken.

Tror inte du kommer hitta ett bättre totalpris på ägandet än om du går till den butiken. Servicepriser och ledtider som är rejält bra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
MC-Center i Vänersborg är ju Honda handlare.
Lär ju komma en demohoj där, om du inte vill köpa grisen i säcken.

Tror inte du kommer hitta ett bättre totalpris på ägandet än om du går till den butiken. Servicepriser och ledtider som är rejält bra.
På blocket ligger den mellan 1234,- upp till en miljon... :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vad är det för "låda" som sticker ner under motorn? Oljetråget? Förklarar kanske varför man offrat nästan 10 cm i markfrigång genom att använda avgassystemet från Hornet.
tralp.jpg

Syns när man roterar hojen på Honda UK:s hemsida
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det för "låda" som sticker ner under motorn? Oljetråget? Förklarar kanske varför man offrat nästan 10 cm i markfrigång genom att använda avgassystemet från Hornet.
View attachment 478635

Syns när man roterar hojen på Honda UK:s hemsida
Ser ju onekligen ut att vara oljetråget. Lite udda form på det minst sagt. Skulle nog inte vilja köra i någon form av terräng utan hasplåt.
xl750_1.jpg
xl750_2.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Helt normalt, det finns många moderna motorer som ser ut sådär... t ex GSXR1000, Ducatis motorer, både V2 och V4, Yamaha R1 osv. Tror det är ett sätt att ha mycket olja, långt ifrån veven plus att man vill ha avgassystemet så tight som möjligt.

GSXR 1000.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Helt normalt, det finns många moderna motorer som ser ut sådär... t ex GSXR1000, Ducatis motorer, både V2 och V4, Yamaha R1 osv. Tror det är ett sätt att ha mycket olja, långt ifrån veven plus att man vill ha avgassystemet så tight som möjligt.

View attachment 478646
Tyckte mest den såg liten och lite för lång ut, men Honda vet nog ganska väl vad de håller på med.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tyckte mest den såg liten och lite för lång ut, men Honda vet nog ganska väl vad de håller på med.
Håller med om att det ser lustigt ut på en "offroadhoj"... :)
KTM 790/890 och Yamaha T700 har inte en sådan "låda" utan håller sig till platt design, vilket passar bättre för offroad. Den gamla R1 motorn hade inte heller en sån utan det är en ny designidé sen några år.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inte lustigt alls om TransAlpen fortfarande skulle vara en offroadhoj. Det är väl snarare en ”äventyrshoj”. Nu blev det en posörhoj.

21 cm i markfrigång. Om man slår i tråget så får man gå hem. Med hasplåten i plast får man gå hem. Tillhandahåller Honda promenadskor?
Med en kraftigare hasplåt i aluminium eller stål blir markfrigången 2-3 cm mindre. (Materialtjocklek plus mellanrum för bucklor och luftcirkulation.)
Ca 18 cm kvar för äventyr.
Som referens har TDM900 16 cm. Ingen jämförelse i övrigt.

Vad är en äventyrshoj ens? Vilken marknadsavdelning var först med det?
Simon says: -Följ John. Det är en sån ni ska ha nu.
Akta er för trottoarkanterna bara.
Tack gude gud för terrängkörningslagen.
Osv...
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Vad det gäller priset så kostar ju en NC750X 89 900:- och en CB750 Hornet 89 900:-.
Så det finns kanske hopp om att XL750 Transalp hamnar under eller kring 100 000 strecket...?

Skulle gissa på 129 900kr, T7:an ligger ju på strax över 120k nu. Skulle tro att Suzukis DL800DE landar på 119900-124900kr.

Hondan kommer vara slutsåld i hela landat innan julafton i år så ska man ha en bör man kontakta sin lokala återförsäljare. Kommer in ca 75 hojar i vår som ska fördelas på över 20 återförsäljare. Sen kommer det ev. in en laddning nästa höst igen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt normalt, det finns många moderna motorer som ser ut sådär... t ex GSXR1000, Ducatis motorer, både V2 och V4, Yamaha R1 osv. Tror det är ett sätt att ha mycket olja, långt ifrån veven plus att man vill ha avgassystemet så tight som möjligt.

View attachment 478646
Det är också högt och smalt, vilket är lite fattigmans-torrsump, bra om man vill hålla pickupen under olja, under lite större lutningar och våldsammare körning.

Men riktigt DÄR vill man ju inte ha det om man ska nöra hojen i terräng direkt...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Wow, ni har verkligen snöat in på körning av alla möjliga underlag utom då asfalt som jag själv föredrar.
Om man kollar reklamfilmen som tillverkaren har skapat så visas det i vilka miljöer hojen är tänkt att användas i, vill man utmana ödet kan det bli att man får gå hem.

Transalp är ingen hoj för skogen i mina ögon.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Wow, ni har verkligen snöat in på körning av alla möjliga underlag utom då asfalt som jag själv föredrar.
Om man kollar reklamfilmen som tillverkaren har skapat så visas det i vilka miljöer hojen är tänkt att användas i, vill man utmana ödet kan det bli att man får gå hem.

Transalp är ingen hoj för skogen i mina ögon.
För kallt att köra sporthoj nu, så då är det ok att diskutera skogs- och grusleksaker. ?
Fast transalpen visade sig vara en asfalthoj i äventyrskläder. Ungefär som en 2-hjulsdriven SUV.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top