Elbil eller inte?

Absolut, men skall man lägga mil på den så är det inte lika roligt längre. 5000 mil/år då är det 120.000 spänn bara i soppa, lägg till liten+stor service - på de där knappast under 30.000 tillsammans.

150.000/år bara i bränsle och service. Kanske går något sönder? TCO är lurigt.

Med vänlig hälsning,
Ganska snävt scenario i Sverige tror jag, medelbilisten kör väl 1500 mil per år. Men skitsamma egentligen, var och en får räkna på sitt behov. Jag kör bil ungefär 1000 mil per år privat, så för mig är dina 5000 mil fem års körning.

Batteribilar kan väl också gå sönder räknar jag med och behöver service? Och ström är inte gratis (jag får betala ungefär 3:50 per kWh med destinationsladdning (läs långsam) hemma.

Men den mest avgörande faktorn för mig är vad jag vill ha. Jag är inte så imponerad över nya bilar, oavsett drivmedel. Fula, tunga, tråkiga med alldeles för mycket onödig teknik. Trist utveckling tycker jag, men med en stor skopa förståelse att många verkar älska all teknik, skärmar och touchknappar.

Ganska snävt scenario i Sverige tror jag, medelbilisten kör väl 1500 mil per år. Men skitsamma egentligen, var och en får räkna på sitt behov. Jag kör bil ungefär 1000 mil per år privat, så för mig är dina 5000 mil fem års körning.

Batteribilar kan väl också gå sönder räknar jag med och behöver service? Och ström är inte gratis (jag får betala ungefär 3:50 per kWh med destinationsladdning (läs långsam) hemma.

Men den mest avgörande faktorn för mig är vad jag vill ha. Jag är inte så imponerad över nya bilar, oavsett drivmedel. Fula, tunga, tråkiga med alldeles för mycket onödig teknik. Trist utveckling tycker jag, men med en stor skopa förståelse att många verkar älska all teknik, skärmar och touchknappar.

Ja precis, gillar även jag äldre bilar på det viset men kan man ladda hemma för 70 öre/kWh så är det annat…

Med vänlig hälsning,

Det är just det som är poängen. Låt någon annan ta den smällen. Få en trevlig V8 för småpengar. Slipp skärmar och massa pip.

Men visst, tycker man att Teslan är fet så är det ju en annan femma. Men jag hade mycket hellre suttit i Mercan med V8 och varit den ekonomiska vinnaren i jämförelsen. Win win.

Nä men det är ju då elbil är aktuellt… kalkylen blir bra på elbil om man kör många mil. Knappast annars.

Med vänlig hälsning,
Kalkylen blir bra OM man köper en som redan rasat. Vilket alla elbilar tenderar att göra. Även EQS. Nåt så in i. Problemet är väl att färre och färre tar den smällen ju mindre bidrag det finns?

Det är klart att det blir billigare att åka i gammalt skrot om man knappt använder bilen. Jag är nere i 3500 mil per år med bilen jag kör till jobbet. Var tretusende mil ska den servas och sist kostade det 2143:-.
Det är sjukt dyrt att försäkra den. Minnet påstår 14000:-/år. Den drar över 2kWh/mil så det är väl tre kronor för elektronerna.

Det är klart att det blir billigare att åka i gammalt skrot om man knappt använder bilen. Jag är nere i 3500 mil per år med bilen jag kör till jobbet. Var tretusende mil ska den servas och sist kostade det 2143:-.
Det är sjukt dyrt att försäkra den. Minnet påstår 14000:-/år. Den drar över 2kWh/mil så det är väl tre kronor för elektronerna.
”Gammalt skrot”. Blir en bil skrot bara för att den är gammal?

”Gammalt skrot”. Blir en bil skrot bara för att den är gammal?
Nä, men det krävs väldigt lite problem för att även en statuspryl ska bli A-traktor när den kommit till åren.

Jag behöver ha en hyfsat tillförlitlig bil och kan inte ha den trasig i flera veckor för att något saknas på närmsta varuhus.

Nä, men det krävs väldigt lite problem för att även en statuspryl ska bli A-traktor när den kommit till åren.

Jag behöver ha en hyfsat tillförlitlig bil och kan inte ha den trasig i flera veckor för att något saknas på närmsta varuhus.
Funderar seriöst på att bakåtkonvertera till en W210 med OM606. Delar finns och inga gizmogadgets som spökar.

Funderar seriöst på att bakåtkonvertera till en W210 med OM606. Delar finns och inga gizmogadgets som spökar.
Det tråkiga med W210 är att de rostar ofantligt bra. Sämsta bilen Mercedes gjort i det avseendet, åtminstone i modern tid. Lömskt rostar dom också, och farligt, fjäderinfästningar fram som helt plötsligt ger sig tex.

En av anledningarna till varför man väldigt sällan ser dem.

När jag lumpade så dealade min lumparpolare (som sysslade med bilar i Stockholm) ihop sig med en kille i Kalix?

Stockholmaren skulle samla på sig så många motorer som möjligt ur upprostade Mercedesar i stockholm, Killen i Kalix? skulle byta mot två fräsha karosser med slutkörda motorer från Norrbotten.

Jag vet att det blev en resa i alla fall, men kanske flera

Vi hade även en gubbe här i stan som på löpande band renoverade MB dieslar, han hade utbytes system på dom, man körde dit sin mercedes på morgonen och hämtade den med en nyrenoverad motor på eftermiddagen, ville man promt ha sin egen motor renoverad fick man hämta den dagen därpå

Taxibilarna gick 30 000 mil på en motor, privatägda lite mer, för på den tiden stannades aldrig motorn i en taxi av under en arbetsdag, den stod på tomgång....

Jag vet inte om det var i den här tråden vi pratade om solidstate batterierna som alltid verkar vara 5 år bort från lansering....

"Toyota har siktet på att lansera den första elbilen med solid state-batterier omkring 2027 till 2028."

Så nu kanske dom ska vara tre år bort dom närmaste 10 åren... Great success!

Jag vet inte om det var i den här tråden vi pratade om solidstate batterierna som alltid verkar vara 5 år bort från lansering....

"Toyota har siktet på att lansera den första elbilen med solid state-batterier omkring 2027 till 2028."

Det största problemet blir väl att reda ut vilken förkortning vi ska ha på tekniken. SS-batteri är nog inte legio än. 😂

Man får ju ändå ge Toyota cred för deras extremt banbrytande innovation inom marknadsföring, nu när dom går från ”fem år bort” till ”tre år bort”!

Ett antal företag körde två år redan för tre år sedan. Från 2022-08-22.

Här är batteritekniken som flera biltillverkare lanserar om två år

Volkswagen Group är en av de biltillverkare som uppger att de under 2024 kommer ha produktionsklara elbilsbatterier byggda på den nya ”solid state”-tekniken.
[..]
Fyra av dessa företag är biltillverkarna VW Group, Toyota, Ford och Nissan vilka också säger sig vara klara att lansera sina solid state-batterier redan under 2024.

Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h