Elbil eller inte?

Ja jag har ju själv haft en… fick nästan precis 80% av nypriset efter 2,5 år och 10.200 mil. Tesla 3 P köpt ny 2019 för 607.000 och såld för 485.000 2022. Regel? Nej.

Andrahandsvärdet beror helt på hur marknaden ser ut då man skall sälja den. Och har väldigt lite med bränslet att göra. Dyra bilar faller mer både i procent och kronor eftersom de ofta utrustas extra och de pengarna får man i stort sett aldrig tillbaka. Ändrar staten på förutsättningarna med skatt, bränslepriser etc påverkas andrahandsvärdet mycket. Osv.

Med vänlig hälsning,
Köp en Koenigsegg ny 9milj. Såld 6 år senare för 12milj. Finns alltid undantag. Winning!

Det är precis min poäng. Och det beror inte på ”el”, ”bensin” eller ”diesel”…

Med vänlig hälsning,
Finns nog väldigt få undantag vad gäller elbilar. Ja nådens år 2021 när det fanns bidrag och sviniga bränslepriser fick folk fnatt. Men det var knappast tal om en frisk marknad. Dieselbilar säljs snabbare än något annat, elbilar ligger i lager längst, med störst värdetapp. Det är nog inga revolutionerande konstateranden.

Jag räknar kallt med att det ska finnas 3 år gamla elbilar med 3-5000 mil på mätaren för ~100k om ungefär 3 år

Dom bilarna kostar ~300 nya nu, så en värdeminskning med 2/3

Det är fullt möjligt, men det kräver förutom den normala värdeminskningen till 1/2 att det sker lite utveckling på batterisidan.
Händer det något stort med batterier kanske dom blir ännu billigare.

Vem fan vill ha en 3 år gammal bil som laddar 20-80% på en halvtimme och har en räckvidd på 15-20 mil om det har kommit bilar som laddar 0-100% på 7 minuter och har en räckvidd på 60 mil? (alternativt har den ett litet batteri med räckvidd på 30 mil och laddar ännu snabbare)
Dagens elbilar blir direkt förpassade till möjligen andrabilar den dagen.

På ICE sidan förväntar jag mig inga fler revolutioner, om 3 år ser dom nog ganska likadana ut rent tekniskt, det är bara internt bling som blir omodernt.

Last edited:
Jag räknar kallt med att det ska finnas 3 år gamla elbilar med 3-5000 mil på mätaren för ~100k om ungefär 3 år

Dom bilarna kostar ~300 nya nu, så än värdeminskning med 2/3

Det är fullt möjligt, men det kräver förutom den normala värdeminskningen till 1/2 att det sker lite utveckling på batterisidan.
Händer det något stort med batterier kanske dom blir ännu billigare.

Vem fan vill ha en 3 år gammal bil som laddar 20-80% på en halvtimme och har en räckvidd på 15-20 mil om det har kommit bilar som laddar 0-100% på 7 minuter och har en räckvidd på 60 mil? (alternativt har den ett litet batteri med räckvidd på 30 mil och laddar ännu snabbare)
Dagens elbilar blir direkt förpassade till möjligen andrabilar den dagen.

På ICE sidan förväntar jag mig inga fler revolutioner, om 3 år ser dom nog ganska likadana ut rent tekniskt, det är bara internt bling som blir omodernt.
Ja det borde isf kunna konkurrera bättre med gamla dieslar än idag.

Teslan i garaget kommer få gå tills den inte är värd att hålla liv i. Den har redan förpassats till pendlar-harv. Men laddar 5-80 på runt 25min och ger runt 30mil räckvidd så än så länge är den hygglig

Dom bilarna kostar ~300 nya nu, så en värdeminskning med 2/3
Mycket optimistiskt enl mig, så snabbt blir de inte föråldrade
Tror mer på 50% värde ca 150k.

Mycket optimistiskt enl mig, så snabbt blir de inte föråldrade
Tror mer på 50% värde ca 150k.

Du glömmer bort att det är dom idag billigaste bilarna, med redan idag kort räckvidd, långsam snabbladdning och dåliga långfärdsegenskaper.

Dvs dom som först trycks ut från marknaden när något händer och alla ska byta upp sig.

Jag har ännu inte sett någon pundar-Leaf, men det kommer, var så säker....

Du glömmer bort att det är dom idag billigaste bilarna, med redan idag kort räckvidd, långsam snabbladdning och dåliga långfärdsegenskaper.

Dvs dom som först trycks ut från marknaden när något händer och alla ska byta upp sig.

Jag har ännu inte sett någon pundar-Leaf, men det kommer, var så säker....
Leafarnas batterier dör ju innan de kommer ner i pundarpriser, och utan batteri så är det ju inget att ha för pundare. Däremot har jag sett en foodora-leaf. Pizzabilar är ju ett annat sånt där läge där de körs tills det rasar, och så köps nästa lik. :hihi

Leafarnas batterier dör ju innan de kommer ner i pundarpriser, och utan batteri så är det ju inget att ha för pundare. Däremot har jag sett en foodora-leaf. Pizzabilar är ju ett annat sånt där läge där de körs tills det rasar, och så köps nästa lik. :hihi

Här kör skräpmatsleverantörerna Kia Soul, jag vet inte om dom är elektriska, men jag hoppas det.

Jo, det är sant, ingenting blir nog dåligt åt en pundare, förutom förutom Ford Scorpio/Sierra, det måste finnas ett hemligt ford-lager i ett bergrum någonstans, för det verkar alltid finnas en till att få tag på

Till Leaf köper man väl eftermarknadsbatterier?

Med vänlig hälsning,

Till Leaf köper man väl eftermarknadsbatterier?

Med vänlig hälsning,
40 papp är ändå lite dyrare än pundarpris.

Nyheter
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!