Biltemas olja?

Duuuuuh.

Alltså allvarligt. Byta olja är slabbigt men bland det enklaste man kan göra med en motorcykel. På de flesta inklusive filterbyte.

Bara FUCKING GÖR DET.

Titta på olja och avgöra motorns slick är en övning för stålmannen som har superduperextra+syn.

Resten av oss följer manualen.

Det är väl Motul eller Motorex kanske som erbjuder analys av oljan.
Troligen dyrt men har man någon exklusiv motor kanske det är värt det.
Antar att det ska vara deras motorolja i oxå.
Så vill man nörda så finns verktygen.

Last edited:
Det är väl Motul eller Motorex kanske som erbjuder analys av oljan.
Troligen dyrt men har .an någon exklusiv motor kanske det är värt det.
Antar att det ska vara deras motor i oxå.
Så vill man nörda så finns verktygen.
Jajjemen.

Men om man inte tävlar så räcker det att byta olja. Ofta om man kör hårt. Ganska ofta annars. :)

Bytte olja här i kväll på min Caballero. Det blev Biltemas 34-038 som är en helsyntet "Racing" 10W-40, API SM. Provkörde en del efteråt på både motorväg och långsamt, och oljan känns bra i växlingen, känner ingen skillnad från tidigare Motul 5100 delsyntet 10W-50.

Jag tror jag ska vara nöjd med oljan. Den var ganska prisvärd också.

IMG_5537.JPG

Raffinerar de själva? Ser inget om det i dokumentet?
Sökte lite snabbt på nätet och hittade att OKEA "utforskar, utvecklar och producerar olja och gas, men raffinerar den inte själv" samt att "Bangchak Corporation, en stor aktieägare i OKEA, driver ett raffinaderi, Bangchak Phra Khanong Refinery, i Thailand".

Tittar man på Biltemas flaskor/dunkar så står det "Made in Europe", så jag vet inte? Kanske fraktas oljan till Europa där den tappas på flaska/dunk och därför ses som "tillverkad" här?

Sökte lite snabbt på nätet och hittade att OKEA "utforskar, utvecklar och producerar olja och gas, men raffinerar den inte själv" samt att "Bangchak Corporation, en stor aktieägare i OKEA, driver ett raffinaderi, Bangchak Phra Khanong Refinery, i Thailand".

Tittar man på Biltemas flaskor/dunkar så står det "Made in Europe", så jag vet inte? Kanske fraktas oljan till Europa där den tappas på flaska/dunk och därför ses som "tillverkad" här?

Kanske flaskan är tillverkad i Europa? :va

Med vänlig hälsning,

Ja vill man ha svensk olja får man handla den på OK 🤣

Angående detta med att köpa Biltemas oljor.

Motul 7100 4T 10W–40 kostar ~153 kr/litern, Castrol Power 1 Ultimate 4T 10W–40 kostar ~112 kr/litern och Biltema Racing 10W–40 kostar ~82 kr/litern, samtliga när man köper dunk på 4 liter.

Min hoj behöver 2.6 liter olja så ett oljebyte kostar ~213 kr (Biltema), ~291 kr (Castrol) samt ~398 kr (Motul).

Manualen säger att man ska byta olja vid 1000 mil men eftersom olja är en så viktig del av av motorn och dess livslängd så byter jag vid 500 mil.

Så vid 1000 mil när jag har gjort två oljebyten har jag spenderat ynka 370 kr mer på Motuloljan än om jag skulle valt Biltema.

Med Motul (eller Castrol) så vet man att man får en väl beprövad och bra testad olja. Vad får man när man köper Biltema? Varför vara så dumsnål? Olja är det sista man bör snåla med, åtminstone om ni frågar mig.

Jag använde Biltema mc delsyntet i flera år innan andra alternativ dök upp. Mätt upp kamaxlar och dyligt efter antal tusen mil och hittade inget slitage alls i princip.

Dock alltid bytt varje höst oavsett mil.

Jo, jag vet att de byter leverantör stup i kvarten men just oljans kvaliet har jag aldrig haft problem med.

Vem är jag? -Ingen.
En 47-åring med en 18 år gammal Hayabusa

Last edited:
En olja testad och certiffierad enligt JASO och API. Det står liksom på förpackningen.
Nej, den är vare sig testad eller certifierad av JASO, utan möter bara på pappret specifikationerna. Det Biltema gör är att "självcertifiera" enligt JASO T903-standarden genom att lova JASO att oljan testats av Biltema och att den uppfyller standardens friktions- och kvalitetskrav. JASO litar tyvärr blint på tillverkarna som gör detta och ger dem tillåtelse att använda deras logga. Samma med API.
Jag använde Biltema mc delsyntet i flera år innan andra alternativ dök upp. Mätt upp kamaxlar och dyligt efter antal tusen mil och hittade inget slitage alls i princip.
Vilket bara säger att oljan fungerade. Säger inget om hur bra eller dåligt den presterade i förhållande till andra oljor.

Allt med Biltemas oljor i diskussioner är bara rena gissningar, tyckande och troende.
Tröttsamt och allt utom egna erfarenheter passar hos skvallertanter.
Bästa oljan?
Nej det kan vi utgå från att den inte är.
Kass olja som många kläcker ur sig baserat endast på troende?
Högst tveksamt, massor med människor använder deras olja till både bil och mc och är hur nöjda som helst.

Även om oljan tillverkas i samma fabrik som en annan märkesolja så är det skillnad. När Statoil (Fuchs) tillverkade oljan så var en skillnad till exempel att olika additiv tillsattes till märkesoljan och biltemaoljan hade mindre av dessa. Additiv kan påverka oxidationsstabilitet, sotbildning, förbättrar filtrering i oljefiltret. Jag vet inte hur det är nu men jag anar att det är samma sak. Denna observation har jag gjort runt 2009 när jag själv var på fabriken i nynäshamn och jag har jobbat med olja större delen av mitt yrkesliv på andra ställen :)

Notera att åtminstone bilfabrikanter ofta har egna godkännanden utöver API.
Detta beror på att man inte tycker API är tillräckligt. Det är ju minkrav och inget annat.
Om man har problem med något så är oljan det första man funderar på.
Anledningen till det är flera.
-Det är det enda sättet man kan påverka redan levererade produkter då olja byts frekvent.
-Normalt den absolut billigaste åtgärden.
-Kunden tar kostnaden för dyrare olja, dvs man behöver inte snåla med tillsatser på samma sätt som sen som lever på att sälja till lägsta literpris.

Sedan går det ofta bra men lågprisolja i m
de flesta fall, speciellt om man byter lite oftare och inte stressar applikationen.
Jag misstänker att tillverkaren av varuhusoljorna kokar ihop det billigaste man törs utan att riskers bli stämd. Det är ju varuhuset som skyltar med sitt varumärke, inte den som levererat oljan.

Sedan är det upp till var och en att efter kassa och tro att välja vad man tycker är bäst i det enskilda fallet.

Last edited:
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...