Harley Davidson m fl glidarhojar

Aha? Ok, men vad är meningen med att trimma en Harly då?

Jag tror nog att det är att få den att gå som den har potential till. De är inte byggda för maxprestanda utan för att låta och gå på ett trivsamt vis och de flesta vill nog ha en motor som mår bra och inte är onödigt strypt.

Ni som är äldre kommer ihåg känslan när pluggen var dragen på Puchen eller när man satte trekanalare på Suzukin. Plötsligt bara ahaaa det är såhär den borde gå…


Med vänlig hälsning,
 
Ni som är äldre kommer ihåg känslan när pluggen var dragen på Puchen eller när man satte trekanalare på Suzukin. Plötsligt bara ahaaa det är såhär den borde gå…
(Off topic)
Fattar. Har upplevt båda ”sensationerna”. Hade både Suzuki (inlöst efter närkontakt med en smitare i en Citroën GS) och en gul Dakota.
 
Jag misstänker att stage 2 är goldilockzonen? Då har man eliminerat kompromisserna som miljödirektiven tvingat fram men inte bytt bokstavligen halva motorn menar jag.

Samt tagit sig till gl1500-prestanda (den hade 100 hästar vill jag minnas) vilket faktiskt inte är slött för den motorcykeltypen -- det är inte, och ska inte heller vara, sporthojar.

Min Honda Shadow har tror jag 50 hk. Det är i minsta laget i uppförsbackarna om man åker två och inte gillar att växla ner. Guldvingar har inga sådana olater (bara andra :) ).
 
Finns ju grejer att sätta dit själv för att få coolare ljud. Denna var ju helt ok



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Finns ju grejer att sätta dit själv för att få coolare ljud.
Ja, det finns väldigt många olika avgasrör att välja av, har jag sett för just Harly. Det som satt på mitt är ett Vance & Heins, sen om man gjort nåt med luftintaget vet jag inte, det ser original ut men så har jag inte kollat själva filter-elementet / den där silen.

Köpte min begagnad så förra ägaren har väl fått grejer gjorda på den. Den ska tydligen vara 'mappad' också. Så nu vet jag inte hur många hästar min Dyna har, den har hur som helst en jäkla skjuts jämfört med allt jag kört tidigare.
 
Harley Davidson har kraft på annat sätt. Men folk som inte kört Harley dömer alltid ut dom. Att argumentera om det på internet är som att äta banan med rövhålet. Det går inte och en helt perfekt banan blir förstörd.
 
Harley Davidson har kraft på annat sätt. Men folk som inte kört Harley dömer alltid ut dom. Att argumentera om det på internet är som att äta banan med rövhålet. Det går inte och en helt perfekt banan blir förstörd.
Ja, jo så var det med mig. Jag äter inte banan då, men jag hajar analogin. Nej man måste provköra helt enkelt. Annars vet man aldrig hur det är.

Min Shotgun 650 var ju redan en slags glidarhoj så jag har ofta tänkt ".. om jag byter den mot en Harly... ?" men så slutade det alltid med ".. byta olja på tre ställen, aldrig!" Dock blev det en Harly ändå efter den där gubben tipsade mig att ta en sväng till Pauls Motor. Nästan lite kusligt rätt också, min Dyna stod just närmast kaffemaskinen, och kaffe var mitt första mål där ute i hoj-havet 😶
 
Men den är kanske för tokig och jag är väldigt tveksam till om den där ensamma bromsskivan och Harleys ram klarar av att hantera den hävdade effekten.
Gå till stället och provkör först, så klart. Och om hojen känns skön och ni trivs så köp. Det är så jag brukar göra. Den ser ju fin ut. Och 100HP? Du kanske kan använda den som traktor på dina ägor ibland ? 😁 Men då får du byta till offroad-däck.

Det där luftfiltret kanske behöver skärmas av från vatten. Det ser aningens utsatt ut bara så där med kaffefiltret utanpå.
 
Gå till stället och provkör först, så klart. Och om hojen känns skön och ni trivs så köp. Det är så jag brukar göra. Den ser ju fin ut. Och 100HP? Du kanske kan använda den som traktor på dina ägor ibland ? 😁

Det där luftfiltret kanske behöver skärmas av från vatten. Det ser aningens utsatt ut bara så där med kaffefiltret utanpå.
Silar vattnet sen används det för kylning. No problems 💪😆
 
Det är väl knasigt med sportster dock att man inte sitter som på en sporthoj. Fotpinnarna är för långt fram.
 
Ja, jo så var det med mig. Jag äter inte banan då, men jag hajar analogin. Nej man måste provköra helt enkelt. Annars vet man aldrig hur det är.

Min Shotgun 650 var ju redan en slags glidarhoj så jag har ofta tänkt ".. om jag byter den mot en Harly... ?" men så slutade det alltid med ".. byta olja på tre ställen, aldrig!" Dock blev det en Harly ändå efter den där gubben tipsade mig att ta en sväng till Pauls Motor. Nästan lite kusligt rätt också, min Dyna stod just närmast kaffemaskinen, och kaffe var mitt första mål där ute i hoj-havet

För egen del har jag inget att jämföra med, då jag bara kört HD hittills Om ett par veckor ska jag köra trafikskolans Yamaha MT07, ska bli kul att känna hur den känns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
För egen del har jag inget att jämföra med, då jag bara kört HD hittills Om ett par veckor ska jag köra trafikskolans Yamaha MT07, ska bli kul att känna hur den känns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den kommer kännas overkligt lättkörd med en mesig motor som låter mindre än din grannes dammsugare.
 
Det innebär alltså att den 1,7 liter stora motorn skulle få 120 hk, dvs en litereffekt på 70 hk. Dvs som en BMW R100 RS från 1978.

120 hk på 300 kg är absolut ingenting att skriva hem om, en vanlig Goldwing från 1990-talet ligger väl i de häradena…


Med vänlig hälsning,
Ja jo jå, du har typ rätt. Men ändå inte. En harry med 120hjulhästar går hysteriskt bra.
Min Harry är helt orginal med orginal igenpluggad luftburk. Dvs typ 70hk på bakhjulet. Den är inte det minsta trött. Förens vid typ 150kmh. Med 131cui cylindrar och kam så får dem cirka 120hk och ungefär 200nm i vrid. Då går dem riktigt bra faktiskt. Typ så man åker ifrån en sporthoj som försöker hålla ner framhjulet. 😂
 
Ja jo jå, du har typ rätt. Men ändå inte. En harry med 120hjulhästar går hysteriskt bra.
Min Harry är helt orginal med orginal igenpluggad luftburk. Dvs typ 70hk på bakhjulet. Den är inte det minsta trött. Förens vid typ 150kmh. Med 131cui cylindrar och kam så får dem cirka 120hk och ungefär 200nm i vrid. Då går dem riktigt bra faktiskt. Typ så man åker ifrån en sporthoj som försöker hålla ner framhjulet.

Jag gissar att man i så fall har en acceleration (upp till 100 iaf) som är bättre än valfri sporthoj, just för att man inte behöver tänka på att hålla ner framhjulet… :) Lite som första generationens Vmax.
Och trött är nog inte känslan, tvärtom.

Men vill man ha ”snabb” hoj är det kanske andra segment man tittar i likt förbannat.

Och oftast är det ju effektkurvan som är mer intressant än toppen.


Med vänlig hälsning,
 
För egen del har jag inget att jämföra med, då jag bara kört HD hittills Om ett par veckor ska jag köra trafikskolans Yamaha MT07, ska bli kul att känna hur den känns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
”There’s no replacement for displacement.”

Dvs det är lätt att vänja sig vid kubik och det är beroendeframkallande. Man tycker sen att annat känns futtigt och surrigt, händer inget när man gasar, typ.

Om du ser förbi den känslan kan du kanske se andra kvaliteter med den lilla yamman. Hanterbarheten och att du är herre över hojen t ex. Sett många där det ser åbäkigt ut och de ser mest rädda ut för vad en stor, bänglig och vridstark hoj ska ta sig till.

Jag tror du kommer uppfatta den som extremt smidig, lättkörd och lite löjlig. Den har en märklig körställning som skänker kontroll, vilket du vill ha på uppkörning.

Du lär uppleva det mesta som enkelt på den, så det ger dig ett övertag om du behärskar övningarna på en ändå svårare hoj. Vad som sen känns bäst vet du ju själv.

Jag gillar radfyra med bra mellanregister. Works everytime.
 
Back
Top