Harley Davidson m fl glidarhojar

Hoppar in i denna tråd, hopplöst förtjust i HD som jag är

Nybörjare med en Nightster Special till att börja med. Är dock väldigt sugen på en Heritage eller kanske en Low rider.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur är bromsarna på Nightstern? Det ser undermåligt ut med en enkel skiva. Men, kanske funkar? Sugen på nåt sportigt men ändå Harley. Men vill helst både kunna klara en kurva med en bump och sen kunna stanna. Utan att varken flyga av vägen eller rullar över i fel fil i en kurva pga sopiga bromsar.

Hur är bromsarna på Nightstern? Det ser undermåligt ut med en enkel skiva. Men, kanske funkar? Sugen på nåt sportigt men ändå Harley. Men vill helst både kunna klara en kurva med en bump och sen kunna stanna. Utan att varken flyga av vägen eller rullar över i fel fil i en kurva pga sopiga bromsar.

Nu är ju jag nybörjare iofs…jag har dock kört ca 30 mil hittills. Provat panikbromsa några gånger i hög fart. Upplever att bromsarna tar ganska bra och ”lagom”. Det är ju Brembo och ABS trots allt. Men, jag har ju inte så mycket att jämföra med…

Kollar man alla tester på YouTube av hojen så är det ingen som klagat vad jag sett iallafall.

Min erfarna handledare som testat hojen ganska rejält tyckte bromsarna var riktigt bra.

Jag har blivit riktigt förtjust i hojen i övrigt. Låg tyngdpunkt, väldigt förlåtande och låg sitthöjd. Bekväm o skön att köra. Motorn gillar att varvas, men har ändå rätt bra bottenvrid. Går att busa rejält med denna hoj, rätt mycket att köra med.

Det enda jag kan ”gnälla” lite på hittills är väl att den går ganska tyst. Låter absolut inte som en Harley, även om man hör att det är en v-twin. Ljudet kommer till sin rätt efter typ 4500 varv och uppåt, då motorn vaknar till rejält!
ae12ae62794fa5b11fa29456f3962b85.jpg

Jag åkte färjan från Rindö till Gustavsberg tidigare idag och hamnade bakom två Harley Parkinson därifrån. Det var länge sen jag kände så kraftig lukt av oförbränd bensin. Det stack i ögonen.
Antar att det inte var årets modell.

Jag såg att klipp på youtube igår, från USA, där en bil svänger ut framför en Harley (traditionell softtail) varpå snubben panikbromsar och låser upp bakhjulet och åker sidledes in i bildörren.
Någon i kommentarerna hade frågat "Doesn't Harelys come with front brakes too?"

Antingen fungerade den inte, eller så använde han den inte alls..
Jag gissar på det senare, harleyfolk kör som mopedister bara med bakbroms...

Nu är ju jag nybörjare iofs…jag har dock kört ca 30 mil hittills. Provat panikbromsa några gånger i hög fart. Upplever att bromsarna tar ganska bra och ”lagom”. Det är ju Brembo och ABS trots allt. Men, jag har ju inte så mycket att jämföra med…

Kollar man alla tester på YouTube av hojen så är det ingen som klagat vad jag sett iallafall.

Min erfarna handledare som testat hojen ganska rejält tyckte bromsarna var riktigt bra.

Jag har blivit riktigt förtjust i hojen i övrigt. Låg tyngdpunkt, väldigt förlåtande och låg sitthöjd. Bekväm o skön att köra. Motorn gillar att varvas, men har ändå rätt bra bottenvrid. Går att busa rejält med denna hoj, rätt mycket att köra med.

Det enda jag kan ”gnälla” lite på hittills är väl att den går ganska tyst. Låter absolut inte som en Harley, även om man hör att det är en v-twin. Ljudet kommer till sin rätt efter typ 4500 varv och uppåt, då motorn vaknar till rejält!

Dessa hojar har 35cm lång katalysator som fullständigt förstör dess karaktär. Och ljudet. Man kan även montera insugstrattar från en pan america och tillsammans med mappning så bör det ge cirka 120 hjulhästar

Vid panikbroms är det vanligt att man instinktivt trycker på fotbroms endast. Inte bara på Harleys.

Det är väl för att den har en modern motor och inte Harleys gamla feldesignade motor. Ungefär som en Porsche 911 ju är ett ok Porsche måste bära för att kunna kränga sina bilar till farbröder som tror dom är 20.

Det enda jag kan ”gnälla” lite på hittills är väl att den går ganska tyst. Låter absolut inte som en Harley
Ja, det är för att den inte blivit "öppnad". Det gör du genom att byta avgasrören, kanske räcker med bara ljuddämparen, eller där katalysatorn sitter. Sen kan du dämpa ljudet lite om du vill med dessa "db-killers", då har du redan ljudet, men aningens dämpat så att du inte låter så högt.

Harly erbjuder normalt 4 steg eller 'stages' på trimningen av motorn. Första steget är att just byta ut avgasrören, och samtidigt sätta på ett luftfilter med högre flöde, då kan motorn 'andas' bättre och du får det där harley-ljudet.

Jag googlade på ämnet och fick det väldigt utförligt förklarat. Så länge du inte vill köra dragracing eller annat extremt med din harley, så nöj dig med steg #1 bara, då låter den kul och kör som en harley ska. Resten tror jag är overkill då det omfattar ingående modifiering av motorn.

• Stage 1:
    This foundational upgrade focuses on improving airflow by replacing the air intake and exhaust system and adjusting the fuel delivery system (tuning). Stage 1 results in increased horsepower and torque, a deeper exhaust note, and improved throttle response.
  • Stage 2:
    This stage builds upon Stage 1 by adding a camshaft upgrade, which alters valve timing to further enhance airflow and power. Stage 2 kits often include upgraded fuel injectors and a remap of the Electronic Control Unit (ECU). This results in a more significant increase in horsepower and torque compared to Stage 1.
  • Stage 3:
    This stage typically involves installing a big bore kit, which increases the engine's displacement and compression, along with other performance-enhancing components. Stage 3 upgrades often include high-performance camshafts, valve train upgrades, and an upgraded exhaust system.
  • Stage 4:
    This is the highest level of performance upgrade available from Harley-Davidson, often involving high-performance cylinder heads, a larger throttle body, and other modifications to maximize airflow and power. Stage 4 upgrades deliver the most significant gains in horsepower and torque, particularly at higher RPMs.
Mer detaljerat beskrivet > här <

Last edited:
Vet inte om cycletune är riktigt sanna här, kanske, enligt dom så påverkas motorns prestanda med varje steg så här.

stages.png

Det skulle innebära att tex min 2015 Dyna WG med ~80HP skulle med 4e steget ge 120HP (80+40), om jag nu räknat rätt. Vilket betyder att min 300 kg tunga hoj skulle ha över 120 hästar. Inget jag vill sitta på, tror jag. Jag har blivit kallad galen, men aldrig självmordsbenägen.

Vet inte om cycletune är riktigt sanna här, kanske, enligt dom så påverkas motorns prestanda med varje steg så här.

View attachment 518392

Det skulle innebära att tex min 2015 Dyna WG med ~80HP skulle med 4e steget ge 120HP (80+40), om jag nu räknat rätt. Vilket betyder att min 300 kg tunga hoj skulle ha över 120 hästar. Inget jag vill sitta på, tror jag. Jag har blivit kallad galen, men aldrig självmordsbenägen.
Moderna mc har i regionen 200hk på under 200kg.
Min bandagshoj har drygt 160hk på ca 160kg och jag har verkligen inte lust att ta livet av mig, tvärt om. Det är på en sådan man lever.

Min bandagshoj har drygt 160hk på ca 160kg och jag har verkligen inte lust att ta livet av mig, tvärt om. Det är på en sådan man lever.
Jo det förstås. Jag bara menar att jag är av en annan karaktär, lite klumpig, ganska tung, som sådan är jag inte riktigt lämplig att sätta mig på något som påminner om en raket.

Men du är nog ganska skicklig på det du gör, tänkte säga "kör försiktigt", men vad säger man till en racerförare ? 😁

Jo det förstås. Jag bara menar att jag är av en annan karaktär, lite klumpig, ganska tung, som sådan är jag inte riktigt lämplig att sätta mig på något som påminner om en raket.

Men du är nog ganska skicklig på det du gör, tänkte säga "kör försiktigt", men vad säger man till en racerförare ? 😁
Jag utelämnade, med flit att jag belastar hojen med ytterligare dryga 100kg fullt påklädd och är verkligen inte snabb. Men effekten får mig inte att önska mig död.

View attachment 518392

Det innebär alltså att den 1,7 liter stora motorn skulle få 120 hk, dvs en litereffekt på 70 hk. Dvs som en BMW R100 RS från 1978.

120 hk på 300 kg är absolut ingenting att skriva hem om, en vanlig Goldwing från 1990-talet ligger väl i de häradena…

Med vänlig hälsning,

Back