Carlssons Motor i konkurs

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Nytt på Facebook - tydligen förlorat i domstol mot en missnöjd kund

⚠️ För er som inte har fejsbok...
Screenshot_20250710_090755_Facebook.jpg
"Många undrar vad som hänt så jag startar här en ny tråd med varning för långt text.
Jag svarar här på en av kommentarerna från det tidigare inlägget från Tommy:

Då företagande kanske är något du inte ägnat dig åt kommer här en liten förenklad grundkurs:
Som företag köper man in varor till ett pris och lägger på en vinst så man kan betala dels varans inköpspris men det skall också täcka övriga kostnader som tex:
*Lokalhyra
*El
*Värme
*Vatten, avlopp och sophämtning
*Försäkringar
*Larm
*Verktyg, datorer etc
*Telefon
*Abonnemang
*Kurser
*Lön
*Toner till skrivare
*Skyltar och butiksinredning
*Mm,mm
Därutöver tillkommer skatt på vinsten.

Om ett företag inte kan uppnå en balans mellan vinst och utgifter uppstår ett fenomen som kallas insolvens, med detta menas att man har mer räkningar/fakturor än kapital att betala med. Man skall då enligt lag göra en kontrollberäkning. Om denna visar negativa siffror kan man ta beslut om att antingen ansöka om rekonstruktion eller konkurs.
Det som avgör vilket av dessa som är aktuellt är om det finns möjlighet att reglera skulderna inom skälig tid.

I detta fallet fanns ingen annan lösning än att ansöka om konkurs.

Anledningen till att företaget hamnade i denna sits förklaras här:

En kund med liknande namn som du (X) lämnade in en stämningsansökan mot företaget avseende en UTV som det enligt X var fabrikationsfel på.

UTV:n såldes efter att ha använts som demo hos företaget och utrustades med diverse tillbehör som vida översteg den offert X efterfrågade vid beställningen som efterhand ändrades löpande av X. Företaget köpte in och monterade tillbehören på UTV:n utan bekostnad från X. Företaget bjöd alltså på ca 1 veckas arbetstid plus den extrautrustning X ville ha.

När X hämtade ut UTV:n var han nöjd men redan nästa dag återkom han till butiken då det var ett upplevt fel på den. I detta fallet LED-rampen som lyste för långt från maskinens front. Härefter följer minst 11 besök hos företaget med alla möjliga "fel" oräkneliga telefonsamtal kvällar och helger.

Då X kom in för att reklamera UTV:n hade denna gått ca 300 mil i X ägo. Då erbjöd företaget sig att köpa in den till marknadspris, men X nekade detta bud och ville ha pengarna tillbaka.

Under tingsrättens förhör med X uppger han att han inte kunnat nyttja UTV:n som han tänkt sig. Detta till trots har han kört 300 mil i ett fordon som normalt rullar max 50 mil per år.

Tingsrätten dömer till X fördel och ålägger företaget att återbetala UTV:ns nypris såsom vid inköpstillfället minus ett nyttoavdrag för de 300 körda milen 'a 3600:-. Företaget som förlorande part döms utöver detta att betala X:s advokatkostnader samt skadestånd till X pga han inte kunnat nyttja UTV:n såsom han önskat.

När summan av detta lagts till företagets övriga utgifter uppstår insolvens och företaget hamnar på obestånd. Det är styrelsens plikt enligt lag att då ansöka om konkurs.

Summan av detta blir således att företaget försätts i konkurs. X får ställa sig i kön av geldenärer som delas upp i tre kategorier vara X hamnar i den sista.

Så vem kommer ut som vinnare i detta fall?
X får inte ut en krona och företaget försätts i konkurs."

Googlade men hittade inte så mycket mer, däremot verkar de varit på gång att gå omkull för några år sedan om länken stämmer (den är ju inte från någon nyhetssida)

många små ensam företagare lever från hand till mun
det inte dom stora pengar dessa tjänar
vet inte vad sånt fordon koster men säg 100000 kr + skadestånd + räts kostnader kanske 2-300000 kr vart ska han hitta dom pengarna.
fordonet kan han alldrig sälja för några större summor

Jag vet inte vilka marginaler den sortens verksamheter brukar ligga på, men om värdet av en enda (visserligen välutrustad) UTV knäcker dem tror jag att verksamheten är osund redan innan.
Kan instämma men antagligen som team toker skriver, en liten firma med små marginaler.

En hojbyggare i Malmö, vars namn nu undslipper mig, gjorde lite samma resa. Blev en tvist med två kunder om deras beställningar och där resultatet blev att han inte fick betalt och därmed tappade han större delen av sin vinst det året = konkurs.

Jag vet inte vilka marginaler den sortens verksamheter brukar ligga på, men om värdet av en enda (visserligen välutrustad) UTV knäcker dem tror jag att verksamheten är osund redan innan.
Årsredovisningen var rent horribel. Soliditet 4% så det hade räckt med att bjudit personalen på lunch typ... Finns vissa branscher jag inte vill vara verksam i och mc branschen är en av dem. Men alltid tråkigt när folk satsar och det går åt helvete...

det var ju bra att gnällröv x inte fick en krone :tummenupp
Hur funkar sådant egentligen?
Har jag lämnat in ett fordon för ex. reparation o firman konkar - vad händer?
Om "gnällröven" lämnat in sin UTV och den är reggad på honom - vad händer?

Blir resulatet något liknande det som verkar gälla om du lånar ut ditt fordon till någon med skulder?

Det jag tror mig veta är att om du köpt ett fordon men inte hunnit hämta ut det från firman så tillfaller det konkursboet.

Årsredovisningen var rent horribel. Soliditet 4% så det hade räckt med att bjudit personalen på lunch typ... Finns vissa branscher jag inte vill vara verksam i och mc branschen är en av dem. Men alltid tråkigt när folk satsar och det går åt helvete...
Hustrun är redovisningskonsult och jag ser ganska ofta att folk driver verksamheter utan att de verkar ha tänkt igenom det hela med förhållandet mellan kostnader och intäkter. Förvåningen över att man måste betala skatt för att enmansföretagets Audi Q8 är en förmån eller att bostaden inte går att dra av som kostnad när verksamheten är på samma adress kan få mig att undra över den svenska skolan.

Självklart är det tråkigt när någon inte kan driva sitt företag på grund av att andra ställer till problem, men viss utslagning tror jag är bra då det bör göra kvarvarande konkurrenter mer lönsamma.

Har världen begåvats med fler tråkiga människor eller är det jag som börjat notera dem oftare?

Ja.

Fördumningen är en ständigt pågående process, men jag upplever att den accelererar - och numer med benäget bistånd av AI:

Studien grundar sig på 54 försökspersoner, mellan 18 och 39 år, där tre olika grupper fick skriva flera SAT-uppsatser, som är en skrivuppgift som görs för antagning till collage i USA. En grupp med hjälp av ChatGPT, en grupp med Googles sökmotor och en grupp utan några hjälpmedel.

Forskarna på MIT Media Lab, forskningsinstitutet i Cambridge, använde sig av EEG, elektroder som sätts på skalpen för att mäta hjärnvågor, för att mäta hjärnaktiviteten på försökspersonerna. Där hade gruppen som använde ChatGPT lägst engagemang av aktivitet och underpresterade i språk och beteende.

Det kan vara värt att veta att studien ännu inte är referensgranskad, men att forskarna bakom resultaten är så oroade att dom släpper den ändå med just den brasklappen.

Den som inte sett Idiocracy bör göra det.

Öppningscenen säger precis vad det handlar om, och parallellerna med dagens västsamhällen är lätta att dra.

På tema ämnet kan sägas att jag vet ingenting om "Carlssons Motor" men det hindrar inte mig att ha en åsikt, så klart:

Om man satsar på att sälja Husqvarna och H-Ds Italienska sortiment så klättrar man frivilligt ut på en mycket tunn gren.
Kanske av kärlek till märkena, kanske av oförstånd, mest troligt med en kombination av båda.

Tragiskt för innehavaren, så klart - men troligen ett vettigt beslut att hoppa av grenen redan nu, innan man klättrat för högt och genererat ändå högre fallhöjd.

Av texten från FB verkar killen samlad och kan uttrycka sig vettigt även i kaoset och krisen i en konkurs. 1 - 0 till honom, även om det knappast upplevs så just nu när allting spolas iväg under fötterna.

Jag upplever allt oftare att somliga inte ser att företagare är människor dom också. Folk har ingen aning om hur mycket hårt arbete som krävs för framgång - och hur sällan det verkligen blir framgång av allt hårt arbete och de stora risker som en företagare måste ta.

Får jag dra en parallell?
Det är poppis att basha ICA-handlare.
Somliga gottar sig i att hata resultat från enskilda ICA-butiker och vad dessa privatpersoner gör med den utdelning dom lyckas få ifrån sin satsning.

...samtidigt misslyckas COOP med att tjäna några pengar alls, trots högre konsumentpriser. Kooperationen har smält samman till nästan ingenting alls, ifrån att ha varit Sveriges största industrikoncern så sent som 1975.

Men det är ICA-handlare med lyckade resultat som skall hudflängas...?

Jag fattar det inte.
Jantelag? Nej, det räcker inte. Det är en fjantelag som gör att dom som inte klarar något lägger kraft på att rycka ner den som kan.

Last edited:
Hustrun är redovisningskonsult och jag ser ganska ofta att folk driver verksamheter utan att de verkar ha tänkt igenom det hela med förhållandet mellan kostnader och intäkter. Förvåningen över att man måste betala skatt för att enmansföretagets Audi Q8 är en förmån eller att bostaden inte går att dra av som kostnad när verksamheten är på samma adress kan få mig att undra över den svenska skolan.

Självklart är det tråkigt när någon inte kan driva sitt företag på grund av att andra ställer till problem, men viss utslagning tror jag är bra då det bör göra kvarvarande konkurrenter mer lönsamma.
Jo, är i branschen själv och det finns MÅNGA skräckexempel på kreativt företagande, och som slutar med att det blir väldigt dyrt för dem själva....

Om man satsar på att sälja Husqvarna och H-Ds Italienska sortiment så klättrar man frivilligt ut på en mycket tunn gren.
Kanske av kärlek till märkena, kanske av oförstånd, mest troligt med en kombination av båda
Där kan det vara så enkelt att det var de enda märke som fanns kunna få bli återförsäljare av.

De etablerade märkena finns kanske redan återförsäljare av i regionen. Ett etablerat märke kräver ett visst kapital och bankgarantier och ett dyrt reservdelslager tillbehör och krimskrams.

Får tillägga att jag vet inget om firman i fråga och tycker det är jätte tråkigt när det går åt skogen.

Läste igår på nätet om en ganska nystartad bilfirma i en stad inte så långt härifrån som sålt begagnade bilar och verkar vara seriös och gå bra. Dom var jättestolta av att kunna presentera "ett nytt steg för firman" och börja sälja nya bilar av ett märke. Jag blev nyfiken och kollade vilket. Ett för mig helt okänt kines märke med någon bensin modell någon laddhybrid & någon elbil. Får mig att fundera hur mycket pengar satsar dom på detta? Hur många bilar köper dom in och får ha som demo? Hur många kommer dom att sälja?

Läste igår på nätet om en ganska nystartad bilfirma i en stad inte så långt härifrån som sålt begagnade bilar och verkar vara seriös och gå bra. Dom var jättestolta av att kunna presentera "ett nytt steg för firman" och börja sälja nya bilar av ett märke. Jag blev nyfiken och kollade vilket. Ett för mig helt okänt kines märke med någon bensin modell någon laddhybrid & någon elbil. Får mig att fundera hur mycket pengar satsar dom på detta? Hur många bilar köper dom in och får ha som demo? Hur många kommer dom att sälja?

Jag har erfarenheter av en bilfirma här i stan som hade ett (då) litet märke, tog in ett annat väldigt udda märke, sålde massor av bilar, sålde massor av begagnat, och reparerade allt.

Dom ville ta sig an ett märke som inte hade någon representation alls här uppe, knappt i sverige, men det märket krävde att man hade massor av nya bilar i lager, även av modeller som inte sålde alls, köpte ljusskyltar av generalagenten, ställde upp bilarna på ett visst sätt i butiken..

Då sålde han dom bilar han hade och slutade med märket och dom hade ingen representant här längre. (han fortsatte att serva och ta hand om dom han hade sålt)

Bilfirman finns kvar, drivs av nästa generation, och nu har Suzuki bilar förlorat sin agent här i stan, och alla hoppas att han ska ta över, men jag tror inte han gör det om Suzuki bilar ställer samm krav på att man ska ha alla modeller i lager.

Det blir helt enkelt för mycket bundet kapital för en liten bilhandlare, och alla modeller från ett märke säljer inte bra, då vill man inte ha dom i lager heller

Ser ju lite halvt fult ut att skylla på kunderna. Och hänga ut dem.
Att dessutom påstå att normal användning är 50 mil per år känns också orimligt.

Men som någon som jobbat med kundkontakt i många långa år, så finns det ju en hel del pack med fullkomligt orimliga förväntningar. Så det kan ju ligga någonting i det, illa av tingsrätten i så fall.

Men spontant så borde man inte gå omkull på en UTV-affär, då har man för lite kapital i firman. Det har nog varit på gång redan innan kan jag tycka.

Det kan bli kostsamt att sälja kinagrejor när man måste lämna garanti. 😄
Garanti för tillverkningsfel borde ju tillverkaren stå för?

Sen kan man undra med kunder också, köper det absolut billigaste kina kopian, och sedan blir de förvånade att de inte uppnår samma prestanda och driftsäkerhet som "name brand" som kostar 3ggr mer.

man satsar på att sälja Husqvarna och H-Ds Italienska sortiment så klättrar man frivilligt ut på en mycket tunn gren.
H-Ds italienska sortiment?!
- Fnys! Ett så’t påhopp! ”H-Ds”? Ta tillbaka det där….. annars! ;)

Ser ju lite halvt fult ut att skylla på kunderna. Och hänga ut dem.
Att dessutom påstå att normal användning är 50 mil per år känns också orimligt.

Men som någon som jobbat med kundkontakt i många långa år, så finns det ju en hel del pack med fullkomligt orimliga förväntningar. Så det kan ju ligga någonting i det, illa av tingsrätten i så fall.

Men spontant så borde man inte gå omkull på en UTV-affär, då har man för lite kapital i firman. Det har nog varit på gång redan innan kan jag tycka.

Volvohandlaren här i stan hade en kund som drev dom absolut galna med gnäll.
Dessutom var hen dockusåpa-kändis/C-kändis.

Jag tror det slutade med att dom tog tillbaka bilen utan att sälja någon ny, vilket var vad hen ville hela tiden, då hen hade hittat en bil av ett annat märke som hen ville ha.

Den handlaren hade dock fått nys om historien med Volvo (stan är inte större än så) och därför var just den bilen såld/reserverad när den kunden kom in...

Man kan väl säga att alla bilhandlare i stan bemötte den personen väldigt kallt efter det

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026