Scootertråden

Jag skrattade åt detta i min ungdom men som familjefar idag kan jag säga att det där är ultimata drömmen just nu. Att få med sig hela familjen på en liten tur! :)
Ja, det är inte dumt alls. En del som tycker det är lustigt men det får man bjuda på 😀 hellre framkalla ett leende än någon som tittar argt på en

Förresten, när jag kör vespan på grundsläpet är min plan att dra framhjulet i hörnet med svängt styre. Men ska man kanske ha centralstödet nere innan man spänner?

Var spänner mma bät Vespan runt handtagen? Två band framme och ett för bakhjulet ska jag ha.

Förresten, när jag kör vespan på grundsläpet är min plan att dra framhjulet i hörnet med svängt styre. Men ska man kanske ha centralstödet nere innan man spänner?

Var spänner mma bät Vespan runt handtagen? Två band framme och ett för bakhjulet ska jag ha.
Gör ett bildsök på "how to transport a vespa" - finns en hel del att se

Jag har skruvat fast ett par plankstumpar i mitten av släpets framkant. Så kan jag rulla in hjulet mellan dem och kan spänna utan att det blir trångt på ena sidan.

Generellt brukar det vara dålig idé att transportera hojar på centralstöd iom att den hoppar…

Det räcker nog alldeles utmärkt att ställa framhjulet i hörnet och så spänner du från sidorna snett framåt på bägge sidor så den inte välter.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Generellt brukar det vara dålig idé att transportera hojar på centralstöd iom att den hoppar…

Det räcker nog alldeles utmärkt att ställa framhjulet i hörnet och så spänner du från sidorna snett framåt på bägge sidor så den inte välter.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så gör jag fan. Så körde jag hem min xs400 och det gick toppen.

Skall du köra långt med släpet för att hämta den?
Det finns ju alltid alternativet att övertala en kompis att skjutsa dig dit, och sedan köra den hem på egna hjul.

Skall du köra långt med släpet för att hämta den?
Det finns ju alltid alternativet att övertala en kompis att skjutsa dig dit, och sedan köra den hem på egna hjul.
Inte långt, 1h 15min körtid men frugan är på hästträning. Den rubbar man inte på ens om mitt liv hängde på det.

Riiing... Kurt-Olsson har krashat Vespan och brytit benet och behöver hämtas i ett dike.

Min fru -"Oj, kommer på en gång såfort ridningen är klar"

Luuucy! Daddys home!
Jag har sett kirurgsalar som har mer damm än hos tidigare ägarens garage.

När han förklarade för mig att han inte gillade att putsa med vanlig trasa för då det blev det några "ringar" i ett visst ljus så kände jag helt plötsligt att jag inte orkar provköra. Startade den, lyssnade och lastade. Haha

Kanske inte syns på bilden men liiite varning på putsen alltså, allt ser fan ut som nytt, otrolig skick för en 2012.

Säger det, ägaren speglar maskinen. :)

Imorgon ska det köras Vespa!

Bifogat

• 1749591746239..jpg
    1749591746239..jpg
    515 KB · Visningar: 47
Last edited:
Luuucy! Daddys home!
Jag har sett kirurgsalar som har mer damm än hos tidigare ägarens garage.

När han förklarade för mig att han inte gillade att putsa med vanlig trasa för då det blev det några "ringar" i ett visst ljus så kände jag helt plötsligt att jag inte orkar provköra. Startade den, lyssnade och lastade. Haha

Kanske inte syns på bilden men liiite varning på putsen alltså, allt ser fan ut som nytt, otrolig skick för en 2012.

Säger det, ägaren speglar maskinen. :)

Imorgon ska det köras Vespa!
Grattis och ha en go' tur! Det ska vara soligt idag i dina trakter.

Känner igen upplevelsen av rena garage, har varit med om det två gånger. En gång i Slovakien och en gång i Halland. När jag köpte min senaste hoj 2024 så funderade jag på om man verkligen fick ha skor på sig i säljarens garage. Eller förväntades jag gå i strumplästen?

Jag provkörde inte heller. Dumt såklart. Men hojen var i sådant skick att jag inte ville ta ut den i regn och kyla för en provtur, den skulle ju bli smutsig då och det kändes fel.

Off topic:
Bidragande orsak var att det fanns ett tjugotal andra Blocketmänniskor som hade hört av sig och ville ha hojen. En skulle komma med släpkärra under dagen. Men jag var först på plats, före alla andra, och köpte den direkt. Fast det regnade ju.... Så jag hämtade den två dagar senare en dag då det "bara" var duggregn. Avigsidan av att köpa en hoj i februari är att vädret inte alltid är särskilt förmånligt, inte ens i Halland! :)

Provtur genomförd!

Jag är man nog att erkänna...

Av alla hojar jag har ägt... ...detta var fan det roligaste jag har kört! (kanske inte jämfört med R1 första åren dock...)
HELT GALET ROLIGT!
Fy fan vad den är kvick att svänga med och man sitter som en jävla KUNG. Så avslappnat, mycket bättre än någon hoj jag suttit på.

Sådan himla tur att jag valde en 300cc för 125 hade blivit för klent. Moppekänslan finns där absolut även fast det är en 300cc.

Vespan är ju sjuuuukt stabil på vägen. Det hade jag aldrig trott om de små hjulen. Det sitter lyxdämpare på min också som bidrar till komfort men vilken avslappnad tur det är runt 70-80. Går fint att ligga i 100 också på småvägar. Nu kanske jag tar i men det känns fan långsammare i 70 på småvägar med vespan än vad det gjorde med min Virago / XS400 definitivt, kanske inte Teneren.

Vindbruset är helt ok, bättre än på hojarna och jag körde utan öronproppar nu tom.

Sen alla dessa smarta förvaringar. Helt OUTSTANDING. Åkte och köpte en gräddost och lade ner under stolen. Det går liksom inte att göra på en Tenere 700 =) hahaha

Sen är den så himla enkel, så GÖTT med automat. Det var som på bil. Jag trodde aldrig man skulle uppskatta automat på en hoj men nu känner jag att jag aldrig vill köra manuellt igen.
Vespan är tom kul i STAN. Hojar vill man ju bara få ut på 70-80 vägar och 50 är lidelse men vespan kan man busa runt med i rondeller etc.

Sen gällande säkerhetsutrustning så känner jag att handskar och hjälm räcker. Det är inte optimalt men så kommer det bli för mig, kanske om jag skulle köra Sverige runt skulle jag dra på mig skinnbrallor och knoxjackan. Men för att köra runt stan / landsbygd så kommer det blir endast integral och handskar. Riskmedvetenhet och defensiv körning kommer vara mitt vapen som alltid.

Ja fy fan, vilken lycka. Livet på två hjul fortsätter för mig. Inte hade jag kunnat tro att en Vespa skulle rädda mig! =)

Last edited:
Om någon vill ha toppbox eller crashguards eller sån kromad list fram, gummimatta till en Vespa GTS så hojta. Kommer inte använda detta.

Nu ska jag hitta Vespadäckens motsvarighet till Michelin Pilot Power. Nya ostar ska på.

Verkar smidigt att byta däck på en Vespa, bara skruva bort hela motorn typ på 3-4h så kan man byta sen. Hm...

Last edited:
Måste motorn verkligen bort?
På Carnabyn ska stötdämpare höger och avgas tas bort för att kunna lossa hjulet.
Verkligen inte najs att behöva droppa ned motorn 😱

Måste motorn verkligen bort?
På Carnabyn ska stötdämpare höger och avgas tas bort för att kunna lossa hjulet.
Verkligen inte najs att behöva droppa ned motorn 😱
Nä var lite otydligt ironiskt men såg en tutorial där jag tyckte att det var mycket meck med bakhjulet, men kanske är smidigare när man väl genomfört ett byte sen.

Har du tips på något bra däck?

Nä var lite otydligt ironiskt men såg en tutorial där jag tyckte att det var mycket meck med bakhjulet, men kanske är smidigare när man väl genomfört ett byte sen.

Har du tips på något bra däck?
Nu vet jag inte vad du har för dim på scootern men dessa monterade jag på min Grom - billiga o helt OK
:tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...