Scootertråden

Tjena
Trodde aldrig i %€#@€ jag skulle komma in i den här tråden för vägledning men en bekant skulle vilja ha hjälp med oljebyte i huvudsak.

Det enda jag vet är att det är en kinesisk ZNEN, 50cc, årsmodell 2019, den får gå i 45 km/h enligt pappren och regplåt har den.

Jag antar att detta är en fyrtaktsmotor?
(Har inte hört eller sett den på riktigt än)

Kikat lite grann för längesedan på Youtube och har hört att många märken använder samma motorer och vad jag har sett så är oljefilter integrerat i oljepluggen.
Stämmet det?

Jag har aldrig skruvat med en sån här men jag antar att det inte är "Rocket Sience"
 
Många Kina moppar kör med GY6 motorn.
Finns ett raster/filter vid oljepluggen som du skriver.
 
Luftfilter sitter i en box ovanför variatorn, 6-8 skruv för att lossa. Är filtret helt räcker det att tvätta och olja.
Tändstift sitter på motorns högra sida (i färdriktningen), lite snett framåt. Beroende på moped kan det vara enkelt att komma åt via en inspektionslucka under sadeln, på min var hela sadel modulen tvungen att tas ut (6 skruv).
Olja i sekundärvariatorn är bra att byta, SAE 80/90 från biltema duger för det, samma med motoroljan, duger utmärkt med Biltemas 10w40 motorcykelolja.
Bromsvätskebyte är sällan något som prioriteras på mopeder, värt att kolla på!
Även bränslefiltret kan behöva bytas om det aldrig är bytt innan, sitter på vänster sida under sadelmodulen. på de mopeder jag meckat med.

Om du ändå tar bort sadelmodulen så tar det på riktigt 10 minuter extra att kolla ventilerna, ska ställas kalla och jag har för mig att både insug och avgas ställs på 0,10.
 
Är det någon som vet hur man ser om det är "small frame" eller "large frame" på respektive vespamodell?

Undrar också om GTS 125/300 är samma i storlek på ram/chassi/sits?
 
Nu är det nära.
Vespa 125 GTS Super 2011 500 mil.

Något man ska se upp med förutom vanliga skicket?
 
Jag har inga bra svar men funderar på om olja, bromsvätska och däck också är från 2011?
Tänker lite samma. Jag vill nog ändå byta olja och filter (om sådant finns) oavsett vad säljaren säger. Däcken känns ju gamla också. Ska försöka pruta ner den till 23 från 27 så kan jag köpa nya däck också.

@TMax500 Är ~25k ett ok pris för en 125 Super från 2011? Den är nära och jag tror det är ordning på säljaren så får bra feeling sofar.
 
Tänker lite samma. Jag vill nog ändå byta olja och filter (om sådant finns) oavsett vad säljaren säger. Däcken känns ju gamla också. Ska försöka pruta ner den till 23 från 27 så kan jag köpa nya däck också.

@TMax500 Är ~25k ett ok pris för en 125 Super från 2011? Den är nära och jag tror det är ordning på säljaren så får bra feeling sofar.
Verkar inte orimligt om man ser vad det finns på Blocket. Vesporna är ju dyra generellt.
 
Nu är det förjävla nära! Muntlig överenskommelse på en Vespa GTS 300 Super. Hämtar ikväll vid 20:00.

Blev en 300, kanke är för mycket pulver men men får vl byta ner om det är så stort problem vilket ja inte kan tänka mig att det faktiskt blir.
Tufft, du får visa pärlan sedan :) lycka till
 
Alltså, fatta vad kul att åka och handla med barnen på där bak! Ska köpa integralhjälmar och en liten mcjacka till alla direkt!

Man kanske tom kan lura iväg frugan till en liten skogsdunge med Vespan och försöka lägga in en stöt!
 
Alltså, fatta vad kul att åka och handla med barnen på där bak! Ska köpa integralhjälmar och en liten mcjacka till alla direkt!

Man kanske tom kan lura iväg frugan till en liten skogsdunge med Vespan och försöka lägga in en stöt!
Glöm inte att posta bilder på detta eventet också :)
 
Nu är det förjävla nära! Muntlig överenskommelse på en Vespa GTS 300 Super. Hämtar ikväll vid 20:00.

Blev en 300, kanke är för mycket pulver men men får vl byta ner om det är så stort problem vilket ja inte kan tänka mig att det faktiskt blir.
Tillbehörsracet börjar nu alltså, grön armeparkas med peacemärken och union jack, backspeglar och extraljus etc etc.

Du kommer att kalla dig "Mods". :brynad
 
Tillbehörsracet börjar nu alltså, grön armeparkas med peacemärken och union jack, backspeglar och extraljus etc etc.

Du kommer att kalla dig "Mods". :brynad
Tror ägaren har tillbehör på den för mer stålar än vad Vespan kostar. =) hehe
Jag får plocka av det mesta förutom pakethållaren bak, den vill jag ha.
Sen sitter det ställbara dämpare på också. Najs.

Garaget är städat och fin puts på grejorna. Kapell och fint staplade oljefilter och andra verktyg i garaget.

Min radar säger att detta köp är säkert. Pedant ägare = ordning och reda på service och hoj.

Skulle Vespan explodera efter 50 mil så kan jag ärligt säga att jag ser fram emot att renovera den så det är skit samma. Den här ska bli min baby och jag kommer behålla hela livet...

Precis som jag sa om min:

Zx6r...
R6...
R1...
XS400...
Virago XV1100...
Tenere 700...


Men nu...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top