Elbil eller inte?

Jag vill se vilken garanti som slutar gälla för att man byter kylvätska själv.
Åk och fråga din KIA/Hyundaihandlare.

"7 års nybilsgaranti
7 år nybilsgaranti: Garantin följer bilen och upphör sju år efter första registreringsdatum eller efter 15 000 körda mil, det som först uppnås, alternativt med obegränsad körsträcka de första tre åren. För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Särskilda villkor för registrerade bilar i yrkestrafik."
 
Åk och fråga din KIA/Hyundaihandlare.

"7 års nybilsgaranti
7 år nybilsgaranti: Garantin följer bilen och upphör sju år efter första registreringsdatum eller efter 15 000 körda mil, det som först uppnås, alternativt med obegränsad körsträcka de första tre åren. För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Särskilda villkor för registrerade bilar i yrkestrafik."
Du bekräftar ju det jag säger? Så länge arbetet är fackmannamässigt utfört gäller nybilsgarantin.
 
Du bekräftar ju det jag säger? Så länge arbetet är fackmannamässigt utfört gäller nybilsgarantin.
Du bekräftar ju det jag säger? Så länge arbetet är fackmannamässigt utfört gäller nybilsgarantin.

Vill du chansa med garantin på dina bilar är du välkommen att göra det, jag är inte säker på att dom bedömmer ditt arbete som fackmannamässigt även om du jobbar som mekaniker på en annan firma
 
Angående kylvätskan i KIA/Hyundai, jag googlade lite eftersom jag inte fick svar av försäljaren.

"Kias högspänningsbatteri kräver underhåll för att säkerställa en lång livslängd. Korrekt skötsel förlänger batteriets livslängd och garanterar optimerad prestanda. Underhåll som är av central betydelse är att kylarvätskan för högspänningsbatteriet byts ut. För våra äldre elbilar såsom e-Niro och e-Soul görs bytet av den specifika LCC-glykolen vart tredje år eller efter varje körd intervall om 4 500 mil – beroende på vilket som inträffar först. Detta medan våra nyare elbilar (Niro EV, EV3, EV4, EV5, EV6, EV6 GT och EV9) inte har lika täta bytesintervaller: för dessa modeller byts kylarvätskan ut antingen i samband med 10-årsservicen eller när de har rullat 15 000 mil beroende på vad som inträffar först. Kylarvätskan i dessa är en vanlig glykol av samma typ som den som finns i kylsystemet i bilar med förbränningsmotor."

Det ser alltså ut att ha blivit betydligt billigare och längre intervall på dom nya bilarna, och den svindyra LCC glykolen finns att köpa billigare om man inte köper den av märkeshandlare och gör jobbet själv (med risk att bryta garantin så klart)

Det var solklart ett sätt att försöka dra in på gungorna vad man förlorade på karusellerna, och det erkände till viss del säljaren motvilligt, i övrigt är service inte speciellt dyrt tydligen
 
Angående kylvätskan i KIA/Hyundai, jag googlade lite eftersom jag inte fick svar av försäljaren.

"Kias högspänningsbatteri kräver underhåll för att säkerställa en lång livslängd. Korrekt skötsel förlänger batteriets livslängd och garanterar optimerad prestanda. Underhåll som är av central betydelse är att kylarvätskan för högspänningsbatteriet byts ut. För våra äldre elbilar såsom e-Niro och e-Soul görs bytet av den specifika LCC-glykolen vart tredje år eller efter varje körd intervall om 4 500 mil – beroende på vilket som inträffar först. Detta medan våra nyare elbilar (Niro EV, EV3, EV4, EV5, EV6, EV6 GT och EV9) inte har lika täta bytesintervaller: för dessa modeller byts kylarvätskan ut antingen i samband med 10-årsservicen eller när de har rullat 15 000 mil beroende på vad som inträffar först. Kylarvätskan i dessa är en vanlig glykol av samma typ som den som finns i kylsystemet i bilar med förbränningsmotor."

Det ser alltså ut att ha blivit betydligt billigare och längre intervall på dom nya bilarna, och den svindyra LCC glykolen finns att köpa billigare om man inte köper den av märkeshandlare och gör jobbet själv (med risk att bryta garantin så klart)

Det var solklart ett sätt att försöka dra in på gungorna vad man förlorade på karusellerna, och det erkände till viss del säljaren motvilligt, i övrigt är service inte speciellt dyrt tydligen
Låter ju vettigare. Batterigarantin verkar vara 7 år /15000 mil för Kia (åtminstone på EV6) och 8 år / 16000 mil på Hyundai (åtminstone Ionic 5) så då torskar man inte den om man väljer i att byta själv. Eller spelar högt och skiter i att byta alls om man har svårt att se varför just deras elbilar skulle behöva bytet när ingen annan vätskekyld elbil behöver.
 
Låter ju vettigare. Batterigarantin verkar vara 7 år /15000 mil för Kia (åtminstone på EV6) och 8 år / 16000 mil på Hyundai (åtminstone Ionic 5) så då torskar man inte den om man väljer i att byta själv. Eller spelar högt och skiter i att byta alls om man har svårt att se varför just deras elbilar skulle behöva bytet när ingen annan vätskekyld elbil behöver.

Dom som har den dyrare LCC glykolen motiverade ju dom täta (och dyra) bytena med att den inte fick bli elektriskt ledande, i dom nyare batterierna kommer inte glykolen i kontakt med någon spänningsförande del.

Och jag kan väl köpa den förklaringen till en viss del, men det skulle ju räcka att ta ett prov var fjärde år och se om det har fällt ut så mycket metaller i glykolen att den behöver bytas, och sedan byta när man överskrider ett gränsvärde, eller att sätta in en sensor som kontinuerligt övervakar det och ger en varning när det börjar bli dags.

Men som sagt verkar dom ha övergett det för ett system som inte kräver lika mycket underhåll.
Synd bara att inte säljaren visste det också. (nu vet jag ju inte säkert att det gällde Inster också, men det är väl troligt att den har det nya kylsystemet)

Annars var det en trevlig säljare som erkände att han hade varit Dieselfanatiker fram tills han skaffade elbil för 7 år sedan, och han erkände också att dom första elbilarna för 7 år sedan var en utmaning att leva med, medans han menade att nu var elbilarna lika enkla att leva med även om man behövde göra längre resor ibland
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top