Jag vill se vilken garanti som slutar gälla för att man byter kylvätska själv.Inte om man vill behålla garantierna, och det vill man
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill se vilken garanti som slutar gälla för att man byter kylvätska själv.Inte om man vill behålla garantierna, och det vill man
Åk och fråga din KIA/Hyundaihandlare.Jag vill se vilken garanti som slutar gälla för att man byter kylvätska själv.
Ja gillar den från sidan och snett från sidan, men inte så mycket rakt framifrån och rakt bakifrån. Däremot är jag mycket nöjd med komforten, för att inte tala om prestandan.Utseendet har växt på mig helt klart, men åas så ser jag inte hur den ser ut när jag kör så det är väl mindre viktigt för mig
Du bekräftar ju det jag säger? Så länge arbetet är fackmannamässigt utfört gäller nybilsgarantin.Åk och fråga din KIA/Hyundaihandlare.
"7 års nybilsgaranti
7 år nybilsgaranti: Garantin följer bilen och upphör sju år efter första registreringsdatum eller efter 15 000 körda mil, det som först uppnås, alternativt med obegränsad körsträcka de första tre åren. För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Särskilda villkor för registrerade bilar i yrkestrafik."
Du bekräftar ju det jag säger? Så länge arbetet är fackmannamässigt utfört gäller nybilsgarantin.
Du bekräftar ju det jag säger? Så länge arbetet är fackmannamässigt utfört gäller nybilsgarantin.
Troligen det perfekta vädret för Mitt Batteri.Körde hem idag från Uppsala. Typ 1 kW per mil med lite ljug 50 blev 40 typ![]()
Låter ju vettigare. Batterigarantin verkar vara 7 år /15000 mil för Kia (åtminstone på EV6) och 8 år / 16000 mil på Hyundai (åtminstone Ionic 5) så då torskar man inte den om man väljer i att byta själv. Eller spelar högt och skiter i att byta alls om man har svårt att se varför just deras elbilar skulle behöva bytet när ingen annan vätskekyld elbil behöver.Angående kylvätskan i KIA/Hyundai, jag googlade lite eftersom jag inte fick svar av försäljaren.
"Kias högspänningsbatteri kräver underhåll för att säkerställa en lång livslängd. Korrekt skötsel förlänger batteriets livslängd och garanterar optimerad prestanda. Underhåll som är av central betydelse är att kylarvätskan för högspänningsbatteriet byts ut. För våra äldre elbilar såsom e-Niro och e-Soul görs bytet av den specifika LCC-glykolen vart tredje år eller efter varje körd intervall om 4 500 mil – beroende på vilket som inträffar först. Detta medan våra nyare elbilar (Niro EV, EV3, EV4, EV5, EV6, EV6 GT och EV9) inte har lika täta bytesintervaller: för dessa modeller byts kylarvätskan ut antingen i samband med 10-årsservicen eller när de har rullat 15 000 mil beroende på vad som inträffar först. Kylarvätskan i dessa är en vanlig glykol av samma typ som den som finns i kylsystemet i bilar med förbränningsmotor."
Det ser alltså ut att ha blivit betydligt billigare och längre intervall på dom nya bilarna, och den svindyra LCC glykolen finns att köpa billigare om man inte köper den av märkeshandlare och gör jobbet själv (med risk att bryta garantin så klart)
Det var solklart ett sätt att försöka dra in på gungorna vad man förlorade på karusellerna, och det erkände till viss del säljaren motvilligt, i övrigt är service inte speciellt dyrt tydligen
Låter ju vettigare. Batterigarantin verkar vara 7 år /15000 mil för Kia (åtminstone på EV6) och 8 år / 16000 mil på Hyundai (åtminstone Ionic 5) så då torskar man inte den om man väljer i att byta själv. Eller spelar högt och skiter i att byta alls om man har svårt att se varför just deras elbilar skulle behöva bytet när ingen annan vätskekyld elbil behöver.
Den förhöjda SUV-stancen förstör allt enl mig. Sänk bilen 5cm! Polestar, ditoHar du provat Hyundai Ioniq 5?
Det är väl systerbilar?
Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar utseendet på EV6:an. En stunden är den råläcker för att i nästa vara väldigt tveksam. Å andra sidan är det väl ett gott betyg att designen inte stryker mig alltför mycket medhårs.![]()
Inster bygger på en gammal plattform som inte motsvarar dagens allt högre säkerhetsförväntningar.Som av en händelse var jag och tittade på KIA och Hyundai i dag, det är nog Koreanerna som tar hem det här med billiga elbilar just nu.
Jag tittade på Inster, den hade betydligt bättre baksäte än R5 som jag provade häromdagen.
Inster bygger på en gammal plattform som inte motsvarar dagens allt högre säkerhetsförväntningar.
Aseater kommer aldrig i toppen i statistik över personskydd från verkliga olyckor…
Du skriver om metaller i glykolen gör den elektriskt ledande, kan vara sant.Dom som har den dyrare LCC glykolen motiverade ju dom täta (och dyra) bytena med att den inte fick bli elektriskt ledande, i dom nyare batterierna kommer inte glykolen i kontakt med någon spänningsförande del.
Och jag kan väl köpa den förklaringen till en viss del, men det skulle ju räcka att ta ett prov var fjärde år och se om det har fällt ut så mycket metaller i glykolen att den behöver bytas, och sedan byta när man överskrider ett gränsvärde, eller att sätta in en sensor som kontinuerligt övervakar det och ger en varning när det börjar bli dags.
Men som sagt verkar dom ha övergett det för ett system som inte kräver lika mycket underhåll.
Synd bara att inte säljaren visste det också. (nu vet jag ju inte säkert att det gällde Inster också, men det är väl troligt att den har det nya kylsystemet)
Annars var det en trevlig säljare som erkände att han hade varit Dieselfanatiker fram tills han skaffade elbil för 7 år sedan, och han erkände också att dom första elbilarna för 7 år sedan var en utmaning att leva med, medans han menade att nu var elbilarna lika enkla att leva med även om man behövde göra längre resor ibland
Du skriver om metaller i glykolen gör den elektriskt ledande, kan vara sant.
Jag misstänker att också vatten i glykolen kan bli ett problem i ett 800 Volt system.
Det finns nog skäl till att man talar om Transformatorolja, inte Transformatorglykol när det gäller kylning av transformatorer.
Jämför kylvätska på motorcyklar. Glykol-vattenblandningen ska bytas efter en tid för inhibitorerna som ska skydda metallerna i kylsystemet är förbrukade.Det var den förklaring som gavs då det var på tapeten, "när kylvätskan cirkulerar fälls det ut metaller som så småningom gör vätskan elektriskt ledande"
Det var någon som ifrågasatte det då, och huruvida det skulle fortsätta i all oändlighet eller om det skulle räcka med ett byte, jag såg aldrig något svar på det
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |