Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

@Abrakadabra Du kommer köra likadant på på banan så småningom.

Nåt man kan göra ibland är att köra hela crossbanan på samma växel. Trean brukar vara lagom för mig, då får man hålla igen lite på rakorna men man får in flytet i kurvorna ganska bra när dels hetsar lite mindre på rakorna och sen inte behöver tänka på växlingar.

Jag gjorde det i söndags på 125an och där blir man tvungen fuska lite så jag körde 3 i alla kurvorna och upp på fyran på de längre rakorna.
Det sjuka är att varvtiderna blir inte så mycket sämre faktiskt.

Men på hojar från 250 och finns ingen anledning att köra på mer än en växel. Bara hålla igen lite på gasen på rakorna bara, och låta det ta någon tiondels sekund längre tid mot att man istället får mycket mer tid att samla sig inför nästa kurva.

@Two stroke man Ja, jag hoppas på det.

Jag har testat lite mer i skogen nu och det är helt klart svårt att träna teknik (som t ex kör-position och svänga med fötterna/benen) när man kör i skogen. Där skulle jag nog vilja påstå att det just nu (för mig) handlar mer om inbromsningar, stå och sitta på rätt ställen och spårval på rätt sida om träd, in och ut genom kurvorna och liknande. För planeringen är det otroligt viktigt att titta långt fram tills nästa böj, vilket av någon anledning är svårt för en nybörjare som jag. Det blir lätt (reflex eller av någon annan anledning?) att jag tittar på nästa hinder (sten eller grop) istället för att förbise allt skit och bara titta dit jag vill köra (hur jag vill komma in i nästa sväng). Jag gissar att detta kommer av viss oro och ovana av att köra hoj i terräng och inte ramla. För eller senare så kanske man börjar lita på att hojen hanterar ojämnheterna på ett tillräckligt bra sätt för att man ska kunna "bara köra på"?

Det är väldigt många olika saker ("grunder") som man behöver få till för att det ska bli en bra körning och jag tror inte jag pallar att tänka på allt samtidigt. Alltså, när de som kan, kör snabbt så förstår jag inte hur de hinner planera sin körning för att få till det där fina flytet de har. Jag skulle vilja likna det vid en dans och är nästan ofattbart hur fint det ser ut. De kör som om de ser ett plant och fint spår framför sig och kör sin egna väg framåt. Det är väl en sak att köra snabbt på rakorna, det kan väl alla men att få till den där nästintill perfekta ingången, balansen och komma ut rätt från svängen är svårt. Tänk om man hade allt sånt där på plats.. Ja, jag är lite otålig men man måste ju få drömma lite också. Jag fokuserar fortfarande på min kör-position, upp med armbågarna, blicken och sedan tror jag det andra komma med tiden. Jag har iaf lärt mig att spänna magen när jag står upp, bara en sån sak, hahaha.

Jag fick till det där med att trampa på pinnarna när jag skulle svänga men endast i de långt svepande svängarna där jag kunde stå. Jag testade att köra slalom med den tekniken över whoops:en och det verkade fungera. Jag hittade några korta svängar där jag satt ned och hade väl en tendens till att vicka på höften för att få till svängen men långt ifrån bra. Samtidigt kände jag mer trygg när jag knep med knäna, både stående och sittandes. Jag förstår nu varför andra klagar lite på känslan mot hojen när de kör med knee brace.

I svängarna är jag rädd för att köra fel in i spåren och krascha pga. det.
Det är relativt lätt att välja innern eller yttern som ingång men om underlaget är spårigt kan det snabbt bli hel-tokigt och man behöver köra tvärs över spåren för att komma ut rätt. Kör man istället hela vägen i det uppkörda spåret så svänger det aldrig som jag vill. När det är blött och mjukt så kanske det här inte är ett problem men när det är hårt och stenigt känns det som någon annan kör hojen (väljer väg) och balansen blir helt off. Hur gör ni?

Last edited:
@Abrakadabra
Jag betraktar det som att det finns två delar, här diskuterar vi mest tekniken hur man står rätt etc.

Sen finns det som jag kallar körkänsla, det kan inte läras ut utan kräver bara timtals av körtid.

När man har haft många års uppehåll som jag haft ibland så är det körkänslan man förlorar snabbast. Huvudet vet hur det ska gå till och det hjälper mycket. Jag har någorlunda fart på hojen även efter flera års uppehåll men känslan tappar man, och det tar sin tid att träna tillbaka.

@Niklasinorr var med när jag gjorde comeback runt 2002 efter att ha haft uppehåll sedan 1994 och jag var just där, med förlorad åkkänsla men ändå kunskaperna kvar i huvudet.

Och nu är jag återigen i samma situation med uppehåll sedan 2012, jag tuffar runt i ganska långsam fart, snittar runt 36-38 km/h på en crossbana och vågar bara hoppa över de riktigt små platåhoppen.

Såna detaljer som tex ett dåligt lager känner jag inte när jag kör idag. När jag varit mer på topp kände jag direkt när nåt var lite fel på hojen.

Jag tror att du Abrakadabra behöver timmar på hojen och få åkkänsla.

@Abrakadabra
Jag betraktar det som att det finns två delar, här diskuterar vi mest tekniken hur man står rätt etc.

Sen finns det som jag kallar körkänsla, det kan inte läras ut utan kräver bara timtals av körtid.

När man har haft många års uppehåll som jag haft ibland så är det körkänslan man förlorar snabbast. Huvudet vet hur det ska gå till och det hjälper mycket. Jag har någorlunda fart på hojen även efter flera års uppehåll men känslan tappar man, och det tar sin tid att träna tillbaka.

@Niklasinorr var med när jag gjorde comeback runt 2002 efter att ha haft uppehåll sedan 1994 och jag var just där, med förlorad åkkänsla men ändå kunskaperna kvar i huvudet.

Och nu är jag återigen i samma situation med uppehåll sedan 2012, jag tuffar runt i ganska långsam fart, snittar runt 36-38 km/h på en crossbana och vågar bara hoppa över de riktigt små platåhoppen.

Såna detaljer som tex ett dåligt lager känner jag inte när jag kör idag. När jag varit mer på topp kände jag direkt när nåt var lite fel på hojen.

Säg som det är, du har precis som jag blivit gammal och vis...
Vi är som snöpta hundar, vi vet vad vi ska göra men inte varför... :)

Säg som det är, du har precis som jag blivit gammal och vis...
Vi är som snöpta hundar, vi vet vad vi ska göra men inte varför... :)

För 20-30 år sedan skulle jag garanterat kört snabbare trots förutsättningarna men man är ju mer rädd att ramla idag också.
I vintras var jag omkull på isbanan ett flertal gånger men jag kan inte minnas när jag senast körde omkull på crossbanan.
Inte på de 4h jag körde förra sommaren och inte på ca 3h den här säsongen. Jag har definitivt större marginaler i körningen idag.
Förr i tiden var man ju omkull minst 1 gång per 1h körtid men då tålde ju kroppen en krasch, idag vette sjutton.

Man vill ju fortfarande få ner varvtiderna men man pressar ju inte gränserna på samma sätt utan är väl liksom mer förnöjsam.

För 20-30 år sedan skulle jag garanterat kört snabbare trots förutsättningarna men man är ju mer rädd att ramla idag också.
I vintras var jag omkull på isbanan ett flertal gånger men jag kan inte minnas när jag senast körde omkull på crossbanan.
Inte på de 4h jag körde förra sommaren och inte på ca 3h den här säsongen. Jag har definitivt större marginaler i körningen idag.
Förr i tiden var man ju omkull minst 1 gång per 1h körtid men då tålde ju kroppen en krasch, idag vette sjutton.

Man vill ju fortfarande få ner varvtiderna men man pressar ju inte gränserna på samma sätt utan är väl liksom mer förnöjsam.
När vi var unga så studsade vi bara, när vi landar idag så är det som att kasta kokt spagetti på en vägg... ;)

Det där med att landa mjukt. Även det är ju en träningsfråga. Jag hade en period för några år sedan då jag blev "fegare" (vet ej varför), vilket gjorde att jag blev stelare på cykeln och varje vurpa gjorde mer ont. Till sist började det kännas obekvämt att ens åka till banan. Jag fick ta en seriös funderare och inse att jag var problemet. Visst, jag är inte 20 längre, men med lite stretching och att träna på att vara mer avslappnad så går det betydligt bättre. Nu är jag tillbaka till 1-2 vurpor per pass (vilket i 95% av fallen sker i långsamma partier), jag har betydligt roligare och bättre flyt. Med åren blir fysträning utanför banan allt viktigare...

Det där med att landa mjukt. Även det är ju en träningsfråga. Jag hade en period för några år sedan då jag blev "fegare" (vet ej varför), vilket gjorde att jag blev stelare på cykeln och varje vurpa gjorde mer ont. Till sist började det kännas obekvämt att ens åka till banan. Jag fick ta en seriös funderare och inse att jag var problemet. Visst, jag är inte 20 längre, men med lite stretching och att träna på att vara mer avslappnad så går det betydligt bättre. Nu är jag tillbaka till 1-2 vurpor per pass (vilket i 95% av fallen sker i långsamma partier), jag har betydligt roligare och bättre flyt. Med åren blir fysträning utanför banan allt viktigare...

Spröd kropp när man ramlar som jag tror att både jag och Niklas var inne på resp icke följsam körning handlar ju om lite olika saker.

Är man rädd på hojen blir man ju direkt mindre följsam som förare och där har vi nog alla befunnit oss, men jag känner mig väldigt sällan stel på det viset. Dock lite rostig och inte alls samma körkänsla och därför lite mindre följsam.
Men det händer ju. Tex min gamla 88a vars fjädring lämnar lite att önska kan ibland kicka bakhjulet lite i hoppen och då känner jag i luften hur jag stelnar till pga rädslan.

Det är inte den sortens rädsla från ryggmärgen som gör att jag idag kör med större marginaler. Det är mer en slags intellektuell mer kalkylerande bedömning av riskerna, där jag inte låter ivern ta över så ofta som när man var yngre och kunde lägga rädslan åt sidan och bara ladda på över platåhopp man inte borde hoppa över.
Bortsett från skador så har jag inte råd att gå skadad hela sommaren, det skulle tvinga mig att anställa någon och jag befinner mig redan i läget att jag skulle vilja ha en till anställd under sommaren.

Beträffande stretching så är jag inte helt säker på att det är gynnsamt att vara väldigt rörlig när man kraschar, jag funderar ibland på att jag kanske skulle ha klarat mina korsband en gång i tiden ifall jag hade haft lite kortare muskler och inte varit tränad för att kunna sparka på folk.
Bra med muskler är nog desto viktigare för att hålla ihop kroppen, och det paradoxala att desto oftare man faller desto bättre blir man på att landa mjukt.

Asså, det hjälper med lite LSD har jag hört, då landar man alltid mjukt... :D

@Abrakadabra

Jo, jag förstår. Jag pratade med några på klubben som skulle köra i Skövde i helgen och de hade en helt annan koll på grejerna än jag tänkte att man behövde. Jag har hållit på med del annat tidigare, där jag finlirat en del med grejerna (minst sagt) och konstaterade ganska snabbt att jag inte har skrapat på ytan ännu, i enduro. Det är en sak att mecka men det är en helt annan att kunna känna skillnaden mot tidigare och använda sig (dra fördel) av ändringen.

Ena killen pratade om att de hade mousse på 0.8 bar och crosskillarna körde på 1.1. Han sa att det var stor skillnad.... Hahaha, jag har inte ens tänkt på vilket tryck jag har. Jag har för mig att jag justerade från 2.5 till 1.5 sist men kände ingen skillnad alls när jag körde. 🤫

Nu har jag justerat ner till 1bar och får se vad det gör.

Last edited:
Som lite extra krydda på det här med däck har jag hört att de duktigare förarna växlar däck innan de kör ut på banan. Kör de enduro så har många 140/80/18 bak och på crossbanan (samma cykel) kör de med 120/80/18. De kan givetvis köra med båda dimensionerna på båda typer av banor men de föredrar såklart det som är mest lämpligt för uppgiften. Det här borde betyda att de har en extra uppsättning mousse för de olika dimensionerna?
Hur ser det ut fram har man oftast samma grejer där oavsett enduro eller cross?

(jag har inte det här problemet ännu :hihi )

Last edited:
Som lite extra krydda på det här med däck har jag hört att de duktigare förarna växlar däck innan de kör ut på banan. Kör de enduro så har många 140/80/18 bak och på crossbanan (samma cykel) kör de med 120/80/18. De kan givetvis köra med båda dimensionerna på båda typer av banor men de föredrar såklart det som är mest lämpligt för uppgiften. Det här borde betyda att de har en extra uppsättning mousse för de olika dimensionerna?
Hur ser det ut fram har man oftast samma grejer där oavsett enduro eller cross?

(jag har inte det här problemet ännu :hihi )
De flesta som tävlar har flera par hjul. Jag har två par (och då är jag långsam...). Ett för sand, vilket jag kör sällan och ett för vanligt. Då kör jag enbart Motocross. Du känner absolut skillnad på däckstryck och 1.5 är alldeles för högt. På crossbanan ligger jag runt 0,9 - 1 Kg. För enduro vill du ha ett däck som följer marken, därav stor yta (140) och lågt tryck.

De flesta som tävlar har flera par hjul. Jag har två par (och då är jag långsam...). Ett för sand, vilket jag kör sällan och ett för vanligt. Då kör jag enbart Motocross. Du känner absolut skillnad på däckstryck och 1.5 är alldeles för högt. På crossbanan ligger jag runt 0,9 - 1 Kg. För enduro vill du ha ett däck som följer marken, därav stor yta (140) och lågt tryck.
Jag tror dels att jag behöver mer erfarenhet och dels behöver jag nog serva systemet för att jag ska kunna känna den här skillnaden. Som jag har det nu så fjädrar nog inte gaffeln tillbaka helt när jag släpper på fast-spänningen-banden.

På en vanlig race-cykel kan jag känna skillnaden men då cyklar jag på asfalt. Men fortfarande, skillnaden mellan 7 och 6 bar är svår att känna men märkbar. Går man ner till 5 så märker man det definitivt men då ska vi veta att cykeln inte väger så mycket och har en styv kolfiber-ram. En mc väger betydligt mer, har stötdämpare och tjocka mjuka dobbar. Vem vet, jag kanske lär mig och upptäcker problemet framöver.

På mtb vetti-tusan om jag skulle känna skillnad när jag cyklar i skogen på mjukare underlag. Stötmässigt mot underlaget så kanske jag kunde känna skillnad i händerna men inte om det är mer sladdrigt som en del säger. Då ska det till en större skillnad för att jag ska känna det märkbart. Sedan är det en sak att känna skillnad och en annan om det påverkar körningen nämndvärt?

Min 450 (enduro) är spec:ad med 110/100-18 bak och tror inte jag får plats med ett 140 där..

Last edited:
Du får nog plats med140 bak men det blir inte bättre…
Jag kör med 110 bak . Det funkar bra och spårar fint i terrängen 👍
Kör med 0,75-0,8 bar normalt. Är det stening så går jag upp o trycket typ 1,0-1,2 bar
Kör med 4mm tjockslang😎

Min 450 (enduro) är spec:ad med 110/100-18 bak och tror inte jag får plats med ett 140 där..
Ett 140/80-18 är rätt lika i bredd som ett 110/100 så det är inget problem.
Däremot finns väl ingen anledning att köpa den typen av däck om man inte tänker åka tävling där det är ett krav,alltså sm eller internationellt...

Du får nog plats med140 bak men det blir inte bättre…
Jag kör med 110 bak . Det funkar bra och spårar fint i terrängen 👍
Kör med 0,75-0,8 bar normalt. Är det stening så går jag upp o trycket typ 1,0-1,2 bar
Kör med 4mm tjockslang😎
Fast med 140/80 och <= 0.8 säger "de" att det blir bättre grepp på t ex bergshällarna.

Sist hade jag iofs ~1.5 bak och det slirade runt som fn när jag skulle ta mig uppför när det var lite fuktigt ute. Ska testa nu med lite lägre tryck om det biter bättre med mina 110/100. Tror fortfarande på att jag behöver lämna in dämparna på service och det kommer nog att göra större skillnad. Bara det att jag aldrig gjort det själv och behöver lämna iväg jobbet och vill inte missa någon träning. Får nog offra en veckas (svinrolig) träning på det här.

Jag har både kompressor och handjagare (golvpump) men ingen är så pass exakt så de kan visa 0.75- 0.8 på mätaren. Hur har ni koll på sånt?

Ja, jag kör med tjockslang nu och det är nog min modell än så länge. Kostar ju 2k att köpa mousse. Så länge jag inte tävlar och det gäller något (placering) så spelar det ingen roll för mig om jag behöver laga punka. Såg någonstans att man kan lägga i två slangar, varav den ena klipper man upp på insidan och lägger som skydd runt om den inre. Kan nog klara några klämskador bättre då och kostar bara 199 kr extra. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har ett nytt 110/100 som ligger och väntar hemma. På bilarna så brukar man mäta, när är det dags att byta bakdäck på en enduro -hoj?

Ett 140/80-18 är rätt lika i bredd som ett 110/100 så det är inget problem.
Däremot finns väl ingen anledning att köpa den typen av däck om man inte tänker åka tävling där det är ett krav,alltså sm eller internationellt...
Vaa, finns det regler som säger att du måste ha 140 bak på hojen när du tävlar?
Gäller det här för t ex "östra"?

Jag har en manometer för att kolla lufttrycket, det finns billiga digitala på Biltema.
4mm slang är väldigt punkasäkert…
Det är lättare att köra där det är spårigt med ett smalare däck, det klättrar inte så mycket på kanterna eller på stenar👍

Fast med 140/80 och <= 0.8 säger "de" att det blir bättre grepp på t ex bergshällarna.

Sist hade jag iofs ~1.5 bak och det slirade runt som fn när jag skulle ta mig uppför när det var lite fuktigt ute. Ska testa nu med lite lägre tryck om det biter bättre med mina 110/100. Tror fortfarande på att jag behöver lämna in dämparna på service och det kommer nog att göra större skillnad. Bara det att jag aldrig gjort det själv och behöver lämna iväg jobbet och vill inte missa någon träning. Får nog offra en veckas (svinrolig) träning på det här.

Jag har både kompressor och handjagare (golvpump) men ingen är så pass exakt så de kan visa 0.75- 0.8 på mätaren. Hur har ni koll på sånt?

Ja, jag kör med tjockslang nu och det är nog min modell än så länge. Kostar ju 2k att köpa mousse. Så länge jag inte tävlar och det gäller något (placering) så spelar det ingen roll för mig om jag behöver laga punka. Såg någonstans att man kan lägga i två slangar, varav den ena klipper man upp på insidan och lägger som skydd runt om den inre. Kan nog klara några klämskador bättre då och kostar bara 199 kr extra. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har ett nytt 110/100 som ligger och väntar hemma. På bilarna så brukar man mäta, när är det dags att byta bakdäck på en enduro -hoj?

Hur många har du träffat som kör med 140? Det är iofs många år sedan jag var på endurotävling men på min tid var det ingen som hade så feta däck i enduro.

De enda jag vet som brukar gilla feta däck är skogsmupparna som inte kan köra.
Men det kan ju förstås ha ändrats då jag inte längre kör och inte heller träffar några seriösa enduroförare.

Det där med noggrannheten med lufttrycket är definitivt ett problem. De flesta givare varierar ganska mycket så det bästa du kan göra är väl egentligen att alltid använda samma givare och hitta dina egna tryck via den.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026