Yamaha Ténéré 700

Sett att vissa bytar till annan bromscylinder bak med större diameter för att få goare känsla i foten. Nån som provat och kan verifiera? Man kan ju få en beggad sån på ebay för ett par hundringar.
En annan variant jag sett är att man drar bromsslangen direkt från bromscylindern till bromsoket och bypassar ABS enheten.

40 cm bromsslang istället för 1,5 meter ska tydligen göra skillnad.

Hur mycket felkoder o annat skoj som dyker upp har jag inte koll på :-/
 
Årsmodell 2025 smyger sig på, någon som "lagt i kundvagn"?
Några förändringar i alla fall.
Dags för en beslutswhiskey kanske? :fyllisar

T7_2.png

T7_1.png

T7_3.png
 
Nån här som har den "nya" versionen av Yamahas orginal värmehandtag till T7? Tänkte om det är nån markant skillnad mot den förra varianten?

Och förresten:
Ingen som har en fin Rally -23 att sälja?
 
Nån här som har den "nya" versionen av Yamahas orginal värmehandtag till T7? Tänkte om det är nån markant skillnad mot den förra varianten?
Jag ser eller märker ingen skillnad, hade dom "gamla" på min förra T7:a, och dom nyare sitter på den jag har nu.
Men vet inte vad som är skillnaden?
Båda är ju justerbara i tre steg, och funkar bra.
Men det var väl någon kvalitetsbrist på den gamla modellen vad jag har hört, men kan inte bekräfta det.
 
Jag ser eller märker ingen skillnad, hade dom "gamla" på min förra T7:a, och dom nyare sitter på den jag har nu.
Men vet inte vad som är skillnaden?
Båda är ju justerbara i tre steg, och funkar bra.
Men det var väl någon kvalitetsbrist på den gamla modellen vad jag har hört, men kan inte bekräfta det.
Tror det var att de gamla hade för dålig effekt, att de gav för lite värme helt enkelt. Kvaliteten i övrigt - om man med det menar hållbarheten - håller säkert Yamahas vanligtvis höga nivå.

Jämfört med t.ex. Oxford tycker jag Yamahas lösning smälter in så markant mycket snyggare bland reglagen, eller hur?
Skärmbild (222).png
Skärmbild (223).png
 
Tror det var att de gamla hade för dålig effekt, att de gav för lite värme helt enkelt. Kvaliteten i övrigt - om man med det menar hållbarheten - håller säkert Yamahas vanligtvis höga nivå.

Jämfört med t.ex. Oxford tycker jag Yamahas lösning smälter in så markant mycket snyggare bland reglagen, eller hur?
View attachment 508653
View attachment 508654
Ja, så kan det ju ha varit.
Jag hade dock inga problem med effekten på mina "gamla".
Och håller med om att originalmontaget blir väldigt mycket bättre/snyggare än Oxfords (som dock fungerar mycket bra).
Det enda jag har att anmärka på är att jag tycker att knappen skulle kunna ha suttit mer naturligt för att manövreras (med tummen).
Det hade blivit mer logiskt tycker jag (jag har inte vant mig fortfarande efter ett antal år).
 
Det enda jag har att anmärka på är att jag tycker att knappen skulle kunna ha suttit mer naturligt för att manövreras (med tummen).
Det hade blivit mer logiskt tycker jag (jag har inte vant mig fortfarande efter ett antal år).
Ja det där kan du som har kört så mycket T7. Men vilken årsmodell är det du har nu igen?
 
Nu har jag en 2023 World Raid.
Otroligt nöjd med den, så den får hänga med ett år till i alla fall.....minst.
Det är QS på den, eller iaf möjlighet till QS? Har du det och hur upplever du det? Och större tank är definitivt en fördel i mina ögon, men finns det någon nackdel (tänker på körställn, ev topptung?
 
Det är QS på den, eller iaf möjlighet till QS? Har du det och hur upplever du det? Och större tank är definitivt en fördel i mina ögon, men finns det någon nackdel (tänker på körställn, ev topptung?
Nu blev jag lite osäker, men jag tror faktiskt inte att World Raid är en av dom som är "pre-wired" för quickshifter, men den "vanliga modellen" har det i alla fall från 2024.
Men jag har hur som helst inte det tillbehöret på min.

Stor tank är fantastiskt fint, speciellt på turerna i norra Finland, fick erfara det i somras.
Men, ja, den blir ännu mer topptung än den vanliga modellen som jag hade tidigare, så är det.
Men körställningen är detsamma skulle jag säga, med tillägget att man har lite bättre väderskydd för kroppen från midjan och neråt.
Men sedan är sitthöjden ca 15mm högre än den vanliga, och det kan jag uppleva som ett större problem än att den är ca 10kg tyngre, den vanliga är redan den nog så hög för mig.
Har funderat på att sänka den till nästa säsong, men hittar ingen vettig info om just World Raid och sänkning, och Yamaha har ingen produkt för det :unsure:
Men jag packar ingenting tungt på "bönpallen", och så får man anpassa av och påstigning lite.
Ska dock se om det går att lösa på något bra sätt.

Norge_1.jpg
 
Nu blev jag lite osäker, men jag tror faktiskt inte att World Raid är en av dom som är "pre-wired" för quickshifter, men den "vanliga modellen" har det i alla fall från 2024.
Men jag har hur som helst inte det tillbehöret på min.

Stor tank är fantastiskt fint, speciellt på turerna i norra Finland, fick erfara det i somras.
Men, ja, den blir ännu mer topptung än den vanliga modellen som jag hade tidigare, så är det.
Men körställningen är detsamma skulle jag säga, med tillägget att man har lite bättre väderskydd för kroppen från midjan och neråt.
Men sedan är sitthöjden ca 15mm högre än den vanliga, och det kan jag uppleva som ett större problem än att den är ca 10kg tyngre, den vanliga är redan den nog så hög för mig.
Har funderat på att sänka den till nästa säsong, men hittar ingen vettig info om just World Raid och sänkning, och Yamaha har ingen produkt för det :unsure:
Men jag packar ingenting tungt på "bönpallen", och så får man anpassa av och påstigning lite.
Ska dock se om det går att lösa på något bra sätt.

View attachment 508670
Att den är 10 kg tyngre är väl en del pga tankvolymen? Men det blir ju dubbelfel när det kommer högt upp. Och trippelfel för dig med begränsad benlängd, förstår om du tänker till innan du ger dig in i skogen.

Tror t.o.m. Rally -23 har framdraget för QS.

Underbar bild förresten!
 
Att den är 10 kg tyngre är väl en del pga tankvolymen? Men det blir ju dubbelfel när det kommer högt upp. Och trippelfel för dig med begränsad benlängd, förstår om du tänker till innan du ger dig in i skogen.

Tror t.o.m. Rally -23 har framdraget för QS.

Underbar bild förresten!
Ja, det skiljer väl egentligen 12kg på dom, fulltankade.
Så i praktiken bara ca 5kg.
Men, som du säger, så blir det lite åt fel håll på alla punkter, men så länge man rullar är det ju inget problem alls :giggle:
Och lite märkligt att man inte drar likadan kabelhärva på alla hojar av samma årsmodell?
 
God fortsättning kära T7 vänner!

Tenere 700 Jule/Nyår Quiz!

Fråga 1:
Har Kurt-Olsson bytt bromsbelägg bak?
A: Jajemen
B: Nix, har inte hunnit
C: Nej, men ska beställa grejor snart.

Fråga 2:
Har Kommer Kurt-Olsson även planer på att byta oljefilter denna gång vid oljebyte?
A: Jajemen, det är dags enligt manualen.
B: Nej, det ska inte behövas.
C: Japp, för att det är alltid så man ska göra vid oljebyte.

Fråga 3:
Har Kurt-Olsson haft sin T7 på blocket i Jul/Nyår?
A: Jajemen, det ska säljas då vi kör så lite.
B:Ja, det stämmer men herregud, hur tänkte jag där och tog bort annonsen.
C: Nej, det stämmer inte alls.

Fråga 3:
Vart skall Kurt-Olsson åka med sin T7 så fort väglaget råder?
A: Vindskydd utanför Isaberg som jag gör årligen.
B: Örebro slott
C: Beirut. (Den östra sidan)


Svar lämnas in före klockan 18:00 under dagen.
Resultaten redovisas så fort som möjligt.
 
Ja, det skiljer väl egentligen 12kg på dom, fulltankade.
Så i praktiken bara ca 5kg.
Men, som du säger, så blir det lite åt fel håll på alla punkter, men så länge man rullar är det ju inget problem alls :giggle:
Och lite märkligt att man inte drar likadan kabelhärva på alla hojar av samma årsmodell?
Ah, 5 kg är ju ingenting för oss icke-proffs. I Novemberkåsan kan det säkert stuva om i topplaceringarna. Tio kg iallafall.

Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
 
Last edited:
Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
Jag är tyvärr inte så pass duktig att jag bottnar materialet, men tycker att det fanns en viss skillnad att gå från XTZ 660 till T7, och det var längden på motorns körbara register.
Det är betydligt längre på T7:an, och börjar tidigare, utan knorr.
Med den encylindriga kunde jag få ett plötsligt motrorstopp när jag snirklade mig fram, och då är det tvärnit, med trolig marksyning.
T7:an är betydligt mer förlåtande, och drar snällt även på riktigt låga varv.
Däremot kör jag väl knappast så inspirerande i de situationer som du frågar efter, så andra, som håller mer fart, kanske har andra upplevelser.
Jag skulle inte gå tillbaka till encylindrigt i alla fall, men jag körde ju inte "riktig offroad", en XTZ är trots allt mer touring, så du får se lite mellan fingrarna där :giggle:
 
Ah, 5 kg är ju ingenting för oss icke-proffs. I Novemberkåsan kan det säkert stuva om i topplaceringarna. Tio kg iallafall.

Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
Kört t700 -19 parallellt med min xr650r och ju knivigare bökigare det blir desto mer föredrar jag den framför yamahan men på grus funkar den prima om det är huvudkörningen liksom touring där är inte en stånka rolig alls trots det la jag ett par tusen mil på en xt600 som jobbpendlare 😂
För seriösare gruskörning hade jag valt en 500 cc enduro eller 690 eller 990r ändå men yamahan är bra jag tycker bara den saknar ”det” för mig och det är inte oviktigt
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top