Stark VARG

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fast finns det inte kablar att föra in laddström till depån, så finns det inte kablar att sälja solel igenom heller.
Och kablarna måste vara lika grova oavsett åt vilket håll strömmen flödar.

Men visst, full matning in till banan + det panelerna genererar lokalt kan ju räcka till att ladda några hojar, då var det ju bara problemet att det krävs sol på alla tävlingar, men det brukar det väl alltid vara?

ser man bara problem så blir det förstås svårt. Ett alternativ är att man tänker att man bygger en solcellsanläggning som råkar ha en crossbana intill. Ström lagras i batterilagring för peak behov och matar också ström ut på nätet (dvs den ansluts då via en ny försörjningsledning). Crossbanan finansieras (delvis) av solcellsanläggningen. Jag bjuder på detta konceptet, ingen kommission.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ser man bara problem så blir det förstås svårt. Ett alternativ är att man tänker att man bygger en solcellsanläggning som råkar ha en crossbana intill. Ström lagras i batterilagring för peak behov och matar också ström ut på nätet (dvs den ansluts då via en ny försörjningsledning). Crossbanan finansieras (delvis) av solcellsanläggningen. Jag bjuder på detta konceptet, ingen kommission.
Vem finansierar solcellerna och batterierna då?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vem finansierar solcellerna och batterierna då?
vem finansiera en crossbana? Du lär ha ett bättre case för att få lån för din investering om du visar att din tänkta verksamhet kommer att ha kontinuerliga intäkter även när man inte har folk som kör cross där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
vem finansiera en crossbana? Du lär ha ett bättre case för att få lån för din investering om du visar att din tänkta verksamhet kommer att ha kontinuerliga intäkter även när man inte har folk som kör cross där.
Ja men dåså, då är det ju bara att du börjar bygga då, en lysande extrainkomst
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fan vad tjuriga somliga är. Tror ni på allvar att hela depån kommer vara full av elhojsägare som kräver gratis snabbladdning på plats och att detta kommer inträffa 1 maj eller?

Det är väl kul att något händer?

Kul?

Nej, det är ju el!

Wakevänsterns dråpslag mot motorsporten…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inget av detta sker över en natt, men det kommer att lösa sig/ändras... All biltrafik, all motorsport, all kommunikation går mot el vare sig vi vill det eller inte...

Det kommer fler och fler elklasser inom motorsport så banorna måste skaffa en plan inför framtiden, vilket kommer att innebära att visa banor försvinner, andra kommer igen. Vi kommer t ex att få se fler event inne i städerna eftersom miljöproblemet "försvinner"...

Jag tror inte heller att en Stark Varg kommer att klara 45 minuter i tung sand men det kommer förmodligen att komma elklasser inom motocross också där heaten blir fler och kortare, mer som stadiocross, eftersom det även gynnar publiken. Samma sak inom enduro där extremenduron och stadionenduron är det som ökar eftersom det är lättare att göra tv/YouTube produktioner och publiken tycker det är roligare och mer lättillgängligt. Ingen normalt funtad person tycker det är särskilt skoj att se 50 hojar försvinna in i en mörk skog för att sedan se dem dyka ut ur samma skog 3-8h senare... (Nä, jag är inte normalt funtad så jag kan tycka det är roligt :) )

Om några år när det är elhojarna som dominerar fullständigt så kommer antigen hojarna att ha bättre räckvidd eller så anpassas tävlingarna med kortare heat, eller en kombination.

Det är så starka krafter som påverkar det här och allt det som vi tycker är normalt idag kommer att förändras, oavsett vad vi tycker här på SH...men det sker inte över en natt...

Kom ihåg att det enda som är statiskt här i världen är att ingenting är statiskt... :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vi kommer inte att få se mer tävlingar eller fler banor eller stadslopp bara för att det blir elhojar.
Det kommer att gnällas lika jävligt från samma grupper som gnäller nu.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad tjuriga somliga är. Tror ni på allvar att hela depån kommer vara full av elhojsägare som kräver gratis snabbladdning på plats och att detta kommer inträffa 1 maj eller?

Det är väl kul att något händer?
Jag fattar vad du menar, jag tycker också det är kul att nåt händer och jag var helt elfrälst 2012-2015 men tycker idag att det är för dåligt. Klart ny teknik kommer men man får ju även vara kritisk. Jag är trött på alla ”genombrott” år efter år och ändå går en ny elhoj 7-9mil med inspirerad körning idag.

Jag debatterar inte för att ”ha rätt” utan mer för att det är kul att höra vad andra tycker.

Även fast jag vet att jag har 100% rätt i allt jag skriver såklart. Hahahah
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag fattar vad du menar, jag tycker också det är kul att nåt händer och jag var helt elfrälst 2012-2015 men tycker idag att det är för dåligt. Klart ny teknik kommer men man får ju även vara kritisk. Jag är trött på alla ”genombrott” år efter år och ändå går en ny elhoj 7-9mil med inspirerad körning idag.

Jag debatterar inte för att ”ha rätt” utan mer för att det är kul att höra vad andra tycker.

Även fast jag vet att jag har 100% rätt i allt jag skriver såklart. Hahahah
Med stigande ålder tycker jag mig se att allt som kommer slå "snart" faktiskt gör det till slut men det tar typ 15 år längre än spekulationerna. Som den snara butiksdöden i slutet av 90-talet. Nu är den i princip här sedan 2015 eller så.

Hur längesen var det KTM pushade för sin Zero? 7-8 år sedan? Kan vi gissa att om sisådär 7-8 år så är elhojar inte ovanligare i depån än vad en tvåtakts 125cc är idag? Och att klubbarna någonstans där börjar fundera på ifall man kan göra sig mer attraktiv på något elektriskt sätt?

Kanske inte solpaneler dag 1 men träning fram till 22:00 för eldrivet kan ju vara något?

Jag väntar med spänning på hur självkörande bilar ska lanseras och hur målgruppen för det ser ut. Tystnaden som är just nu kanske beror på att man är såpass nära att man snart rycker sammetsskynket och skanderar ta-daa? Eller är det som vanligt, dvs att de första 98% av problemen löstes raskt medans de sista 2 är asjobbiga och dessutom kritiska?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väldigt få i breddklasserna som klarar 45 minuter i tung sand också.
Min gissning är att det är här vi kommer se elhojarna först.

I usa har dom motionsklasser för äldre gubbar som har väldigt fritt val av MC. Jag tror allt från 2t 125 upp till Husa 650 är nog tillåtna där och dom kör knappast särskilt långa heat heller så där kan nog de första elhojarna börja synas.

Enda kravet är nog att dom hinner laddas igen till nästa heat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I usa har dom motionsklasser för äldre gubbar som har väldigt fritt val av MC. Jag tror allt från 2t 125 upp till Husa 650 är nog tillåtna där och dom kör knappast särskilt långa heat heller så där kan nog de första elhojarna börja synas.

Enda kravet är nog att dom hinner laddas igen till nästa heat.
VGC (Västgötacrossen) har inga regler jag känner till angående motorstorlek utan går uteslutande på kvaltider och kör 4 finalgrupper på det. Svinpopulär serie med fulla grindar i princip hela säsongen. Den enda jag känner till som signat upp sig på en Varg kör här.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top