Stark VARG

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Bike kommer att publicera provkörningen 16 juni.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bike kommer att publicera provkörningen 16 juni.


Gerry brukar väl synas här på sporthoj om jag inte minns fel? Jag hoppas han sett önskemålen om utvärdering av batteriets verkliga kapacitet.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Gerry brukar väl synas här på sporthoj om jag inte minns fel? Jag hoppas han sett önskemålen om utvärdering av batteriets verkliga kapacitet.
Frågan är ju hur mycket dom hinner testa det på 1-2 dar när leverantören också är med. Dom lär se till så att det finns hojar och/eller kräm nog för att toppa upp batterierna mellan varje pass.

Vad jag hört så är första intrycken positiva där nerifrån.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Frågan är ju hur mycket dom hinner testa det på 1-2 dar när leverantören också är med. Dom lär se till så att det finns hojar och/eller kräm nog för att toppa upp batterierna mellan varje pass.

Vad jag hört så är första intrycken positiva där nerifrån.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Du menar att hojarna inte hinner köras 60 minuter på 1-2 dagar? Hur svårt ska det vara? Testförarna byter av varandra i någon slags stafett. Skulle hojen ha batteri kvar efter 60 minuter effektiv körtid så ska jag lyfta på hatten av respekt.

Om Alta erbjöd en bra körupplevelse så tvivlar jag inte en sekund på att Vargen gör det. Det är det minsta jag oroar mig för.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du menar att hojarna inte hinner köras 60 minuter på 1-2 dagar? Hur svårt ska det vara? Testförarna byter av varandra i någon slags stafett. Skulle hojen ha batteri kvar efter 60 minuter effektiv körtid så ska jag lyfta på hatten av respekt.

Om Alta erbjöd en bra körupplevelse så tvivlar jag inte en sekund på att Vargen gör det. Det är det minsta jag oroar mig för.
Jag menar att dom kommer säkert ladda i alla lägen dom får chansen. På samma sätt som det blir en dålig upplevelse att köra en ICE hoj som får soppatorsk så vill nog ingen knuffa en hoj runt en crossbana heller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag menar att dom kommer säkert ladda i alla lägen dom får chansen. På samma sätt som det blir en dålig upplevelse att köra en ICE hoj som får soppatorsk så vill nog ingen knuffa en hoj runt en crossbana heller.

Du menar att ingen av världens motorjournalister tycker det är värt besväret att knuffa en hoj några hundra meter för att få veta hur lång batterikapacitet hojen verkligen har?

Om det är så illa med motorjournalisterna så tror jag vi kan avskaffa alla motortidningar med en gång.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du menar att ingen av världens motorjournalister tycker det är värt besväret att knuffa en hoj några hundra meter för att få veta hur lång batterikapacitet hojen verkligen har?

Om det är så illa med motorjournalisterna så tror jag vi kan avskaffa alla motortidningar med en gång.
Du är en sån där som det inte är lönt att argumentera med va?

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du menar att ingen av världens motorjournalister tycker det är värt besväret att knuffa en hoj några hundra meter för att få veta hur lång batterikapacitet hojen verkligen har?

Om det är så illa med motorjournalisterna så tror jag vi kan avskaffa alla motortidningar med en gång.
Skall man vara först med att få publicera test så brukar det ingå "villkor". Bryter man mot dessa brukar det bli jobbigt längre fram. Jag vet en tysk biltillverkare som lanserade en SUV men enbart tillät provkörning på slät landsväg. När en brittisk Offroad-tidning avvek från rutten för att testa "den verkliga kapaciteten" blev de snabbt injagade och fick rätta sig i ledet. Även om vi alla vill veta just hur långt den går så är det troligen det sista Stark vill att det hamnar i rubrikerna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skall man vara först med att få publicera test så brukar det ingå "villkor". Bryter man mot dessa brukar det bli jobbigt längre fram. Jag vet en tysk biltillverkare som lanserade en SUV men enbart tillät provkörning på slät landsväg. När en brittisk Offroad-tidning avvek från rutten för att testa "den verkliga kapaciteten" blev de snabbt injagade och fick rätta sig i ledet. Även om vi alla vill veta just hur långt den går så är det troligen det sista Stark vill att det hamnar i rubrikerna.

Touche!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skall man vara först med att få publicera test så brukar det ingå "villkor". Bryter man mot dessa brukar det bli jobbigt längre fram. Jag vet en tysk biltillverkare som lanserade en SUV men enbart tillät provkörning på slät landsväg. När en brittisk Offroad-tidning avvek från rutten för att testa "den verkliga kapaciteten" blev de snabbt injagade och fick rätta sig i ledet. Även om vi alla vill veta just hur långt den går så är det troligen det sista Stark vill att det hamnar i rubrikerna.
Klarar man en tävlingsdag i (E)-lit så tror i alla fall jag att det finns en marknad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du menar att ingen av världens motorjournalister tycker det är värt besväret att knuffa en hoj några hundra meter för att få veta hur lång batterikapacitet hojen verkligen har?

Om det är så illa med motorjournalisterna så tror jag vi kan avskaffa alla motortidningar med en gång.
Alla former av Trafikmagasinet-tänk är väl omsorgsfullt utrensat från motorjournalistvärlden? Dom skriver ju mest om den digitala upplevelsen, dom vackra vägarna och skaldjursbuffén på det franska hotellet, och inget om den verkliga tekniken i bilarna, hur dom är att använda för vanliga människor och livslängden/LCC på komponenterna. Dom vet nog vare sig vad "bärarm", "älgtest", eller "isofix-fästen" är.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I Youtube-filmen från FortNine om Altas uppgång och fall (innan uppgången var ett faktum) nämndes det ju att Alta hade fått batteritorsk på tävling eftersom de dimensionerat batteriet efter den mängd energi som en bensindriven hoj behöver för att klara ett race, men att det gått åt typ 25% mer energi eftersom det gick att få ner mer effekt i marken med en elhoj. Med det överslaget så borde det ju gå att räkna ut hur länge Bamses konverterade tjuvkompis kommer att behöva för att klara ett helt race, alternativt att räkna ut hur långe batteriet som finns kommer att räcka i riktigt racetempo.

Alltså, energimängden i den soppa som en tävlingförare behöver under ett race gånger verkningsgraden på hojmotorn jämfört med resultatet av föregående beräkning delat med verkningsgraden på elmotorn delat på 0,75. Är batteriet i en Full Iller mindre än detta så kommer den att orka motsvarande del kortare än ett race helt enkelt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I Youtube-filmen från FortNine om Altas uppgång och fall (innan uppgången var ett faktum) nämndes det ju att Alta hade fått batteritorsk på tävling eftersom de dimensionerat batteriet efter den mängd energi som en bensindriven hoj behöver för att klara ett race, men att det gått åt typ 25% mer energi eftersom det gick att få ner mer effekt i marken med en elhoj. Med det överslaget så borde det ju gå att räkna ut hur länge Bamses konverterade tjuvkompis kommer att behöva för att klara ett helt race, alternativt att räkna ut hur långe batteriet som finns kommer att räcka i riktigt racetempo.

Alltså, energimängden i den soppa som en tävlingförare behöver under ett race gånger verkningsgraden på hojmotorn jämfört med resultatet av föregående beräkning delat med verkningsgraden på elmotorn delat på 0,75. Är batteriet i en Full Iller mindre än detta så kommer den att orka motsvarande del kortare än ett race helt enkelt.

Då borde det ju räcka med att strypa effekten 25% och den skulle väl då ändå inte ha något effekthandikapp gentemot de fossildrivna konkurrenterna på banan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Då borde det ju räcka med att strypa effekten 25% och den skulle väl då ändå inte ha något effekthandikapp gentemot de fossildrivna konkurrenterna på banan.
Ja, men då går den ju inte fortare än bensinhojarna, utan som bäst lika fort, så om man vill göra en vinnande maskin så förstår jag att man vill ha möjligheten att få ner mest effekt i marken, och frågeställningen här har väl hanslat om hur länge batteriet skulle räcka? För en som har koll på energimängd i bensin, samt förbrukning under race, borde det alltså gå att göra ett ganska bra överslag på hur den Hungriga Bisonoxens batteri klarar sig.
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top