Stark VARG

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sedan är det ganska humoristiskt att skoja om Elons ”next year” eftersom han hittills ju levererat mer än de flesta, någonsin. :fakta
Handlar inte om vem som levererar ”mest” utan att man levererar det man lovar.
Cybertruck, Semi-Truck, Hyperloop, Solar Panels och den helt magiska Boring Tunneln som är ett teknisk framsteg av dess like. Trång tunnel under jord fullt med bilköer och maxhastighet på 35km/h där inte ens hans egna flotta med Teslas kör på autopilot för att nämna några få av lovorden från Mr Musk.

Mannen är världsmästare i att hypa produkter som aldrig blir av. Därav tröttsamt med artiklar och produkter som lovar magisk prestanda men som aldrig dyker upp.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ah så du menar att de ovan ”utlovade” sakerna som ännu inte kommit är det som summerar Elons hittillsvarande gärning?

Okej, men jag tror att du behöver lyfta blicken en aning…
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ah så du menar att de ovan ”utlovade” sakerna som ännu inte kommit är det som summerar Elons hittillsvarande gärning?

Lugn, de utlovade sakerna kommer… *trumvirvel*

Probably next year…

Hyperloopen som lovade nya generationens resande med hastigheter upp till 1500km/h har nu ändrat bana till ”endast paket för transport” samt alla påbörjade projekt från beställare är borttagna från sajten. Men det ser lovande ut, min blick är uppe…
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Handlar inte om vem som levererar ”mest” utan att man levererar det man lovar.
Cybertruck, Semi-Truck, Hyperloop, Solar Panels och den helt magiska Boring Tunneln som är ett teknisk framsteg av dess like. Trång tunnel under jord fullt med bilköer och maxhastighet på 35km/h där inte ens hans egna flotta med Teslas kör på autopilot för att nämna några få av lovorden från Mr Musk.

Mannen är världsmästare i att hypa produkter som aldrig blir av. Därav tröttsamt med artiklar och produkter som lovar magisk prestanda men som aldrig dyker upp.
Du glömde den nyaa roadstern, som folk redan har betalat för
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De tävlingar jag kört tidtagning på har extremt sällan varit mer än 20+2 varv för A-final.
De få gånger vi kört transponderträning brukar de som kört mest snurrat på ca 17 varv (gånger ca två minuter, kanske lite mer).

Det finns såklart undantagsfall men vanligtvis är depån den säkraste platsen att hitta en förare under en träningskväll.

Det handlar ju ändå om 25 minuter, jag är inte helt övertygad om att Vargen klarar det i rejstempo. Inte på sandbana i alla fall.

Sen ska folk alltså dra igång sina elverk i depån för att ladda till nästa heat. För i dagsläget tror jag inte någon svensk bana har tillräckligt med ström för att kanske 100 hojar ska stå på laddning samtidigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det handlar ju ändå om 25 minuter, jag är inte helt övertygad om att Vargen klarar det i rejstempo. Inte på sandbana i alla fall.

Sen ska folk alltså dra igång sina elverk i depån för att ladda till nästa heat. För i dagsläget tror jag inte någon svensk bana har tillräckligt med ström för att kanske 100 hojar ska stå på laddning samtidigt.
Det blir rejäla diesel elverk då, inte såna där små resväskor man har till däckvärmare.

Jo jag såg det där om en provkörning i Spanien, men det vet vi ju inte om det blir av

Det är ju inte så lovande att dom inte har kommunicerat någonting alls på ett tag, till och med ett meddelande om att den blir försenad är ju bättre än total tystnad.
(även om låten är bra)

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ah så du menar att de ovan ”utlovade” sakerna som ännu inte kommit är det som summerar Elons hittillsvarande gärning?

Okej, men jag tror att du behöver lyfta blicken en aning…

Alltså, Elon Musk verkar ju vara ett rövhål och en snicke-snackare av rang och med tvivelaktig uppfattning om sin egen betydelse i världen, men har onekligen lyckats ta både Tesla och SpaceX till höga nivåer. Har dock svårt att förlika sig med hans megalomani, libertarianism och ovilja att ta itu med strukturell rasism på Teslas fabriker.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lugn, de utlovade sakerna kommer… *trumvirvel*

Probably next year…

Hyperloopen som lovade nya generationens resande med hastigheter upp till 1500km/h har nu ändrat bana till ”endast paket för transport” samt alla påbörjade projekt från beställare är borttagna från sajten. Men det ser lovande ut, min blick är uppe…
Det blir kanske svårt om du använder Elon Musk som måttstock även för alla andra el-relaterade företag, han kan ju göra den mest optimistiska deprimerad. Börsen verkar ju fortfarande tro på honom dock, inte helt tydligt av vilken anledning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir rejäla diesel elverk då, inte såna där små resväskor man har till däckvärmare.

Jo jag såg det där om en provkörning i Spanien, men det vet vi ju inte om det blir av

Det är ju inte så lovande att dom inte har kommunicerat någonting alls på ett tag, till och med ett meddelande om att den blir försenad är ju bättre än total tystnad.
(även om låten är bra)


Beaktat hur det sett ut i depåerna i 30 år så lär det bli resväskorna, en för varje hoj som står och brummar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Beaktat hur det sett ut i depåerna i 30 år så lär det bli resväskorna, en för varje hoj som står och brummar.
Fast dom är ju för klena, då får dom ju ladda över natten.

Dessutom såg jag någon som testade att ladda elbilar med inverterelverk, det lirade inget bra, invertern i bilen försökte anpassa sig till invertern i elverket och då anpassade sig elverket till det nya belastningsläget och det blev en "infinityloop" av justeringar tills bilen gav upp och vägrade ladda.

Något av elverken funkade, om man slog ner ett rejält jordspett och saltade/vattnade marken så att det blev en lågohmig jord...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast dom är ju för klena, då får dom ju ladda över natten.

Dessutom såg jag någon som testade att ladda elbilar med inverterelverk, det lirade inget bra, invertern i bilen försökte anpassa sig till invertern i elverket och då anpassade sig elverket till det nya belastningsläget och det blev en "infinityloop" av justeringar tills bilen gav upp och vägrade ladda.

Något av elverken funkade, om man slog ner ett rejält jordspett och saltade/vattnade marken så att det blev en lågohmig jord...

En MC behöver ju inte lika mycket ström som en bil, men det är sant, dom får nog köpa större resväskor eller ha flera hojar. 6kWh tar ju över 3 timmar att ladda med ett 2 kW elverk.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En MC behöver ju inte lika mycket ström som en bil, men det är sant, dom får nog köpa större resväskor eller ha flera hojar. 6kWh tar ju över 3 timmar att ladda med ett 2 kW elverk.
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.
"Dagens tävlingar är inställda pga molntäcke" :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.

Som stora delar av parkeringen i Assen.

Fast frågan är hur lång tid det tar för en sån anläggning att betala sig i Sverige.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som stora delar av parkeringen i Assen.

Fast frågan är hur lång tid det tar för en sån anläggning att betala sig i Sverige.
Vill man vara pionjär på något man tror på så gissar jag att man är beredd att klara sig själv ganska länge. Hade jag köpt en Varg t.ex så hade jag nog försökt satsa på ett extra batteri ifall de är lättskiftade.

Omställningar är alltid trögt. Tänk de som köpte Tesla 2013, de är nog de som klagar minst på att publika laddplatser byggs ut för långsamt är min gissning.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.
En 5kW anläggning är ju dock rätt stor också, det blir många 200w paneler att stapla i racebussen, sen att ta 25 kvadratmeter av depån för sina solceller är nog populärt...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En 5kW anläggning är ju dock rätt stor också, det blir många 200w paneler att stapla i racebussen, sen att ta 25 kvadratmeter av depån för sina solceller är nog populärt...
Inte bara gamla kvinnor som blir bittra med åren :-D
Jag tänker mig såklart att klubben söker något fint EU-bidrag och installerar solceller. Och säljer krämen för 3 spänn per kWh eller nåt. Och får att GIGANTISKT tak över depån på köpet att underhålla i nöd och lust.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte bara gamla kvinnor som blir bittra med åren :-D
Jag tänker mig såklart att klubben söker något fint EU-bidrag och installerar solceller. Och säljer krämen för 3 spänn per kWh eller nåt. Och får att GIGANTISKT tak över depån på köpet att underhålla i nöd och lust.

Fast finns det inte kablar att föra in laddström till depån, så finns det inte kablar att sälja solel igenom heller.
Och kablarna måste vara lika grova oavsett åt vilket håll strömmen flödar.

Men visst, full matning in till banan + det panelerna genererar lokalt kan ju räcka till att ladda några hojar, då var det ju bara problemet att det krävs sol på alla tävlingar, men det brukar det väl alltid vara?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top