Stark VARG

Sedan är det ganska humoristiskt att skoja om Elons ”next year” eftersom han hittills ju levererat mer än de flesta, någonsin. :fakta
Handlar inte om vem som levererar ”mest” utan att man levererar det man lovar.
Cybertruck, Semi-Truck, Hyperloop, Solar Panels och den helt magiska Boring Tunneln som är ett teknisk framsteg av dess like. Trång tunnel under jord fullt med bilköer och maxhastighet på 35km/h där inte ens hans egna flotta med Teslas kör på autopilot för att nämna några få av lovorden från Mr Musk.

Mannen är världsmästare i att hypa produkter som aldrig blir av. Därav tröttsamt med artiklar och produkter som lovar magisk prestanda men som aldrig dyker upp.
 
Last edited:
Ah så du menar att de ovan ”utlovade” sakerna som ännu inte kommit är det som summerar Elons hittillsvarande gärning?

Okej, men jag tror att du behöver lyfta blicken en aning…
 
Ah så du menar att de ovan ”utlovade” sakerna som ännu inte kommit är det som summerar Elons hittillsvarande gärning?

Lugn, de utlovade sakerna kommer… *trumvirvel*

Probably next year…

Hyperloopen som lovade nya generationens resande med hastigheter upp till 1500km/h har nu ändrat bana till ”endast paket för transport” samt alla påbörjade projekt från beställare är borttagna från sajten. Men det ser lovande ut, min blick är uppe…
 
Last edited:
Handlar inte om vem som levererar ”mest” utan att man levererar det man lovar.
Cybertruck, Semi-Truck, Hyperloop, Solar Panels och den helt magiska Boring Tunneln som är ett teknisk framsteg av dess like. Trång tunnel under jord fullt med bilköer och maxhastighet på 35km/h där inte ens hans egna flotta med Teslas kör på autopilot för att nämna några få av lovorden från Mr Musk.

Mannen är världsmästare i att hypa produkter som aldrig blir av. Därav tröttsamt med artiklar och produkter som lovar magisk prestanda men som aldrig dyker upp.
Du glömde den nyaa roadstern, som folk redan har betalat för
 
De tävlingar jag kört tidtagning på har extremt sällan varit mer än 20+2 varv för A-final.
De få gånger vi kört transponderträning brukar de som kört mest snurrat på ca 17 varv (gånger ca två minuter, kanske lite mer).

Det finns såklart undantagsfall men vanligtvis är depån den säkraste platsen att hitta en förare under en träningskväll.

Det handlar ju ändå om 25 minuter, jag är inte helt övertygad om att Vargen klarar det i rejstempo. Inte på sandbana i alla fall.

Sen ska folk alltså dra igång sina elverk i depån för att ladda till nästa heat. För i dagsläget tror jag inte någon svensk bana har tillräckligt med ström för att kanske 100 hojar ska stå på laddning samtidigt.
 
Det handlar ju ändå om 25 minuter, jag är inte helt övertygad om att Vargen klarar det i rejstempo. Inte på sandbana i alla fall.

Sen ska folk alltså dra igång sina elverk i depån för att ladda till nästa heat. För i dagsläget tror jag inte någon svensk bana har tillräckligt med ström för att kanske 100 hojar ska stå på laddning samtidigt.
Det blir rejäla diesel elverk då, inte såna där små resväskor man har till däckvärmare.

Jo jag såg det där om en provkörning i Spanien, men det vet vi ju inte om det blir av

Det är ju inte så lovande att dom inte har kommunicerat någonting alls på ett tag, till och med ett meddelande om att den blir försenad är ju bättre än total tystnad.
(även om låten är bra)

 
Ah så du menar att de ovan ”utlovade” sakerna som ännu inte kommit är det som summerar Elons hittillsvarande gärning?

Okej, men jag tror att du behöver lyfta blicken en aning…

Alltså, Elon Musk verkar ju vara ett rövhål och en snicke-snackare av rang och med tvivelaktig uppfattning om sin egen betydelse i världen, men har onekligen lyckats ta både Tesla och SpaceX till höga nivåer. Har dock svårt att förlika sig med hans megalomani, libertarianism och ovilja att ta itu med strukturell rasism på Teslas fabriker.
 
Lugn, de utlovade sakerna kommer… *trumvirvel*

Probably next year…

Hyperloopen som lovade nya generationens resande med hastigheter upp till 1500km/h har nu ändrat bana till ”endast paket för transport” samt alla påbörjade projekt från beställare är borttagna från sajten. Men det ser lovande ut, min blick är uppe…
Det blir kanske svårt om du använder Elon Musk som måttstock även för alla andra el-relaterade företag, han kan ju göra den mest optimistiska deprimerad. Börsen verkar ju fortfarande tro på honom dock, inte helt tydligt av vilken anledning.
 
Det blir rejäla diesel elverk då, inte såna där små resväskor man har till däckvärmare.

Jo jag såg det där om en provkörning i Spanien, men det vet vi ju inte om det blir av

Det är ju inte så lovande att dom inte har kommunicerat någonting alls på ett tag, till och med ett meddelande om att den blir försenad är ju bättre än total tystnad.
(även om låten är bra)


Beaktat hur det sett ut i depåerna i 30 år så lär det bli resväskorna, en för varje hoj som står och brummar.
 
Beaktat hur det sett ut i depåerna i 30 år så lär det bli resväskorna, en för varje hoj som står och brummar.
Fast dom är ju för klena, då får dom ju ladda över natten.

Dessutom såg jag någon som testade att ladda elbilar med inverterelverk, det lirade inget bra, invertern i bilen försökte anpassa sig till invertern i elverket och då anpassade sig elverket till det nya belastningsläget och det blev en "infinityloop" av justeringar tills bilen gav upp och vägrade ladda.

Något av elverken funkade, om man slog ner ett rejält jordspett och saltade/vattnade marken så att det blev en lågohmig jord...
 
Fast dom är ju för klena, då får dom ju ladda över natten.

Dessutom såg jag någon som testade att ladda elbilar med inverterelverk, det lirade inget bra, invertern i bilen försökte anpassa sig till invertern i elverket och då anpassade sig elverket till det nya belastningsläget och det blev en "infinityloop" av justeringar tills bilen gav upp och vägrade ladda.

Något av elverken funkade, om man slog ner ett rejält jordspett och saltade/vattnade marken så att det blev en lågohmig jord...

En MC behöver ju inte lika mycket ström som en bil, men det är sant, dom får nog köpa större resväskor eller ha flera hojar. 6kWh tar ju över 3 timmar att ladda med ett 2 kW elverk.
 
En MC behöver ju inte lika mycket ström som en bil, men det är sant, dom får nog köpa större resväskor eller ha flera hojar. 6kWh tar ju över 3 timmar att ladda med ett 2 kW elverk.
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.
 
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.
"Dagens tävlingar är inställda pga molntäcke" :hihi
 
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.

Som stora delar av parkeringen i Assen.

Fast frågan är hur lång tid det tar för en sån anläggning att betala sig i Sverige.
 
Som stora delar av parkeringen i Assen.

Fast frågan är hur lång tid det tar för en sån anläggning att betala sig i Sverige.
Vill man vara pionjär på något man tror på så gissar jag att man är beredd att klara sig själv ganska länge. Hade jag köpt en Varg t.ex så hade jag nog försökt satsa på ett extra batteri ifall de är lättskiftade.

Omställningar är alltid trögt. Tänk de som köpte Tesla 2013, de är nog de som klagar minst på att publika laddplatser byggs ut för långsamt är min gissning.
 
Last edited:
Här kanske vi har det verkliga use caset för solpaneler? Polarn har såna på ett uthus på sitt sommarställe och häromdagen tryckte det ur sig över 5kW som han laddade sonens bil med.

En crossbana har ju oftast ytor, behov av skärmtak och flest utövare i soligt väder. Perfekt ju.
En 5kW anläggning är ju dock rätt stor också, det blir många 200w paneler att stapla i racebussen, sen att ta 25 kvadratmeter av depån för sina solceller är nog populärt...
 
En 5kW anläggning är ju dock rätt stor också, det blir många 200w paneler att stapla i racebussen, sen att ta 25 kvadratmeter av depån för sina solceller är nog populärt...
Inte bara gamla kvinnor som blir bittra med åren :-D
Jag tänker mig såklart att klubben söker något fint EU-bidrag och installerar solceller. Och säljer krämen för 3 spänn per kWh eller nåt. Och får att GIGANTISKT tak över depån på köpet att underhålla i nöd och lust.
 
Inte bara gamla kvinnor som blir bittra med åren :-D
Jag tänker mig såklart att klubben söker något fint EU-bidrag och installerar solceller. Och säljer krämen för 3 spänn per kWh eller nåt. Och får att GIGANTISKT tak över depån på köpet att underhålla i nöd och lust.

Fast finns det inte kablar att föra in laddström till depån, så finns det inte kablar att sälja solel igenom heller.
Och kablarna måste vara lika grova oavsett åt vilket håll strömmen flödar.

Men visst, full matning in till banan + det panelerna genererar lokalt kan ju räcka till att ladda några hojar, då var det ju bara problemet att det krävs sol på alla tävlingar, men det brukar det väl alltid vara?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top