Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Synd att det gör hojen så mycket fulare en lägre funkar ju med så man får ner luften i bröstet istället om man är lång, snyggare med finns ett kit att köpa med för justering av originalrutan så man kan variera lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta ska testas för ”tyvärr” gillar jag utseendet med org rutan, så sjukt snygg. Tror också att får jag ner vinden i bröstet så funkar det.
Alltså, det funkar ändå med öronproppar men gött att kunna förbättra lite om det går.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är skillnad på en street fighter och en adventure med för litet kåpglas.
Turbulensen blir något jävulskt i bland. Men då är det skönt att stå upp
Kan förvisso tänka mig det. På en fajter sitter man mer som en rullfock och håller i sig.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Detta ska testas för ”tyvärr” gillar jag utseendet med org rutan, så sjukt snygg. Tror också att får jag ner vinden i bröstet så funkar det.
Alltså, det funkar ändå med öronproppar men gött att kunna förbättra lite om det går.

Ja original rutan gör sig riktigt bra men de högre gör den mer ”gubb-touring” än den är designad för att vara. Jag är 191 lång och får vinden ganska rakt i ansiktet, med proppar och vanlig arai hjälm funkar det utan problem. Får se hur det blir med adv hjälmen med skärm på ifall det kastar huvudet helt bakåt eller inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hojen är underbar! MEN! Det jävla vindbruset gör mig galen! Det är ju fan 10ggr tystare och mjukare om jag bara ställer mig upp och tar vinden direkt mot hjälmen.

Högre rutor ser fan inte bra ut. Funderar isåfall på en mindre ruta med ett stort hål i som gör att undertrycket bakom försvinner.

ska skruva bort rutan och testa nästa åktur. Blir det bättre kör tom hellre utan rutan.

Irriterande I-landa problem!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Finns en lägre ruta! Den ska jag köpa direkt!
Om det är tyst som fan när jag ställer mig upp i 90 blås så måste ju vindskiten träffa bröstet istället för hjälmen med en lägre ruta!

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Finns en lägre ruta! Den ska jag köpa direkt!
Om det är tyst som fan när jag ställer mig upp i 90 blås så måste ju vindskiten träffa bröstet istället för hjälmen med en lägre ruta!

Tänk bara på att det tar rejält på krafterna att köra längre sträckor med låg ruta.

Du kan ju alltid ha en låg och en hög som du byter till om du ska åka riktigt långt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Just nu känns allt bättre än det galna bruset som man blir galen av även fast man har öronproppar och en modern hjälm. Min xs400 var helt tyst i jämförelse
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Just nu känns allt bättre än det galna bruset som man blir galen av även fast man har öronproppar och en modern hjälm. Min xs400 var helt tyst i jämförelse
Hamnar luften på helt fel ställe så är det galet jobbigt.

Du skulle behållt XSen. Ditt livs största misstag att sälja den pärlan.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hamnar luften på helt fel ställe så är det galet jobbigt.

Du skulle behållt XSen. Ditt livs största misstag att sälja den pärlan.


Se vidare under: salt, sår, gnida.

Serrijöst:
Du kan eventuellt behöva ”laminera” luftflödet. Det görs enklast med en clip-on osthyvel.

Finns från bla MEA och Puig.


En sådan liten lufthyvel kan stabilIsera luftströmmen ytterligare 1 - 1,5 dm upp i luften, så att den kollapsar till turbulens strax bakom dig isf i hjälmhöjd.

Jag har blivit ohyggligt känslig för den sortens turbulens sedan en hjärnskakning för 10 år sedan.
En MRA X-Screen som enkelt kan flyttas mellan olika hojar och rutor har blivit räddningen för mig.

Börja med en sådan innan du går vidare med att labba med höjd på rutan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Se vidare under: salt, sår, gnida.

Serrijöst:
Du kan eventuellt behöva ”laminera” luftflödet. Det görs enklast med en clip-on osthyvel.

Finns från bla MEA och Puig.


En sådan liten lufthyvel kan stabilIsera luftströmmen ytterligare 1 - 1,5 dm upp i luften, så att kollapsar till turbulens strax bakom dig isf i hjälmhöjd.

Jag har blivit ohyggligt känslig för den sortens turbulens sedan hjärnskakning för 10 år sedan.
En MRA X-Screen som enkelt kan flyttas mellan olika hojar och rutor har blivit räddningen för mig.

Börja med en sådan innan du går vidare med att labba med höjd på rutan.
Exakt. Tipsade om en sån tidigare. Jag har en puig förlängare på vinterhojen. Hade exakt samma problem som KurtO innan den installerades. Nu är den så nice att köra långt med, helt knäpptyst bakom rutan.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska testa att fimpa rutan helt, blir det bättre testar jag en kort ruta. Annars får jag dra på en sån ultraful grej som i videon.

Börjar bli desperat på att lösa detta problem. Landar väl i en touringruta på 80cm x 60cm eller nåt
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ska testa att fimpa rutan helt, blir det bättre testar jag en kort ruta. Annars får jag dra på en sån ultraful grej som i videon.

Börjar bli desperat på att lösa detta problem. Landar väl i en touringruta på 80cm x 60cm eller nåt
Sälj hojen och köp en caférajser istället.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Caferejser är inte så nice i 110km/h.

min XS400 hade nog blåst av motorvägen OM jag nått upp i runt 105-110km/h.

T7:an är så grym så lite trist att detta problem ska förstöra lite av körglädjen. :(

Alla hojar har akilleshäl. Min R1:a var asskön att köra 200km/h+ men där fick jag ont i knä och höft efter 35minuter hahaha
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Finns en lägre ruta! Den ska jag köpa direkt!
Om det är tyst som fan när jag ställer mig upp i 90 blås så måste ju vindskiten träffa bröstet istället för hjälmen med en lägre ruta!


Hade också siktat på en lägre ruta inga problem att åka 35 mil en dag på nakenhoj så bara att få en liten ruta gör ju att man klarar det dubbla lätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hade också siktat på en lägre ruta inga problem att åka 35 mil en dag på nakenhoj så bara att få en liten ruta gör ju att man klarar det dubbla lätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
@Timmy88 Du var väl samma längd som mig, upplever du nåt problem med vinden över 80km/h?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top