Yamaha Ténéré 700

@hannuse En hög ruta hjälper inte 100% utan man måste även få bort vinden på sidorna. Så även med en hög gubbruta så är det ingen bra lösning ändå.

Det är aerodynamiken på hojen som borde vara bättre enligt mig från start.

En bil kan vara bra och snygg precis som en hoj.
 
Idag blir det ett vetenskaplig test till.
Istället för en exklusiv vindtunnel ska min T7:a testas med pappkartongs-sidewings. (Patenterat K-O).

När jag körde igår så testade jag att lägga vänsterhand där mina kartongvingar nu sitter och då försvann turbulens mot vänster axel och samtidigt försvann bruset från vänstra sidan av hjälmen.

Vågar inte vara hoppfull men om det blir minsta förbättring ska jag iaf beställa sidewings med en större avskärmare.

Nu röstar vi på testresultat:
A : Pappen flyger av efter 20m
B : En märkbar förbättring
C: Puttersmällarljud som man hade på cykeln som grabb.

Testet utförs kl 11:00 så skynda de att registrera era svar.
 

Bifogat

  • 5F1132BE-9FBE-4412-9E9D-7E8A728532D5.jpeg
    5F1132BE-9FBE-4412-9E9D-7E8A728532D5.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 19
@hannuse En hög ruta hjälper inte 100% utan man måste även få bort vinden på sidorna. Så även med en hög gubbruta så är det ingen bra lösning ändå.

Det är aerodynamiken på hojen som borde vara bättre enligt mig från start.

En bil kan vara bra och snygg precis som en hoj.
Jag vet inte om du har provat rutan från Puig?
Den tar bort all turbulerns, helt magiskt. :tummenupp
Så problemet går att lösa, i alla fall om man inte är längre än mig, ca 180cm.
 
Jag vet inte om du har provat rutan från Puig?
Den tar bort all turbulerns, helt magiskt. :tummenupp
Så problemet går att lösa, i alla fall om man inte är längre än mig, ca 180cm.
Alltså, har man en sån fin Yamaha (den äldre) som du har så är man lyckligt lottad i livet och får stå ut med vindbrus oavsett hoj! Hahah

Har inte provat, men det är mitt sista alternativ innan jag köpt allt annat som inte funkar.

Har du bild på din hoj med Puig-rutan?
 
Fan vad snygg! Den rutan ser inte alls konstig ut, kanske beror på att du har snygg färgcombo och najsiga krashbars som gör att den ser extremt rejsig ut.
Jävlar vad snygg T7:an är. Finns inget inom det segmentet som kommer nära.

Jaja, då får jag vara gladare. Funkar inget annat får det bli en sån ruta.

@hannuse Dum fråga men du kör alltid med hörselskydd va?
 
Fan vad snygg! Den rutan ser inte alls konstig ut, kanske beror på att du har snygg färgcombo och najsiga krashbars som gör att den ser extremt rejsig ut.
Jävlar vad snygg T7:an är. Finns inget inom det segmentet som kommer nära.

Jaja, då får jag vara gladare. Funkar inget annat får det bli en sån ruta.

@hannuse Dum fråga men du kör alltid med hörselskydd va?
Tack.
Och det blev ännu bättre när jag lackade bakpartiet vitt tycker jag, fåfängt som fan, men kul att prova att lacka tvåkomponent.
Nej, jag kör aldrig med hörselskydd, jag har en Schubert korvätarhjälm med en Scala Rider G9, så jag har lite musik och sambon i öronen istället.

WhitePearl_2.jpg
 
Och sedan åker ju korvlådorna på, och även väskor på dom när man åker på touring, så då syns den änå inte så mycket.
Men jag slipper har ryggsäck i alla fall med dom extra packväskorna :tummenupp

Norge_07.jpg
 
Najs najs najs! Ser grymt ut. Gött att du tom kan åka utan hörselskydd. Schubert C3 skall ju vara mycket tyst hjälm.
 
Test utfört! Med sidkartongen försvinner trycket från axlarna, mycket bättre!

Turbulensen exakt samma. Helt omöjligt att köra med denna turbulensskiten.

Tog bort rutan och gjorde en ny i kartong med samma mått (lite större) än powerbronse sport. Helt klart bättre. Nu minns man ju hur det var att åka hoj! Teneren är galet busig och rolig!!! Fatta när jag slipper köra in motorn och kan ligga och dra från 6k till 9-10k

Ska ta ner rutan lite till, håller tummarna på ytterligare bättring!
 

Bifogat

  • AB006022-8C79-46D0-BF27-F5E8D49A1371.jpeg
    AB006022-8C79-46D0-BF27-F5E8D49A1371.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 13
Last edited:
Najs najs najs! Ser grymt ut. Gött att du tom kan åka utan hörselskydd. Schubert C3 skall ju vara mycket tyst hjälm.
Jag har en C3. De säger att den ska vara tystast och det vaf därför jag köpte den. Blev rätt besviken. Den är hyffsat tyst men min sportigare Shoeihjälm är mycket mycket tystare.
 
Om en hjälm är så tyst så man slipper öronproppar så är det sjukt imponerande. Jag skulle aldrig kunna åka T7:an med min Caberg evo drift utan proppar, den saken är 100% säkert. :)

Min tidigare 802-X tror jag var tystare men det var nog för att min R1:a var världens bästa hoj aerodynamiskt… och motormässigt… och körglädjesmässigt… och … und so weiter hahah
 
Om en hjälm är så tyst så man slipper öronproppar så är det sjukt imponerande. Jag skulle aldrig kunna åka T7:an med min Caberg evo drift utan proppar, den saken är 100% säkert. :)

Min tidigare 802-X tror jag var tystare men det var nog för att min R1:a var världens bästa hoj aerodynamiskt… och motormässigt… och körglädjesmässigt… och … und so weiter hahah

Hade nog kunnat köra gsxren utan proppar om det inte vore för bortplockad kat och Yoshi singelpipa alla andra hojar har vart mer eller mindre kåplösa och då går det fan inte utan proppar trots arai hjälm för 6 lapp, vindbruset dödar trumhinnan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har beställt en Puig sportis.Svindyr och en månads leverans *suck* Blir snyggt som fan och jag får det värsta av turbulensen under hjälmen. Hojen är jävligt vindbrusig ändå. Men ärligt så kommer jag aldrig köra motorväg med den pga av att det är aptrist.

Just nu planeras TET från Halmstad upp till Ullared! :)

T7:an ska va i skogen! :)
 

Bifogat

  • 1B48B26D-276C-4666-A5BF-B516EE5A17C7.jpeg
    1B48B26D-276C-4666-A5BF-B516EE5A17C7.jpeg
    79.9 KB · Visningar: 26
Har beställt en Puig sportis.Svindyr och en månads leverans *suck* Blir snyggt som fan och jag får det värsta av turbulensen under hjälmen. Hojen är jävligt vindbrusig ändå. Men ärligt så kommer jag aldrig köra motorväg med den pga av att det är aptrist.

Just nu planeras TET från Halmstad upp till Ullared! :)

T7:an ska va i skogen! :)

Snygg! Trodde du beställt en sånn snöskyffel ni skrev om lite längre upp när jag läste puig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
381fe2bea779193da020faacad74a935.jpg

Helvete va rolig den är på grus jävligt trevlig på asfalt med men grus va ju riktigt roligt!
Kommer bli en rolig sommar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
381fe2bea779193da020faacad74a935.jpg

Helvete va rolig den är på grus jävligt trevlig på asfalt med men grus va ju riktigt roligt!
Kommer bli en rolig sommar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fan va nice! Körde själv för första gången i skogen igår! Helvette vad nice att åka på en liten grusväg med tät skog runtomkring sig. Vill nog aldrig köra större vägar efter det!
 
Ska man ta bort bakre fotpinnar eller inte?

+
viktminskning
Är det bättre vid krash så inte ramen får sig en smäll via fotpinnarna?
Snyggare utan (tror jag)

-
kanske blir ännu mer skador om man lägger hojen i skogen?
 
Ska man ta bort bakre fotpinnar eller inte?

+
viktminskning
Är det bättre vid krash så inte ramen får sig en smäll via fotpinnarna?
Snyggare utan (tror jag)

-
kanske blir ännu mer skador om man lägger hojen i skogen?

På högersidan kommer ju avgaset ta smällen ändå, på vänster ger det ju lite skydd om du bara välter hojen. Lägger du den i fart så den tippar över lite mer än vid bara läggning så är dom nog inte så mycket till skydd


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top