Jo, visst gör det. Och som liten pjatt när det begav sig gick jag på mediedrevet. När jag nu blivit äldre och mindre dum så ter det sig ju rätt självklart att det blir lite fadäser när man bygger ett helt nytt flygtyg från grunden. Och historien visar väl att tidigare plan från saab också hade ett par incidenter under utvecklingen.Fast hänger inte det ihop med okunskap hos svenska folket, mediadrevet mot allt svenskt och Jan Schermans och Maj Britt Theorins personliga hat mot Gripen-projektet? Jämför man med andra flygplan i samma klass så är vi ju långt ifrån värst med olyckor, vare sig under utveckling eller bruk, tvärs om. Exempelvis: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1ARzx/gripen--ett-av-de-sakraste-krigsflygplan-som-byggts
Det jag tycker är mest intressant är väl att gripen tillsammans med ett spaningsplan inte har några problem att se stealthplan. Något som inte brukar pratas alls mycket om. Jag är lite nyfiken på om en grupp gripen utan spaningsplan också kan det, eftersom att de iom sin länk ska kunna fungera som AWACS utan att ha ett sånt specifikt plan. Hörde någon berätta att så var fallet för massa år sedan, men har alltid fått förklarat att det minsann är omöjligt.
Men... Finfint plan oavsett, och väldigt smart designat lite oavsett hur man vänder på det. Inte bäst på något, bara helt enkelt jävligt bra på det mesta.