Ska man vara orolig för Ryssland?

Är det någonting det här kriget kan lära Sverige så är det att vi behöver satsa hårt på utveckling av vapenbärande drönare.
De turkiska Bayraktar TB2 drönarna har ju visat sig livsviktiga för Ukrainarna.
Egentligen är det ingen top-of-the-line drönare/UAV, men ändock väldigt kapabel.
Jag har redan dragit samma slutsats tidigare i tråden.

SAAB borde omedelbart satsa på att utveckla en BILLIG och KAPABEL vingdrönare för i princip självmordsuppdrag.

Det är viktigare att kunna ösa in drönare i områden där dom riskerar att bli nerskjutna, än att ha ett fåtal som man inte vågar använda.
 
Jag har redan dragit samma slutsats tidigare i tråden.

SAAB borde omedelbart satsa på att utveckla en BILLIG och KAPABEL vingdrönare för i princip självmordsuppdrag.

Det är viktigare att kunna ösa in drönare i områden där dom riskerar att bli nerskjutna, än att ha ett fåtal som man inte vågar använda.
Har inte Saab någon svärmdrönargrej?
 
Har inte Saab någon svärmdrönargrej?

Inte vad jag vet.
Dom har Skeldar, en helikopterdrönare och Neuron, en blended wing drönare.
Dom hade SHARK, en vingdrönar-demo.

I övrigt har jag dålig koll.

Helikopterdrönare som ide är väl rätt död, antingen multirotor eller vingdrönare är det väl som gäller i dag, och lika coolt som det är att kunna hovra med en drönare är så är det jävligt oeffektivt, det drar mycket soppa/el och ger kort drift-tid / räckvidd.

Det finns ju kombinationsdrönare med tiltbara multirotor motorer och vingar, det kanske är det bästa av två världar, men Bayraktar är en vingdrönare och den har gjort det den ska.
 
Inte vad jag vet.
Dom har Skeldar, en helikopterdrönare och Neuron, en blended wing drönare.
Dom hade SHARK, en vingdrönar-demo.

I övrigt har jag dålig koll.

Helikopterdrönare som ide är väl rätt död, antingen multirotor eller vingdrönare är det väl som gäller i dag, och lika coolt som det är att kunna hovra med en drönare är så är det jävligt oeffektivt, det drar mycket soppa/el och ger kort drift-tid / räckvidd.

Det finns ju kombinationsdrönare med tiltbara multirotor motorer och vingar, det kanske är det bästa av två världar, men Bayraktar är en vingdrönare och den har gjort det den ska.
Stealthdrönare kan säkert vara lite intressant för angrepp på markmål. Helikopter, kanske smidigt att kunna ja med sig på skepp utav att behöva ha ett enormt tomt däck.
Fmv söker ju folk på området iaf.
 
Stealthdrönare kan säkert vara lite intressant för angrepp på markmål. Helikopter, kanske smidigt att kunna ja med sig på skepp utav att behöva ha ett enormt tomt däck.
Fmv söker ju folk på området iaf.

Ja, vertikal start och landning på små ytor (fartygsdäck) är väl helikopter/multirotor drönarnas enda fördel i princip, men det går att till viss del lösa med startramp och fångstnät av vingdrönare, och deras "loitertime" (lufttid?) och möjlighet att bära last är nog mera önskvärd i dom flesta sammanhang.
 
Jag har tidigare avfärdat tukiets Bayraktar TB2 som något som en normal fiende skulle bekämpa lätt och att det skulle behövas något lite mera som jänkarnas Reapers för att vara effektiva.
Ukraina visar att den duger gott och väl. Speciellt om man skalar upp antalet och brukandet.
En liknande svensk med en nyttolast på 200kg skulle betyda 4st Hellfire. (Bayraktaren har en nyttolast på 150 kg).
Sen kör du vågor/svärmar sådanna i luften istället för små nålstick och du som anfallare vill inte rulla in fordon här.
 
Last edited:
Ryssland;

”USA planerade att använda flyttfåglar för att sprida smitta från Ukraina till Ryssland”

De har verkligen gått all in att anpassa sig till Mellanöstern. Bagdad Bob skulle vara stolt.

Ofattbart att de själva bara ”Igor, fan detta är bra! Det kör vi på!”
 
Tänk om någon hade sagt under Göran Perssons tid att SD är statsmannamässiga och S är ett parti för små barn och folk som inte kan svenska.
Vad hette deras partiledare då, Mikael Jansson?

Så här resonerar och uttrycker sig vuxna.
53b78f988f4100ab5be65a58869d4517.jpg
 
Konstigt med tanke på att det inte förekommer i stor skala i Ukraina :unsure:


Det har defenitivt förekommit i Ukraina, det du ser är survival-bias.

Dvs, när man skulle förstärka flygplanen i WW2 så kollade man på alla flygplan som kom tillbaka var dom hade kulhål, och förstärkte dom områdena.
Fast det är ju dom flygplanen som har överlevt beskjutningarna, det är dom som inte kommer tillbaka man ska undersöka, deras kulhål var i områden som behövde förstärkas....

GPS störningarna rapporteras in av civilflyget och läggs in på kartan, det finns inget civilflyg över Ukraina som kan rapportera in.....
 
Det har defenitivt förekommit i Ukraina, det du ser är survival-bias.

Dvs, när man skulle förstärka flygplanen i WW2 så kollade man på alla flygplan som kom tillbaka var dom hade kulhål, och förstärkte dom områdena.
Fast det är ju dom flygplanen som har överlevt beskjutningarna, det är dom som inte kommer tillbaka man ska undersöka, deras kulhål var i områden som behövde förstärkas....

GPS störningarna rapporteras in av civilflyget och läggs in på kartan, det finns inget civilflyg över Ukraina som kan rapportera in.....
Fast det flyger ju ganska mycket i omgivningen av Ukraina. Har dessa rapporterat om liknande?
 
Fast det flyger ju ganska mycket i omgivningen av Ukraina. Har dessa rapporterat om liknande?
Militären rapporterar nog inte sånt, speciellt inte om dom orsakar det...

Vid någon stor NATO övning var det ju störningar uppe vid Norska gränsen, men bara på den Norska sidan, ryssarna märkte ingenting av det.
Samma sak med Finnarna, dom har ofta störningar längst sin östra gräns, men ryssarna märker aldrig av det

Jävligt lokala störningar.
 
Störningar av GPS-systemet rapporteras inte till Aftonbladet i första hand.

Det är USA som driftar systemet och de har en god del av sina bästa signalspaningsenheter på plats runt Ukraina nu så en inte särskilt vild gissning är att de har total koll på det och kartlägger källa och metod för framtida bruk. Ungefär som både Sverige och Finland gör.

Kul fakta: Under kriget på Balkan slog USA av filtret som gav vanliga GPS-er en noggrannhet på +/- 25 meter och man fick betydligt exaktare positioner. Jag hade en Garmin 12 i båten och det var slående vilken skillnad det blev på både position och fartdata. Jag hade också en äldre Decca radionavigator att jämföra med.
 
På grund av de höga frekvenser som GPS jobbar på så blir sektorn som störs ut ganska begränsad kring varje störsändare.
Den mest effektiva GPS-spoofingen vore att tala om att man blir imun mot Covid om man håller handen över en GPS-antenn.
 
Störningar av GPS-systemet rapporteras inte till Aftonbladet i första hand.

Det är USA som driftar systemet och de har en god del av sina bästa signalspaningsenheter på plats runt Ukraina nu så en inte särskilt vild gissning är att de har total koll på det och kartlägger källa och metod för framtida bruk. Ungefär som både Sverige och Finland gör.

Kul fakta: Under kriget på Balkan slog USA av filtret som gav vanliga GPS-er en noggrannhet på +/- 25 meter och man fick betydligt exaktare positioner. Jag hade en Garmin 12 i båten och det var slående vilken skillnad det blev på både position och fartdata. Jag hade också en äldre Decca radionavigator att jämföra med.
Sedan ska vi tacka Bill Clinton för att SA fick vara fortsatt avslaget, men det kan slås på när som helst igen.
De militära GPS-kanalerna är inte berörda av det.
 
Sedan ska vi tacka Bill Clinton för att SA fick vara fortsatt avslaget, men det kan slås på när som helst igen.
De militära GPS-kanalerna är inte berörda av det.

Dessutom finns det DGPS-komplement idag för bästa precision.

Men man kan ju se att ryssarnas ”precisionsangrepp” snarare bygger på nordkoreansk teknologi än amerikansk. Är ens GLONASS i drift? Eller är det bara en papperstiger för att kunna skriva en finess till i mobiltelefonspecen?
 
IOM teknikutveckling så föll behovet av att ha felsignal på GPS, då ingen riktigt längre förlitar sig på GPS enbart för att träffa sina mål.

Däremot verkar ryssen tro att Ukraina förlitar sig på GPS för att leda in eld mot mål, vilket dom ju säkert också gör till en viss del
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top